رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با پانا

«چهارشنبه‌سوری» کارکردهای خود را از دست داده است

موسوی چلک: برای بسترسازی و نهادینه‌سازی چهارشنبه‌سوری برنامه مهم و اثربخشی نداشتیم/ کسی که چهارشنبه‌سوری را درک کند، نارنجک درست نمی‌کند/ چهارشنبه‌سوری فرصتی برای تخلیه هیجان شده است

تهران (پانا) - رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری کارکردهای قبلی خود که باعث نشاط می‌شد را ندارد، گفت شاید اکنون خیلی از افراد این مراسم را جشن بگیرند اما از کارکردهای آن مطلع نیستند و این باعث شده است چهارشنبه‌سوری فرصتی برای تخلیه هیجان شود.

کد مطلب: ۱۱۷۱۰۷۷
لینک کوتاه کپی شد
«چهارشنبه‌سوری» کارکردهای خود را از دست داده است

سید حسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با پانا در آستانه چهارشنبه سوری اظهار کرد: از ابتدای خلقت بشر تاکنون تلاش شده است با استفاده از ظرفیت‌ها یا خلق فرصت‌های مختلف برای شادی، به نوعی به نیاز شاد بودن، پاسخ داده شود. طبیعی است جامعه ما هم از این قضیه مستثنی نیست و در مناسبت‌های ملی، مذهبی و قومی آیین‌ها بهانه و فرصتی برای ترویج شادی و نشاط در جامعه است.»

کسی که چهارشنبه‌سوری را درک کند، نارنجک درست نمی‌کند و مردم را آزار نمی‌دهد زیرا چهارشنبه‌سوری برای این موارد نبوده است. در این بین خانواده هم خیلی نقش مهمی دارد. چهارشنبه‌سوری‌ها را باید فرصتی برای همگرایی بیشتر باشد چرا که هر کاری کنیم نمی‌توانیم این مراسم را تعطیل کنیم

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اظهار کرد: «جشن‌ها فرصتی برای تقویت ارتباطات اجتماعی، فرصتی برای تقویت نشاط اجتماعی، احساس تعلق، تقویت هویت فرهنگی و همبستگی اجتماعی است. چهارشنبه‌سوری نیز یکی از این جشن‌ها است که در ادامه آن نوروز و سپس سیزده بدر است.»

وی تاکید کرد: «چهارشنبه‌سوری، نوروز و سیزده بدر را باید در یک بسته ببینیم. این جشن‌های آیینی حاوی پیام هستند. چهارشنبه‌سوری برای رسیدن نوروز پیام دارد و با رسیدن نوروز این جشن کامل‌تر می‌شود و در نهاست با سیزده بدر به انتهای خودش می‌رسد.»

موسوی چلک ادامه داد: «وقتی به جامعه خود نیم‌نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم بنا به دلایل متعدد در مقاطعی به دنبال این بودیم که این مراسم‌ها را کمرنگ یا دولتی کنیم. از طرفی مردم نارضایتی‌هایی دارند که باید یک جایی بروز دهند و گاهی مواقع این جشن‌ها به اعتراض تبدیل می‌شود. در عین حال باید این واقعیت را بپذیریم که برای بسترسازی و نهادینه‌سازی چهارشنبه‌سوری برنامه مهم و اثربخشی نداشتیم. شاید اکنون خیلی از افراد این مراسم را جشن بگیرند اما از کارکردهای آن مطلع نیستند و این باعث شده است چهارشنبه‌سوری فرصتی برای تخلیه هیجان شود.»

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران خاطرنشان کرد: «کسی که چهارشنبه‌سوری را درک کند، نارنجک درست نمی‌کند و مردم را آزار نمی‌دهد زیرا چهارشنبه‌سوری برای این موارد نبوده است. در این بین خانواده هم خیلی نقش مهمی دارد. چهارشنبه‌سوری‌ها را باید فرصتی برای همگرایی بیشتر باشد چرا که هر کاری کنیم نمی‌توانیم این مراسم را تعطیل کنیم.»

وی گفت: «در گذشته برای آمدن چهارشنبه‌سوری لحظه‌شماری می‌کردیم تا لحظات خوشی را باهم ثبت کنیم اما اکنون منتظریم این روز بیاد و بگذرد. در واقع چهارشنبه‌سوری کارکردهای قبلی خود که باعث نشاط می‌شد را ندارد. گرچه برخی‌ها هنوز به این مراسم پایبند هستند اما اکنون لحظات شیرینی را در این جشن تجربه نمی‌کنیم.»

موسوی چلک تاکید کرد: «خانواده در مدیریت چهارشنبه‌سوری می‌تواند خیلی کمک کند و با مدیریت، چهارشنبه‌سوری را به حال و هوای قبل برگرداند. یعنی با حضور خانواده و با کنترلی که انجام می‌شود این مراسم بدون داشتن آسیب بگذرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار