وزیر فرهنگ: قرآن کتیبه زیبای الهی است

تهران (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از قرآن به عنوان کتیبه زیبای حق یاد کرد و گفت که معارف قرآنی ستارگانی هستند که در یک  کهکشان حضور دارند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
وزیر فرهنگ: قرآن کتیبه زیبای الهی است

به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز شنبه در آیین اختتامیه جشنواره های فرهنگی، هنری و رسانه ای آیات با اشاره به جایگاه هنرهای قرآنی گفت: اگر هنر را به عنوان فهم زیبایی بدانیم، قرآن از منظر معارف وحیانی به ما نگاهی می دهد که زیبایی چیست و چه طبقه بندی دارد.

در بخش نخست زیبایی های طبیعی است و در بخش دوم زیبایی های انسانی که در این بخش دو ساحت وجود دارد؛ یکی زیبایی های ظاهری و دیگری زیبایی های وجودی و درونی انسان که با چشم جان دیده می شود.

صالحی با استناد به آیه هفتم سوره حجرات ادامه داد: خدا فرمود که ایمان را در دل های شما محبوب گرداندیم و ایمان، معشوق شما و مایه زینت جان شما شد.
وی افزود: در حوزه عمل نیز قرآن کریم به برخی کردارها به عنوان اعمال زیبا اشاره دارد. حضرت یعقوب می گوید؛ فصبر جمیل یعنی صبری زیبا همراه دارم. این که انسان بتواند حضرت حق را در زیبای اش ببیند و بتواند زیبایی های خدا را در اسماء وصفاتش مشاهده کند، بخش دیگری نیز در افعال حضرت حق است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دیدن زیبایی خدا در ساحت ذات، اسماء و صفات چیزی است که فوق همه زیبایی هاست و خدا از مقام ذات در مقام اسماء و صفات تجلی کرده و تجلی فعل حق در قرآن است.
صالحی ادامه داد: با این نگاه بحث هنرهای قرآنی مفهوم دقیق تری پیدا می کند و هنرمند نیز با زیبایی در ارتباط است و کلام حق برترین زیبایی است.

قرآن کتیبه زیبای حق است که به در بخش های لفظی و معنایی قابل درک است. الفاظ، ویترین زیبایی برای معانی قرآن است و عمق معانی قرآن همچون اقیانوس بی پایانی است که هر چه پایین می رویم زیبایی های جدید کشف می کنیم.

آموزه‌های قرآنی را متناسب با ذائقه نسل جدید عرضه می کنیم
عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این مراسم به عنوان اختتامیه تکمیلی ۱۰ جشنواره فرهنگی هنری رسانه ای آیات برای نخستین بار در ۱۰ سال اخیر برگزار می شود.
وی با ارائه گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ها گفت: قرآن کتاب عقیده و عمل است و آموزه های ناب الهی در گذر تاریخ فراتر از همه کتاب های آسمانی پیشین به پیامبر اکرم رسید و رسول خدا با برخورداری از ظرفیت بی مانند توانست آنها را عینا در قالب هنر و ادبیاتی فاخر به جامعه انسانی تقدیم کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: ما در معاونت قرآن و عترت ماموریت یافتیم این آموزه ها را متناسب با ذائقه نسل جدید و نیازهای نو در روزگار خود بر بال هنر بنشانیم و عرضه کنیم.

حرکت نوین جشنواره آیات آغاز شده است
حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیز گفت: مکتب بی همتای تشیع برای ما و برای ملت، هنرمندان و مدیران قرآنی کشور یک نعمت بی نظیر است که باید قدردان شکرگزار آن باشیم و یکی از مصادیق کفر این نعمت استفاده نکردن از ظرفیت هنری در مسیر قرآن است.
وی با تجلیل از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری جشنواره آیات گفت: وزارت ارشاد برای شکرگزاری پرچم را به دست گرفته و با وجود محرومیت های کرونایی این جشنواره را برگزار کرده است.
محمدی ادامه داد: از این که جشنواره آیات بعد از سال ها بازآرایی و در سطح ملی و بین المللی ارائه می شود خوشحالم. ۱۰ سال پیش نام این جشنواره منظومه جشنواره های قرآنی آیات نام داشت و به عنوان بزرگترین منظومه هنری قرآن برگزار می شد ولی وقفه ای افتاد و این جشنواره حرکت نوین خود را آغاز کرده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: قرآن با معارف، عقل ها را به تسخیر خود درمی آورد و با هنر، قلب ها را تسخیر کرده است و اتفاقی که در یک تمدن می افتد این است که نقطه های تلاقی معارف و هنر را بیابد و به هم بیامیزد.

جمهوری اسلامی ایران با بهره‌مندی از تمدن چند هزار ساله و بهره گرفتن از قرآن و اهل بیت توانسته این دو محور اساسی را به هم آمیزد و بزرگترین حماسه را در قالب نمایشگاه بین المللی قرآن و جشنواره آیات رقم بزند.

محمدی افزود: هیچ نمایشگاه و جشنواره ای در کشورهای دیگر همچون نمایشگاه قرآن و جشنواره آیات وجود ندارد و دنیای امروز عطش بهره مندی از هنرهای عمیق و هدفمند است. اگر اسلام بتواند آن ظرفیت عظیم خود را در قالب های هنری ارائه کنددحجم بزرگی از بریدگان دنیای غرب می توانند از آن استقبال کنند.

امسال جشنواره آیات در ۱۰ رشته برگزار می شود که جشنواره فیلم آیات در استان بوشهر، جشنواره هنرهای نمایشی در خراسان شمالی، جشنواره داستان نویسی در خراسان جنوبی، جشنواره داستانک آیات در استان گلستان، جشنواره شعر آیات در استان سیستان و بلوچستان، جشنواره آواها و نغمات آیات در آذربایجان شرقی و جشنواره عکس و عکس نوشت آیات در استان کرمان در حال برگزاری است و برخی نیز به کار خود پایان داده اند.

جشنواره چلچراغ آسمانی ویژه تولید محتوا در فضای مجازی و جشنواره نغمه های محمدی با محوریت شخصیت پیامبر اکرم (ص) در معاونت قرآن و عترت راهبری می شود و مراسم اختتامیه تمامی این جشنواره ها به جز جشنواره مطبوعات و رسانه آیات تا پایان سال برگزار خواهد شد.

تجلیل از برگزیدگان جشنواره آیات
در ادامه مراسم از برگزیدگان جشنواره های برگزارشده تجلیل شد که در جشنواره بین المللی پویانمایی خانوادگی از سید معین فاطمی از اصفهان در بخش بزرگسال، علیرضا کرمی از اصفهان در بخش نوجوان و مرتضی مولاراده از استان مازندران در بخش کودک تجلیل شد.
در جشنواره عکس و عکس نوشت از یاسر محمدخانی از استان مرکزی و سعید قاسمی از استان آذربایجان شرقی در بخش عکس و از سید روح الله هاشمی از استان تهران در بخش عکس نوشت تقدیر شد.
در جشنواره فیلم و رسانه ضمن تجلیل از سید مهدی موسوی برزکی از استان اصفهان در بخش کارگردانی داستانی، احسان کمالی فر از خراسان شمالی در بخش کارگردانی مستند تجلیل شد کمالی فر در سخنانی کوتاه گفت که چون برای دریافت جایزه به او ماموریت نمی دادن مجبور شده مرخصی بگیر و از صالحی خواست تا این مشکل ره که به گفته او مشکل بسیاری از هنرمندان است را در شورای معاونان ارشاد مطرح کند.
در جشنواره ملی فیلم، راضیه محمدی از فارس در بخش پویانمایی و علیرضا خالدی از استان قم در بخش کارگردانی نماهنگ تجلیل شدند.
جشنواره چلچراغ آسمانی پنج برگزیده داشت که علیرضا خوشکام از تهران در بخش تولید انیمیشن، محمد ابوالحسنی از تهران در بخش تولید و توزیع انیمیشن، حمید افضلی از تهران در بخش تولید و توزیع نرم افزار تلفن همراه، سید هادی موسوی از قزوین در بخش تولید و توزیع صفحه و کانال و حجت الاسلام محمد کاظم رحیمی از قم در بخش توزیع نرم افزار تلفن همراه تقدیر شدند.
در جشنواره ملی داستان نویسی فاطمه رهبربار از خراسان جنوبی در بخش ویژه، ابراهیم غلامی از همدان در بخش داستان کوتاه و محسن کلهر از همدان در بخش داستان بلند تقدیر شدند.
در جشنواره ملی شعر نیز فاروق دامنی از استان سیستان و بلوچستان در بخش بلوچی و احمد رفیعی از استان چهارمحال و بختیاری در بخش فارسی برگزیده شدند.
در جشنواره نغمه های محمدی، بهرام پاییز از تهران در بخش تولیدهای استودیویی و سید جلال محمدی از مازندران در بخش نواحی تجلیل شدند.همچنین در جشنواره ملی هنرهای نمایشی آزاده حیدرزاده از خراسان شمالی به عنوان بازیگر برگزیده زن و هاشم پورمحمد از کرمانشاه به عنوان بازیگر برگزیده مرد معرفی شد و مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه در بخش کارگردانی جوایز خود را دریافت کردند که اسدی مرام در سخنانی کوتاه از ضرورت امنیت شغلی هنرمندان سخن گفت و از صالحی خواست تا هنرمندان امکان استفاده از بیمه بیکاری در این شرایط کرونایی را داشته باشند.
در جشنواره آواها و نغمات محمد مکرمی به نمایندگی از گروه محراب در بخش ویژه شهید قاسم سلیمانی و احمد رحیمی فرد به نمایندگی از گروه شمیم بهشت برای نماهنگ کرونا تجلیل شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار