کدام داروها سردرد می‌آورند؟

تهران (پانا) - مصرف خود سرانه برخی از داروها با عوارضی همچون سردرد همراه است که شما می‌توانید با شناخت این داروها از عوارض آن جلوگیری کنید.

کد مطلب: ۱۱۷۱۳۸۵
لینک کوتاه کپی شد
کدام داروها سردرد می‌آورند؟

به گزارش بهداشت نیوز، دلیل اینکه برخی از داروها باعث سردرد می شوند بسته به نوع ناراحتی اولیه تحت درمان و داروهای مورد استفاده متفاوت است. ما دقیقاً نمی دانیم که چرا مصرف برخی از داروها باعث ایجاد سردرد می شود با این حال، خطر ابتلا به آن بسته به دارو متفاوت است. مسکن هایی مانند آسپیرین و استامینوفن یا ترکیبی از چندین مسکن می تواند باعث سردرد شود اما این موارد تنها عاملان سردرد دارویی نیستند، با ما همراه شوید تا در این مورد اطلاعات مفیدی کسب کنید.

مصرف خودسرانه برخی داروها و سردرد

مشکلی که در مورد دارو های بدون نسخه و تجویز داروهای مسکن وجود دارد، این است که بعضی از آن ها عاملی برای سر درد می شوند که رایج ترینشان شامل موارد زیر هستند :

داروهایی که باعث سر درد میشوند

آسپرین

استامینوفن

قرص خواب

ایبوپروفن

ناپروکسن

دارو های ضد التهابی

کدئین و مسکن های تجویزی

دارو های حاوی کافئین

دارو های میگرن به نام تریپتان

اما این داروها تنها داروهایی نیستید که موجب بروز سردرد می‌شوند، در ادامه ی این بخش به دیگر داروهایی که مصرف آنها موجب بروز سردردهای جدی تر می شود اشاره کرده ایم.

قرص‌های جلوگیری از بارداری

بعضی از این قرص ها عامل ایجاد سردرد هستند. بعضی از خانم ها بعد از استفاده از این قرص ها و تغییرات هورمونی، به میگرن دچار می شوند. به همین دلیل ترجیح می دهند از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنند. اگر از این داروها استفاده کردید و سردرد گرفتید، احتمالاً علت آن کاهش استروژن است؛ مخصوصاً اگر آن را همزمان با قرص های پلاسبو مصرف کرده باشید. در چنین مواردی می توانید راه حل های زیر را به کار بگیرید :

از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنید که مواد غیر فعال در آن ها کم تر است.

از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنید که سطح استروژن در آن کم تر است.

از روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

سعی کنید که برای بهبود سردرد، از داروهای بدون نسخه استفاده کنید.

از داروهای ضدبارداری استفاده کنید که به جای ترکیب استروژن و پروژسترون، حاوی پروژستین هستند.

از انواع قرص های استروژن با دوز پایین استفاده کنید.

قرص جلوگیری از بارداری

داروهای مربوط به بیماری‌های قلبی

انواعی از داروها که برای درمان درد قفسه سینه و بیماری‌های قلبی استفاده می شوند، می توانند عاملی برای سردرد باشند. سر درد نیز یک عارضه جانبی از نیترات است و ممکن است کمی بعد از مصرف این دارو ، به یک سردرد خفیف تا معمولی دچار شوید یا 3 الی 6 ساعت بعد، میگیرن شدید بگیرید. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور داشته باشید. در چنین مواردی می توانید راه حل های زیر را به کار بگیرید:

هنگامی که بدن به دارو عادت کند، سردرد هم بهبود پیدا می کند.

اگر نیترات مصرف می‌کردید و سردرد داشتید، به مصرف دارو ادامه دهید اما به پزشک خود هم اطلاع‌رسانی کنید.

خود درمانی را کنار بگذارید. بعضی از دارو ها مانند تریپتان می توانند میگرن را درمان کنند اما ممکن است استفاده آن ها هم زمان با دارو های قلبی مناسب نباشد.

ممکن است که پزشک به جای استفاده از نیترات، داروهایی مثل آملودیپین را به شما پیشنهاد دهد که نه تنها فشار خون را کنترل می کند، بلکه می تواند درد قفسه سینه را نیز بهبود ببخشد.

داروهای هورمون درمانی

داروهای هورمون درمانی علائم یائسگی مانند گرگرفتگی و عرق شبانه را بهبود می بخشند اما می توانند عاملی برای سردرد هم باشند. در چنین مواردی می توانید راه حل های زیر را به کار بگیرید :

اگر هنگام مصرف این داروها و این تراپی‌ها سردرد داشتید، حتما به پزشک اطلاع‌رسانی کنید.

تغییرات خاصی در سبک زندگی هستند که می توانند درد شما را بهبود ببخشند.

همچنین می توانید دوز پایین این دارو ها را مصرف کنید و انواع مختلفی از آن ها را به کار بگیرید تا برایتان بهترین باشد.

داروهای هورمون درمانی

عوامل خطر مربوط به داروهایی که باعث ایجاد سردرد می شوند

افرادی که سابقه ابتلا به سر درد مزمن، مخصوصاً سردردهای میگرنی دارند.

استفاده مکرر از داروهای سر درد و خطر آن زمانی افزایش پیدا می کند که ترکیبی از داروهای مسکن به مدت ده روز یا در عرض یک ماه استفاده شود.

وابستگی به دارو های مسکن

همانطور که گفتیم وابستگی به داروهای مسکن جزء عوامل خطر داروهایی است که عامل ایجاد سردرد می باشند زیرا بعد از قطع مصرف ممکن است باز هم سر درد وجود داشته باشد و علائم آن شامل موارد زیر است

نگرانی و بی قراری

حالت تهوع و استفراغ

بی خوابی

یبوست

این علائم ممکن است بین 2 الی 10 روز ادامه داشته باشند و تا چند هفته هم طول بکشند. در بسیاری از موارد وضعیت چنان شدید است که فرد باید برای استرس و حالت تهوع، در چند روز اول، به دنبال راه حل باشد زیرا نمی تواند این وضعیت را تحمل کند.

عوامل نگران کننده

سابقه درد مزمن سردرد، به ویژه سردردهای میگرنی

استفاده مکرر از داروهای سردرد (اگر ترکیبی از داروهای ضد درد را به مدت ده روز یا بیشتر در ماه مصرف کنید و همچنین در صورت مصرف مسکن بیش از 15 روز متوالی در ماه خطر افزایش می یابد)

راه حل

بهترین راه برای از بین بردن سردرد در چنین حالتی، این است که دیگر این دارو را مصرف نکنید و حتماً با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند جایگزین خوبی برای این دارو به شما پیشنهاد دهد. گاهی اوقات باید به طور کامل دارو را کنار بگذارید یا به طور تدریجی مصرف آن را کاهش دهید.

به یاد داشته باشید هنگامی که به طور ناگهانی مصرف دارو را قطع کنید، ممکن است با علائمی مثل حالت تهوع، مشکلات خواب، اسهال یا سردرد شدید تر مواجه شوید.

اولین کاری که باید انجام دهید اگر اغلب با داروهای ناشی از سردرد مواجه هستید کاهش مصرف این داروها برای شکستن چرخه درد است. پس از تشخیص قطعی، اولین کاری که پزشک انجام می دهد آگاه سازی بیمار و ارجاع وی به متخصص مغز و اعصاب است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار