ایران در جایگاه برترین طراحان و سازنده‌های توربین گازی 

تهران (پانا)-مدیرعامل گروه صنعتی مپنا گفت که ایران اکنون صاحب دانش طراحی و ساخت تنوعی از توربین های گازی کلاس جدید در مقیاس جهانی شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
 ایران در جایگاه برترین طراحان و سازنده‌های توربین گازی 

به گزارش ایرنا، «عباس علی آبادی» روز شنبه در مراسم امضای قرارداد نصب و راه اندازی توربین گاز با شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران در محل این شرکت افزود: توربین گازی یکی از افتخارآمیزترین ساخته دست بشر است که بیشترین خدمت را هم اینک به انسان می کند.

وی کاربرد توربین گازی را در هواپیماها، کشتی ها و تولید برق عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اکنون با افتخار اعلام می کنیم که کشورمان هم در این زمینه(توربین گازی) صاحب فناوری شده است.

مدیرعامل مپنا افزود: ایران اکنون صاحب دانش برای طراحی تنوعی از توربین های گازی است و هر نیازی در کشور در این زمینه باشد قادر به تامین است.

علی آبادی گفت: این توربین ویژهMGT-۷۵ متناسب با شبکه برق کشورمان طراحی شده که برای توسعه و ارتقای این شبکه در آینده مناسب است.

مدیرعامل گروه صنعتی مپنا خاطرنشان ساخت: این توربین کاربرد یک شبه ندارد بلکه طراحی شده تا نیازهای آینده شبکه برق کشور را برآورده سازد.

وی افزود: این توربین قادر است راندمان نیروگاه های کشور را به ۶۰ درصد ارتقا دهد.

علی آبادی ادامه داد: توربین از نظر اندازه به گونه ای طراحی شده تا شبکه برق کشورمان را هنگام استفاده دستخوش نوسان نکند.

به گفته مدیرعامل گروه مپنا این توربین ضمن ارتقای راندمان نیروگاهی کم ترین نوسان را به شبکه برق تحمیل خواهد کرد.

وی با اشاره به مشخصات فنی این توربین گفت :علاوه بر ۲۲۰ مگاوات مقیاس حدود ۶۰ درصد نیز افزایش راندمان دارد و مهمترین ویژگی آن قابلیت مصرف هیدروژن است.

علی آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه این توربین در شهر تهران نصب می شود و حساسیت زیست محیطی در تهران زیاد است این توربین امکان این را دارد هیدروژن بسوزاند و خروجی محصولات احتراق آن گازهای گلخانه ای نباشد و بخار آب تولید کند که این مساله می تواند تاثیر مثبتی در محیط زیست شهر داشته باشد.

مدیرعامل مپنا افزود: این محصول داخلی بوده و با توجه به اینکه گردش مالی آن داخلی است به طورقطع ارزان تر از مدل خارجی است و برای کشور ارزآوری نیز در پی خواهد داشت.

وی افزود: به زودی این توربین را در بازار جهانی عرضه خواهیم کرد و بی‌شک استقبال خوبی از آن می‌شود.

مدیرعامل مپنا با بیان اینکه ما امروز یکی از صادر کنندگان توربین به دنیا هستیم و از این محل ارزآوری داریم گفت: این اولین نمونه ای است که قرارداد آن امضاء شده و مطمئن هستیم تا مقیاس ملی در بسیاری از صنایع از آن استفاده می شود .

وی در باره اینکه آیا توربین MGT-۷۵ امکان استفاده در پروژه های کشورهای عراق و سوریه را دارد توضیح داد: در حال حاضر در عراق از توربین MGT-۷۰ استفاده می‌شود و وضعیت سوخت در عراق اقتضاء می‌کند که از توربین که پایداری ایجاد می‌کند استفاده کنیم. تاکنون نیز رکورد خوبی را برجا گذاشته اند اما از توربین MGT-۷۵ بعد از این در دیگر نقاط دنیا استفاده خواهید کرد.

علی آبادی درباره مصرف آب این توربین گفت: یکی از ویژگی‌های نیروگاه جدید نسبت به نیروگاه‌های قدیم مصرف بسیار کم آب است که به گونه‌ای که مصرف آب این نیروگاه به یک دهم کاهش می‌یابد و قصد داریم این عدد را بیش از این نیز کاهش دهیم.

وی درباره نیروگاه‌های هیدروژن سوخت گفت: آنچه که مسلم است نه تنها ما بلکه دنیا در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام برداشته اما مکان تولید و محل مصرف آنها یکی نیست بنابراین نیاز به یک واسطه دارند که این انرژی را منتقل و از آن استفاده شود. روش های شیمیایی مثل باطری ها مقرون به صرفه نیست بنابراین دنیا به این سمت حرکت کرده که از هیدروژن استفاده کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار