آخرین نشست شورای راهبردی اقدامات تحولی سازمان پژوهش در سال 99 برگزار شد

تهران (پانا) - آخرین نشست شورای راهبری اقدامات تحولی مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی در سال 1399 برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۹۵۸
لینک کوتاه کپی شد
آخرین نشست شورای راهبردی اقدامات تحولی سازمان پژوهش در سال 99 برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سلزمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در ابتدای این جلسه علی محبی معاون برنامه ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری با ارائه گزارشی از برنامه ریزی فرآیند تولید و تامین محتوای رمزینه سریع پاسخ گفت: این فرایند در گام های مختلف برنامه ریزی شده و طی چند روز آینده کار گروه‌های مربوطه در دفاتر مختلف مشخص می شوند تا محتوای لازم برای کتاب‌های درسی تامین شود.در این راستا فرم‌های نیاز سنجی، ظرفیت سنجی تهیه شده است.

تقویت فرآیند عملیاتی از بُعد تبلیغاتی، اعتباری و سخت افزاری از دیگر مواردی بود که دکتر محبی به آنها اشاره کرد.

حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان نیز ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده، بر سه نکته مهم تاکید کرد: اول اینکه لازم است از مرحله نیاز سنجی به سرعت عبور شود و در این مرحله توقف نداشته باشید. نکته دوم اینکه برای تولید محتوای رمزینه پاسخ سریع یک هندسه اصولی طراحی شود تا دانش آموز با دسترسی به این محتواها از بعد روش، ‌ مهارت و ارزش ها آموزش ببیند. سوم اینکه در استلزامات موفقیت، اجرا و فناوری این فرآیند تدبیر شود.

در بخش دوم این نشست دلبری رییس گروه علوم و معارف اسلامی گزارشی در خصوص اقدامات برنامه ریزی شده در راستای راه تقویت رشته‌ی علوم و معارف اسلامی گفت: رشته معارف اسلامی در حال حاضر در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم با مجموع 63 واحد عمومی و 45 واحد تخصصی و در پایان سه سال تحصیلی دوره ی متوسطه ی دوم در سراسر کشور فعالیت دارد؛ و در راستای تقویت این رشته تعدادی از کتاب های درسی مانند جریان شناسی اندیشه انقلاب، علوم و معارف انقلاب، احکام دختران و پسران، اخلاق اسلامی تالیف شده و به کتاب های این رشته اضافه شده است.

راه اندازی دبیرخانه درس علوم و معارف اسلامی، طراحی و تولید بسته های تربیت و یادگیری، اجرا و ارزشیابی رشته علوم و معارف اسلامی برخی از دیگر مواردی بود که دلبری به آن اشاره کرد.

در ادامه ‌احمدرضا امینی مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی در تکمیل گزارش ارائه شده توسط آقای دلبری گفت: آمار دانش آموزان رشته علوم و معارف اسلامی در سراسر کشور 14661 می باشد. وی نکاتی را در خصوص رفع موانع توزیع کتاب درسی برای آنها بیان کرد.

حسن ملکی با بیان اینکه رشته‌ی معارف اسلامی بسیار مهم است افزود: برنامه‌های بلندمدت راهبردی اولویت‌بندی امور در این رشته است و همچنین بکارگیری شورای برنامه ریزی دقیق، شرکای بیرونی اعم از مدارس معارف انقلاب، مدرسه عالی شهید مطهری و ظرفیت‌های بالای این رشته در کشور مورد تاکید است.

وی در خصوص رفع موانع و چاره اندیشی توزیع کتاب های درسی، ارتباط با نهادهای مرتبط با این رشته نیز مواردی را بیان داشت.

ملکی تاکید کرد رشته‌ی معارف انقلاب باید با نیازسنجی نوین بازسازی شود. در بخش سوم این جلسه این نشست محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گزارش مبسوطی از مجلات رشد پیرامون مواردی همچون تدوین شیوه نامه های مجلات رشد دانش آموزی، عمومی بزرگسال و تخصصی، تدوین نقشه راه مجلات رشد و راهبرد مجلات رشد بر اساس برنامه ششم و هفتم توسعه بازنشرمحتواهای علمی مجلات رشد در قالب 5 مجموعه کتاب، بررسی و استخراج محتواهای مجلات رشد متناسب با کتاب های درسی برای تامین محتوای رمزینه پاسخ سریع، توزیع 15 هزار مجله رشد در مناطق محروم، راه اندازی مجلات رشد هنرجو با محوریت کارآفرینی و تولید، راه اندازی اپلیکیشن مجلات رشد، باشگاه معلمان و رویکردهای برنامه 1400 را ارائه کرد.

در ادامه برخی از حاضرین به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. ملکی در ارتباط با دستور سوم این جلسه ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده با بیان اهمیت نقش و جایگاه دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت: دفتر انتشارات دو بال بسیار مهم دارد یکی فناوری و دیگری انتشارات که نیاز است بین این دو ضلع انسجام بیشتر داخلی بوجود آید.مجلات رشد از بابت تعداد باید تعدیل شود تنوع مجلات رافع نیست و باید به کیفیت مجلات افزوده شود.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا می شود مجلات رشد را به حوزه‌های تربیت و یادگیری پیوند داد؟ گفت: شاید این تعدیل با یک ابداع قابل جبران باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر بعد ترویجی و تبلیغی مجلات رشد، گفت: مجلات رشد باید تحول پیدا کند یعنی اندیشه شود که تحول و مقتضیاتش چیست؟ و آن ویژگی‌ها باید در هر موضوع در مجله قید شود.

وی افزود: مجلات رشد باید ترکیبی بوده و متناسب با نیاز مخاطب تنظیم شود لذا نیاز سنجی اصل مهمی است.

ملکی تاکید کرد: شورای سیاستگذاری مجلات باید در خصوص مجلات رشد تدبیر کنند و این تدبیر با حضور اهل فکر و صاحب نظران رخ می دهد؛ همچنین روی گستره مجلات از نظر پوشش حداکثری و ملی برنامه ریزی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار