وضعیت موسیقی ایران در سال ۹۹

از اجرا روی بام خانه تا اجرا در سالن‌ها بدون تماشاچی

تهران (پانا) - سال99 برای هنر موسیقی تجربه متفاوتی بود. ماجرای شیوع کرونا و رفتن به سمت اجراهای آنلاین بیش از همه جای خالی موضوع قانون کپی‌رایت را در قوانین ایران نشان داد. در سالی که گذشت هنرمندان عرصه موسیقی از هیچ تلاشی برای دور نشدن مردم از هنر موسیقی دریغ نکردند. از برگزاری آنلاین روی پشت‌بام خانه گرفته تا رفتن به سالن‌های بدون تماشاچی و اجرای زنده و آنلاین در بستر فضای مجازی و البته در این میان خوانندگانی هم بودند که با برگزاری کنسرت در شرایط کرونا و قیمت بلیت‌های سرسام‌آورشان حاشیه‌ساز شدند.

کد مطلب: ۱۱۷۱۰۵۱
لینک کوتاه کپی شد
از اجرا روی بام خانه تا اجرا در سالن‌ها بدون تماشاچی

در سال‌های گذشته دائم پای درد دل اهالی موسیقی که می‌نشستیم از حال بد موسیقی ایرانی سخن می‌گفتند و موضوع مهاجرت استعدادهای جوان این عرصه بحث روز بود اما کرونا لایه دیگری از مشکلات را رونمایی کرد.

کنسرت بر بام خانه
بنیامین بهادری اولین خواننده ایرانی بود که چراغ کنسرت‌های آنلاین را روشن کرد. او از پشت‌بام خانه خود به اجرای موسیقی پرداخت و کنسرتش را به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام برای مخاطبانش پخش کرد. پس از بنیامین، هنرمندان دیگری مانند کاوه آفاق، حجت اشرف زاده و سالار عقیلی همین کار را انجام دادند که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفتند.

اجرا در سالن‌های بدن تماشاچی
زمانی که بازار اجراهای زنده در خانه داغ شده بود، روزبه نعمت‌اللهی در اقدامی قابل‌توجه به سالن همایش‌های برج میلاد تهران رفت تا روبه‌روی صندلی‌های خالی این سالن به اجرای کنسرت بپردازد. در همین مسیر باگذشت زمان و همکاری برخی نهادهای دولتی این امکان فراهم شد تا خوانندگان با همراهی تمام گروهشان در سالن‌کنسرت حاضر شوند و برای «صندلی‌های خالی»‌ای بخوانند که خانه‌نشینان به شکل مجازی روی آن‌ها نشسته بودند.
اما در میانه برگزاری کنسرت‌های رایگان، خبر بلیت‌فروشی کنسرت همایون شجریان کمی جنجال‌برانگیز شد. درهرصورت این کنسرت برگزار شد تا به‌عنوان نمونه‌ای ناموفق در عرصه کنسرت آنلاین از آن یاد شود.
افزایش قیمت بلیت‌های کنسرت در شرایط کرونا
تیرماه99 اجازه فعالیت گروه‌های فرهنگی و هنری با رعایت پروتکل‌های تعیین‌شده صادر شد اما هنوز هیچ کنسرتی به اجرا درنیامده بود. در همین زمان‌ها بود که زمزمه‌های گران شدن بلیت کنسرت شنیده شد. ماجرا ازاین‌قرار بود که قیمت بلیت کنسرت امید حاجیلی و سه خواننده دیگر ازجمله فرزاد فرزین، محسن ابراهیم‌زاده و مهدی احمدوند افزایش عجیبی داشت. برای اولین کنسرت قیمت بلیت از ۷۰ هزار تومان برای قسمت‌های با دید نامناسب تماشاگر آغاز می‌شد و تا مبلغ ۲۶۵ هزار تومان نیز ادامه پیدا می‌کرد. پس‌ازآنکه این قیمت‌ها واکنش‌های تندی را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت، ابتدا بلیت‌فروشی کنسرت امید حاجیلی به بخش «به‌زودی» سامانه انتقال و بلیت‌فروشی کنسرت فرزاد فرزین، مهدی احمدوند و محسن ابراهیم‌زاده نیز که در بخش «به‌زودی» سامانه قرار داشت به‌طور کامل حذف شد. این اتفاقات در حالی رخ داد که در برخی از اخبار و نقل‌قول‌ها گفته‌شده بود صنف تهیه‌کنندگان موسیقی از این افزایش قیمت آگاهی داشته و موضوع یادشده مربوط به آن روزها نبوده است. اما به هر ترتیب بنا به دلایلی آن زمان امکان برگزاری کنسرت‌های موسیقی فراهم نشد.
روزهای پایانی مهر بود که دوباره خبر بلیت‌فروشی برخی خوانندگان منتشر شد. سایت‌های فروش بلیت، بلیت کنسرت «هوروش بند» و «رضا بهرام» در جزیره کیش را به فروش می‌رساندند. قیمت بلیت‌ها از 140 هزار تومان تا 300 هزار تومان تعیین شد که نسبت به گذشته افزایش داشتند. گرچه برگزاری کنسرت در یک شهر خاص ممکن بود باعث افزایش سفرهای غیرضروری شده و عاملی برای گسترش بیش‌ازپیش این ویروس به شمار می‌آمد اما موضوع عدم فعالیت‌سالن‌های کنسرت و رسیدن صنعت موسیقی به مرز ورشکستگی نیز نکته‌ای بود که نمی‌شد روی آن چشم بست. اما انتقادها آن‌قدر بالا گرفت تا در شرایطی که کشور درگیر موج سوم شیوع کرونا بود برای بار چندم، برگزاری کنسرت در کشور لغو شود.
عبور از موج سوم کرونا و اولین جرقه‌های برگزاری کنسرت
بعد از عبور از موج سوم شیوع ویروس کرونا که رنگ‌بندی شهرها اعلام شد، دوباره بارقه‌هایی از امید برای برگزاری کنسرت در شهرهای کمتر آلوده ایجاد شد. برخی خوانندگان پاپ در جزیره کیش نسبت به برگزاری کنسرت اقدام کرده‌اند. کنسرت‌هایی که با در نظر گرفتن ماجرای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ظرفیت پنجاه‌درصدی سالن‌ها باقیمت‌های ۳۵۰ هزارتومانی هم به فروش رسید. اما پایتخت که همیشه بیشترین کنسرت‌ها در آن برگزار می‌شد همچنان در سکوت موسیقایی ماند.

بی‌رونقی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر
روزها گذشت تا ایام برگزاری جشنواره‌های هنری فجر فرارسید. با برگزاری فیزیکی اما محدود جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر، امیدهایی برای اجرای مجدد کنسرت زنده در شهرهای دیگر هم ایجاد شد اما پس از جنجال عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جشنواره فیلم فجر، تصمیم وزارت ارشاد، بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر آن شد تا جشنواره موسیقی کاملاً به‌صورت آنلاین برگزار شود. این‌چنین شد که جشنواره موسیقی فجر 99 یکی از کم‌رونق‌ترین دوره‌های خود را پشت سر گذاشت.

برگزاری جشنواره موسیقی جوان در سکوت مطلق
چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با معرفی برگزیدگان بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی و کلاسیک جمعه‌شب نهم آبان ماه در قالب یک رویداد آنلاین در تالار وحدت به کار خود پایان داد. در این دوره از جشنواره ۲ هزار و ۳۵۰ خواننده و نوازنده در گروه‌های سنی الف، ب و ج و در شاخه‌های موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی به رقابت پرداختند. این مراسم که به دلیل بیماری کرونا بدون حضور داوران و شرکت‌کنندگان جشنواره و به‌صورت آنلاین از طریق صفحهٔ اینستاگرام انجمن موسیقی ایران پخش می‌شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار