در آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادها و رتبه‌های برتر جشنواره جوان خوارزمی؛

حاجی میرزایی: در مواجهه با تغییرات، باید توانمندی‌های درونی خود را افزایش دهیم

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش بر مواجهه موثر با تغییرات از طریق تقویت بصیرت و آگاهی عمیق و صبر تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: در مواجهه با تغییرات، باید توانمندی‌های درونی خود را افزایش دهیم

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، در آیین تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی و رتبه‌های برتر جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز شنبه 23 اسفندماه 99 برگزار شد، با تبریک بعثت پیامبر اکرم اظهار کرد: هستی پررمز و راز بر پایه اهدافی نهاده شده است و بعثت شکل گرفته تا نور معرفت و آگاهی را به زندگی بتاباند.

حاجی میرزایی بعد از عرض تبریک فرارسیدن سال نو به حاضران و مستمعان افزود: ما انواع استعدادها را در جامعه داریم؛ کسانی که بهره هوشی یا هوش هیجانی بیشتر دارند، کسانی که توانایی دست ورزی دارند و کسانی که ذهن خلاق تری دارند. همه این افراد باید تحت حمایت قرار گیرند و طرح شهاب با همین هدف شکل گرفته است.

وی افزود: امروز باید این توانایی را ایجاد که همه صاحبان استعداد را به نحو صحیح شناسایی کنیم و آنها را مورد حمایت قرار دهیم.

انسان‌ها و جوامع باید قادر باشند مقابل تغییرات خود را پیدا کنند

وزیر آموزش و پرورش از تلاش‌های خانم یاوری در مجموعه سازمان استعدادهای درخشان قدردانی کرد و گفت: یکی از مهم ترین و فراگیرترین پدیده‌های زندگی آدم‌ها پدیده «تغییر» است و یکی از توانایی‌ها که خدا در وجود انسان به ودیعه نهاده توانایی تغییر کردن است. تغییرات ما را در معرض پدیده های نوظهور قرار می‌دهد و ما در طول زندگی خود با این پدیده‌ها روبرو هستیم و در کشاکش این تغییرات است که زندگی انسان‌ها متحول و جابجایی در قدرت و ثروت و موقعیت و منزلت ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: تغییرات موقعیت‌ها را جابجا می‌کند. قوت و ضعف‌ها را جابجا و کسب و کارها را متاثر می‌کند و به تبع آن توانایی‌هایی موضوعیت می‌یابد و توانایی‌های دیگری از موضوعیت می‌افتد. مواجهه هوشمندانه با تغییرات یکی از مهم ترین مسئولیت‌های یک انسان و یک جامعه و یک کشور است؛ یعنی هم انسان‌ها و هم جوامع باید قادر باشند مقابل تغییرات خود را پیدا کنند.

اگر تمدن‌ها به درک روشنی از تغییرات نرسند دچار افول می‌شوند

حاجی‌میرزایی ادامه داد: اگر تمدن‌ها به درک روشنی از تغییرات نرسند دچار افول می‌شوند. اگر نتوانند موفقیت‌ها را استمرار دهند و از ارزش‌های خود حمایت کنند دچار اضمحلال خواهند شد. انسان‌ها نیز دچار یاس، انزوا و کمبود اعتماد به نفس می‌شوند؛ پس باید یاد بگیرند که در مقابل تغییرات چگونه خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به وجود دو رویکرد متفاوت در مواجهه با تغییرات گفت: در رویکرد بیرونی تلاش می‌کنیم قبل از وقوع پدیده‌ها آنها را شناسایی کنیم تا مواجهه موثری با تغییرات داشته باشیم. برای این کار روی افزایش قدرتِ آینده نگری تاکید می‌شود. مثلا وقتی زلزله می‌آید زندگی‌ها را ویران می‌کند. بنابراین یک راه این است که زلزله را پیش بینی کنیم و قبل از آمدن زلزله خود را نجات دهیم. اما رویکرد دیگر این است که ساختمانی بسازیم که در مقابل زلزله فرونریزد و این رویکرد درونی است. در رویکرد درونی به افزایش تاب آوری می‌اندیشیم.

عضو کابینه تدبیر و امید درباره توانایی مواجهه با تغییرات اظهار کرد: برای هر نوع مواجهه با تغییرات، نیازمندیم که توانمندی‌های درونی خود را افزایش و در این سطح خود را توسعه دهیم. انسان‌ها برای اینکه در حوادث دچار ضعف نشوند سه ابزار کلیدی را به کار گرفته اند. این سه ابزار حیاتی دیدن و شنیدن و اندیشیدن است. تمایز تمدن‌ها و اقتدارها نیز در نوع و کیفیت تعامل با این سه ابزار است.

صبر محصول بصیرت و آگاهی است

وی افزود: پیامبران با این سه ابزار، انسان را به توجه دعوت می‌کنند. کلید واژه «بصر» بارها در قران آمده که نشان می‌دهد انسانی که می‌آموزد چگونه ببیند، می‌تواند تمایز ایجاد کند. این تمایز در کاربرد این سه ابزار را در انسان‌های برتر می‌بینیم. انسان‌هایی که نگاهشان، شنیدن شان و اندیشه شان عمیق تر است.

حاجی میرزایی ادامه داد: این ابزارها گاه زنگار می‌گیرند و نتیجه این می‌شود که آدم‌ها چشم دارند ولی نمی‌بینند، گوش دارند ولی نمی‌شنوند و عقل دارند ولی تدبر نمی‌کنند. ما باید تا جایی که می‌توانیم این توانمندی‌ها را در خود تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: صبر هم محصول بصیرت و آگاهی است و ما مامور به آگاهی هستیم و باید برای توسعه آگاهی‌های خود قدم برداریم. از این طریق است که جامعه از عزت و اقتدار خود در مقابل تغییرات مواظبت کند.

هیچ راهی برای تاثیرگذاری جز آگاهی عمیق تر وجود ندارد

وزیر آموزش و پرورش درباره ابزار تاثیرگذاری اظهار کرد: من اول به خودم و بعد به فرزندان این سرزمین توصیه می‌کنم که هیچ راهی برای تاثیرگذاری جز آگاهی عمیق تر وجود ندارد. همه چیز در پرتو آگاهی انسان آغاز می‌شود و شکل می‌گیرد. هیچ کس نمی‌تواند دیگری را به مسیری بکشاند مگر اینکه از این راه بگذرد.

وی افزود: انسان به اندازه آگاهی و اندیشه خویش می‌تواند مسیر سنجیده و درست را در پیش گیرد و من آرزو می‌کنم همه ما جز کسانی باشیم که از این آگاهی نهایت استفاده را ببریم.

حاجی میرزایی درباره فعالیت سازمان ملی استعدادهای درخشان در شناسایی نخبگان کشور گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر از سال 66 که این نهال مبارک کاشته شد، بیش از 766 مدال جهانی کسب شده است که بیش از 30 درصد آن محصول 8 سال اخیر است و نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید وظیفه خود را ارائه خدمات به این عزیزان برگزیده می‌داند.

وی افزود: از مجموع مدال‌های طلا بیش از 36 درصد آن در فاصله سال‌های 92 تا 99 کسب شده است و این نشان می‌دهد جهت حرکت ما صعودی است.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: از مدیران کل استان‌ها صمیمانه درخواست می‌کنم این حوزه را مورد توجه قرار دهند تا با افتخار بتوانند بگویند در استان آنها همه استعدادها شناخته شده و مجال رشد پیدا کرده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار