در نشست هم اندیشی نمایندگان اقلیت های مذهبی مجلس دانش آموزی

اهمیت اتحاد و همدلی در ادیان الهی

تهران(پانا)- از نظر دین مبین اسلام تمام ادیان الهی برای برقراری پیوند میان انسان و خداوند متعال و نجات و هدایت او آمده‌اند و پیامبران عظیم‌الشأن الهی نیز همه برای دعوت انسان به سوی خداوند و گسترش عدالت برگزیده شده‌اند.

کد مطلب: ۱۱۷۱۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت اتحاد و همدلی در ادیان الهی

نشست هم اندیشی نمایندگان اقلیت های مذهبی مجلس دانش آموزی با موضوع اهمیت اتحاد و همدلی در ادیان الهی به صورت مجازی و با حضور: پانوئل عیسی قلیان؛ نماینده اقلیت های مسیحی، نوشین فرودی؛ نماینده اقلیت های زرتشتی، سپهر گل شیرازیان؛ نمایندهاقلیت های کلیمی، رویطال یوم توبیان؛ نماینده اقلیت های کلیمی و آرمیتا رزاقیان؛ نماینده مسلمان برگزار شد.

در این نشست مجازی، پانوئل عیسی قلیان نماینده اقلیت های مسیحی گفت: در میان ادیان ابراهیمی همیشه اتحاد و همدلی وجودداشته است و دلیل این اتحاد وجود خدای واحد و پیامبران مشترک بوده است.

در ادیان ابراهیمی همیشه از محبت خدا، رحمت خدا و دوست داشتن یکدیگر سخن گفته شده و در کتب مقدس ذکر شده است.

عیسی قلیان با تاکید بر اینکه در ایمان مسیح، کلیسا ما را به دوست داشتن برادران غیر مسیحی دعوت کرده است افزود: وجود هدف والایعنی رسیدن به کمال، یکی دیگر از دلایل اتحاد بین ما است. یکی از مهمترین دلایل اتحاد بین ما و ادیان ابراهیمی اعتقاد به وجود ناجیجهان است که در مسیحیت و اسلام مشترک است. مسئله بعدی که ما را به یک دیگر نزدیک می کند وجود معاد است که این نیز بسیارمهم است. تشویق به صلح و دوستی دیگر دلیل اتحاد ما است که در ادیان ابراهیمی دستور و تاکید شده است و ما را در این دنیای پراز نفرت، جنگ و خونریزی به یکدیگر متصل می کند و باعث همدلی و اتحاد می گردد.

اعتقاد به آخرت، بهشت و جهنم بین این ادیان است که در کتب مقدس در این باره نوشته شده است و ما را ترغیب می کند که ما در اینجهان مهمان هستیم و باید با یکدیگر دوست و متحد باشیم.

نماینده اقلیت های مسیحی در ادامه افزود: همیشه پیامبر ما را به اتحاد و همدلی دعوت کرده و ما را از جنگ و نفرت بین برادران وخواهران غیره بر حذر داشته اند.

خواست خداوند هم چنین است، چنان که مسیح در انجیل مقدس فرموده:《یکدیگر را دوست داشته باشید، چنان که من شما را دوست می دارم》

نوشین فرودی نماینده اقلیت های زرتشتی با تاکید بر اینکه همیشه پیامبر ما را به اتحاد و همدلی دعوت کرده گفت: راه در جهان یکیاست و آن راه راستی است و خوشبختی از آن کسی است که خواستار خوشبختی برای دیگران باشد.

وی ادامه داد: بی شک راه راستی و درستی در تمام ادیان الهی یکی است.

همچنین سپهر گل شیرازیان نماینده اقلیت های کلیمی افزود: اتحاد، از صفات نیکو و پسندیده می باشد و بدیهی است اگر نیروهایکوچک با هم متحد شوند میتوانند بر نیروهای بزرگتر غلبه کنند. بشر با اتحاد و همدلی می تواند بر بسیاری از از مشکلات خود غلبه کند.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که می دانیم انسان موجودی اجتماعی هست و نمی تواند بدون تعامل با دیگران به راحتی به زندگی خودادامه دهد چرا که استطاعت و طاقت بر عهده گرفتن تمامی مسئولیت ها را ندارد.

وی در ادامه افزود: انسان ناگزیر است برای بلند کردن بار زندگی در کنار دیگران به شکل اجتماعی زندگی کند هر چند که زندگیاجتماعی مشکلاتی را نیز با خود به همراه دارد که تنازعات و مرافعات از جمله انها است.

در دین و شریعت یهود و تورات مقدس نیز توصیه های بسیاری به همدلی و اتحاد شده است و مهم ترین استناد ما واقعه اعطای توراتمقدس است که زمانی به وقوع پیوست که اتحاد و همبستگی و یکدلی بین قوم یهود ( بنی اسرائیل ) ایجاد شده بود. و مثال های بارز دیگر می توان به اتحاد حضرت موسی ( مشه ربنو ) به هشم ( خد-ا ) برای خروج بنی اسرائیل از مصر اشاره کرد ویا همدلی مردم گتو( مکانی یا محله ایی مخصوص یهودیان در زمان عصر طلایی اسپانیا ) که همیشه بیش از حد انباشته بود و جای کافی موجود نبود مردم با همدلی و اتحاد در کنار یک دیگر زندگی می کردنند و بر سختی ها رو پشت سر می گذاشتند.

رویطال یوم توبیان؛ نماینده اقلیت های کلیمی در تایید صحبت های گل شیرازیان افزود: در تورات مقدس در رابطه با هنگامی که بنی اسرائیل تصمیم بر خارج شدن از مصر را گرفتند حضرت موسی به تمامی قومش سفارش کرد در هر لحظه و در هر کجا پشتیبان وحامی یکدیگر باشید تا بتوانیم به نحو احسنت تمامی سختی ها و مشکلات را پشت سر گذاشته و از سرزمین مصر خارج شویم؛ زن ومرد از کوچک تا بزرگ دست در دست یگدیگر داده تا بتوانیم با خیالی آسوده و به راحتی به مقصد برسیم.

یوم توبیان ادامه داد: مردم نیز به سخنان حضرت موسی گوش فرا داده و دوش به دوش با یاری همدیگر در هر شرایطی در سرما و گرما آنطور که باید یاور یکدیگر شدند و با یاری پرودگار با همبستگی توانستند از سختی ها گذر کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نیز همانطور که در تورات مقدس سفارش شده در تنگی و سختی همراه یکدیگر باشیم می‌کوشیم و تلاش خواهیم کرد تا در هر شرایطی با همنوعان خود با هر دین و از هر قشری با الطاف و مهربانی برخورد کرده و حامی یکدیگر در هرموقعیتی باشیم.

آرمیتا رزاقیان؛ نماینده مسلمان گفت: از نظر دین مبین اسلام تمام ادیان الهی برای برقراری پیوند میان انسان و خداوند متعال و نجات و هدایت او آمده‌اند.

وی با بیان اینکه پیامبران عظیم‌الشأن الهی نیز همه برای دعوت انسان به سوی خداوند و گسترش عدالت برگزیده شده‌اند ادامه داد: هدف نهایی همه یکی است، هیچکدام دیگری را رد نکرده، بلکه پیامبران پیش از خود را تصدیق کرده، به آمدن پیامبری پس از خود، نویدداده‌اند.

از دیدگاه اسلام تمام سنت های الهی از ابتدا تاکنون در قالب احکام شریعت توسط پیامبران الهی برای نجات انسان آورده شده است. بههمین دلیل است که خداوند متعال می‌فرماید: «کسانی که ایمان آوردند و کسانی که ایین یهود و مسیحیت و صابئین را برگزیدند، اگر بهخدا و روز باز پسین ایمان داشته باشند و عمل صالح به جای آورند، خدا به آنها پاداش نیک می‌دهد و نه بیمناک شوند و نه غمگینگردند.» (سوره بقره، ایه 63)

و به عنوان کلام آخر افزود: همانطور که می بینید تمامی ادیان الهی بر اتحاد همدلی تاکید داشته اند پس دست در دست هم دهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد.

*خبرنگار دانش آموز پانا، آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار