«همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی‌گنجوی» برگزار می شود

تهران (پانا) - حامد فروزان، معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی اعلام کرد به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی‌گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی سده ششم هجری قمری، معاونت اطلاع‌رسانی و همکاریهای بین‌الملل بنیاد ایرانشناسی در نظر دارد تا «همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی‌گنجوی» را برگزار کند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۷۶
لینک کوتاه کپی شد
«همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی‌گنجوی» برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی، حامد فروزان، معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی درباره هدف از برگزاری این همایش گفت: همایش بین‌المللی «ایران و حکیم نظامی گنجوی» با حضور جمعی از ایران‌شناسان داخلی و خارجی از کشورهای: هندوستان، اسپانیا، آذربایجان، روسیه و گرجستان،روز دوشنبه بیست و پنجم اسفندماه جاری، در قالب فضای مجازی، برگزار خواهد شد.
او افزود: همان‌طور که میدانیم در تقویم فرهنگی کشور روز 21 اسفندماه، به یاد و نام شاعر حماسه‌سرای ایرانی حکیم نظامی گنجوی نام‌گذاری شده است. حکیم نظامی گنجوی ازجمله شاعران ایرانی و پارسی‌گوی قرن ششم تا اوایل قرن هفتم است، که باید او را در شمار ارکان شعر و ادب فارسی آورد. حکیم نظامی شخصیتی متاله و فقیه، ادیب و شاعر داشته و ریاضیدان و منجمی توانا بوده است. همچنین منظومة آثار و اندیشه‌های ایشان تأثیری عمیق بر شعر و ادب فارسی و شاعران پارسی‌گوی بر جای نهاده است. تأثیر ایشان بر ادبیات جهان، شبه قاره هند، تاتارستان، ترکستان و عثمانی از وی چهره‌ای شاخص بر پهنه ایران فرهنگی ساخته و ایران‌شناسان را چه درگذشته و چه در حال مجذوب خودساخته است.ازاین‌رو آثار فراوانی پیرامون شخصیت این حکیم عالی‌قدر نیز خلق‌شده است. تمامی این موضوعات سبب‌ساز برگزاری این همایش شد.
حامد فروزان درباره سخنران‌های این همایش و موضوعاتی که قرار است مطرح شود، افزود: همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی گنجوی» قرار است در قالب وبینار روز دوشنبه بیست و پنجم اسفندماه جاری برگزار شود و در آن سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس، انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی مشارکت خواهند داشت. همچنین این همایش و با حضور تَنی چند از ایران‌شناسان داخلی و خارجی همراه است که، به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی خود درباره آثار، شرح احوال و زمانه زندگی حکیم نظامی گنجوی خواهند پرداخت.
او افزود: در این همایش علاوه بر سخنرانی حضرت آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، رئیس بنیاد ایران‌شناسی و دکتر سید عبدالمجید میردامادی، مشاور رئیس و مدیرکل همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، سخنرانان به شرح ذیل به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت:
-دکتر غلامحسین زاده؛ رئیس انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع سخنرانی: «تفاوت مرزهای فرهنگی با مرزهای جغرافیای سیاسی».
-دکتر حسینعلی قبادی؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی، با موضوع سخنرانی: «پیام‌های جهانی حکیم نظامی گنجوی»
-دکتر ناصر نیکوبخت؛ استاد دانشگاه تربیت مدرس و رئیس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، با موضوع سخنرانی: «نظامی گنجوی نقطه عطف منظومه سرایی در قلمرو زبان فارسی».
-دکتر نجمه دری؛ مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع سخنرانی: «بررسی و تحلیل مضامین ادبیات درباری در منظومه‌های نظامی و مقایسه آن با آثار برگزیده ادبیات جهان»
- دکتر اخلاق احمد انصاری؛ استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند، با موضوع سخنرانی: «تأثیرات خمسه نظامی بر شاعران هندی».
- دکتر شفق علی‌بیگلی؛ استاد دانشگاه و مدیر بخش ترجمه‌های ادبی در موزه ادبیات ملی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، با موضوع سخنرانی: «تضاد در مخزن الاسرار».
- دکتر خواکین رودیگز وارگاس؛ مترجم وپژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و استاد زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا،با موضوع سخنرانی: «نظامی‌گنجوی احیاکننده عاشقی‌های پیش از اسلام».
- دکترنمادی بارتایا؛ رئیس کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه آکاکی تسرتلی کوتایسی گرجستان، با موضوع سخنرانی: «نظامی گنجوی و ادبیات گرجی».
- دکتر مستوره احمد اوا؛ استاد دانشگاه فدرال قازان روسیه،موضوع سخنرانی: «تأثیر شعر نظامی بر ادبیات تاتاری».
-دکتر محمود جعفری‌دهقی؛ استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، با موضوع سخنرانی: «نظامی گنجوی و ایران‌شناسان».
معاون اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی در خصوص این حکیم عالی‌قدر از منظر ایران‌شناسی عنوان کرد: حکیم نظامی گنجوی از آن دسته شاعرانی است که بی‌شک باید او را در شمار ارکان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان بشمار آورد. وی از آن سخنگویانی است که مانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد یا تکمیل سبک و روش خاصی دست یابد. گرچه داستان‌سرایی در زبان فارسی بوسیله ‌او آغاز نگشته است، اما تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانست این نوع از شعر یعنی شعر تمثیلی را در زبان فارسی به‌حداعلای تکامل برساند، بی‌شک حکیم نظامی گنجوی است. وی در ایجاد الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاصِ تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند- در هر مورد- و تصویر جزئیات و نیروی تخیل و دقت در وصف و ایجاد مناظر بی‌نظیر و ریزه‌کاری‌ها در توصیف طبیعت و اشخاص و احوال و بکار بردن تشبیهات و استعارات مطبوع و نو سرآمد است، بطوریکه در شمار کسانی قرار می‌گیرد که بعد از خود نظیری نیافته است.
بیان این نکته نیز در سبک نظامی گنجوی ضروری است که او زندگی عامه مردم را به تصویر درآورده و آیینه‌‌ای ساخته است که هرکس خود وزندگی خویش را در آن می‌بیند. تصویری واقعی و حقیقی، نه مجازی و سمبلیک. ازجمله مهم‌ترین آثار این شاعر بزرگ یکی پنچ گنج نظامی یا خمسه ‌اوست و دیگری دیوان اشعارش، که ان‌شاءالله در روز همایش به‌طور مبسوط بدان‌ها و دیگر آثارش خواهم پرداخت.

«همایش بین‌المللی مجازی ایران و نظامی گنجوی» روز دوشنبه بیست و پنجم اسفندماه جاری، برابر با پانزدهم مارس 2021، از ساعت 11 پیش از ظهر به‌وقت‌تهران، به زبان فارسی برگزار خواهد شد وعلاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند از طریق برنامه اسکایپ، به آدرس: «https://join.skype.com/omDfqvkgjfDg»، اقدام نمایند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره همایش شماره تماس 88608805 ارائه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار