دختران معلولی که از پسران معلول مظلوم‌ترند

تهران (پانا) - هرچند اکثر خانواده‎های دارای فرزند معلول در ابتدای اعلام معلولیت فرزندشان در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند ولی به دلیل پاره‌ای از ضعف‌های فرهنگی موجود جامعه، نگرانی در مورد شناسایی فرزندان معلول در بین خانواده‌های دارای فرزند دختر بیشتر است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۷۳
لینک کوتاه کپی شد
دختران معلولی که از پسران معلول مظلوم‌ترند

به‌گزارش ایسنا، یکی از ضعف‌های فرهنگی جامعه خصوصا در یزد تبعیض دیدگاه‌های حاکم به فرزندان دختر و پسر است و این ضعف فرهنگی بر زندگی افراد دارای معلولیت نیز سایه انداخته است به طوری که دختران معلول مظلوم‌تر از پسران واقع شده و خانواده‌ها نسبت به پذیرفتن معلولیت این افراد مقاومت بیشتری می‌کنند.

ضعف‌هایی مانند ناکامی ازدواج این افراد یکی از مسائلی است که به عنوان دغدغه اصلی خانواده‌ها منجر به محروم ماندن آن‌ها از خدماتی مانند تحصیل می‌شود و همین مسئله که آینده کودکان معلول را تحت تاثیر قرار داده، جزو مواردی است که به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.

«مصطفی پایدار» رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یزد به نگاه موجود در جامعه نسبت به معلولان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه برخی از خانواده‌ها پذیرای معلولیت فرزند خود نیستند و این در حالیست که خوشبختانه استان یزد به پوشش ۱۰۰ درصدی دانش آموزان معلولان رسیده است.

وی با بیان این که در ابتدا سنجش سلامت نوآموزان در حال ورود به دبستان و پیش دبستان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: هر سال افرادی که طی این سنجش شناسایی می‎شوند، گزینش شده و تحت پوشش قرار می‌گیرند که بر این اساس سال گذشته حدود ۳۰ هزار نفر از دانش‌آموزان استان سنجش شده‌اند.

این مسئول با اشاره به این که غالباً خانواده‌های دارای فرزند معلول در وهله اول شناسایی در برابر این موضوع مقاومت می‌کنند، می‌گوید: مشاوران ضمن گفت‌وگو با خانواده‌ها نسبت به متقاعدسازی آن‌ها اقدام می‌کنند اما با این حال برخی مقاومت‌ها همچنان وجود دارد که ارتقای فرهنگ در این رابطه را می‌طلبد.

پایدار با بیان این که مقاومت خانواده‌های دارای فرزند معلول دختر بیشتر است، می‌گوید: دیدگاه حاکم بر این خانواده‌ها به این نحو است که اگر فرزندشان به صورت مستثنی تحصیل کند در جامعه با نگاه‌های متفاوتی مواجه می‌شود و ازدواج آن‌ها نیز مشکلاتی را برایشان ایجاد می‌کند.

وی اضافه می‌کند: این مسائل در جامعه به فرهنگ مربوط می‌شود و لازم است که حوزه‌های حمایتی در این باره تقویت شوند تا خانواده‌ها دغدغه زیادی را متحمل نشوند.

این مسئول از جمعیت ۴۵ هزار نفره معلولان استان براساس آمارهای بهزیستی استان خبر می‌دهد و می‌گوید: در حوزه آموزش و پرورش حدود سه هزار دانش آموز استثنایی اعم از دانش آموزانی که در مدارس استثنایی به صورت خاص یا به صورت تلفیقی در حوزه مدارس عادی در حال تحصیل هستند، تحت پوشش قرار دارند که برای هفت گروه از این دانش‌آموزان معلول، نیازهای بیشتری مورد انتظار است.

وی ادامه می‌دهد: اصلی‌ترین فعالیت در آموزش و پرورش استثنایی استان، تعلیم و تربیت است که از پیش دبستانی و بعضاً از بدو تولد با عنوان «مادر و کودک» آغاز و پس از آن نیز آموزش‌های دوره متوسطه انجام می‎شود.

این مسئول اضافه می‎کند: در دوره‌های متوسطه و عادی، دوره‌های حرفه‌آموزی در سطح‌ها و سبک‌های مختلف به افراد آموزش داده می‌شود که ویژه دانش‌آموزان و افراد دچار مشکلات ذهنی است.

نگرانی خانواده‌ها از اشتغال معلولان

پایدار با بیان این که اساس کار و اشتغال برای افراد کم توان ذهنی، حرفه‌آموزی است، می‌گوید: این افراد پس از آموزش و کسب حرفه برای فارغ التحصیلی آماده می‌شوند و متعاقب آن، طبق رشته خود وارد جامعه شده و اشتغال خود را پیدا می‌کنند.

این مسئول در خصوص نگرانی‌های خانواده فرد معلول، تصریح می‌کند: این که کارآموز یا دانش‌آموز معلول به صورت مداوم نگران اشتغال پس از تحصیل خود باشد، یکی از مشکلات عموم خانواده معلولان است چرا که معلولان در بازار کار به علت معلولیت و محدودیت‌های خود، دچار مشکلات عدیده و زیادی هستند و به همین دلیل نیز شاهد آمار بالای معلولان بیکار هستیم.

وی با بیان این که بازاریان، صنعتگران و کارفرمایان می‌توانند با اعتماد به معلولین به یاری این افراد بپردازند، می‌گوید: شغل باعث آرامش می‌شود و از طرفی خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند، عمدتاً از منظر مالی زیر خط فقر هستند.

وی اضافه می‌کند: اشتغال یکی از زمینه‌هایی است که می‌تواند به افراد معلول کمک کند تا بتوانند عزت نفس و شان خود را در جامعه بالا برده و بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان یزد با بیان این که درصد بالایی از افراد معلول در حال حاضر شاغل نیستند، می‌گوید: در حال حاضر عموم معلولان شاغل، افراد ناشنوا هستند که توانسته‌اند فعالیت‌های درآمدزا داشته باشند اما افراد عقب‌مانده ذهنی عموماً زمینه اشتغال کمتری دارند و زمینه موسسات و حوزه‌های اشتغالزا برای به کار گیری معلولان مناسب نیست.

پایدار با بیان این که افراد عقب مانده ذهنی به دو دسته آموزش پذیر و تربیت شونده تقسیم می‌شوند، می‌گوید: بخش بیشتر آنان آموزش‌پذیر هستند و می‌توان از آن‌ها به خوبی در فعالیت‌ها استفاده کرد و حتی برای افراد تربیت پذیر می‌توان در فعالیت‌هایی، آن‌ها را مشغول به کار کرد.

تحصیل عادی ۵۰۰ دانش آموز معلول

پایدار در خصوص طرح همسان‌سازی تحت عنوان تلفیق و فراگیری تصریح می‌کند: اکنون ما دانش آموزانی با معلولیت خفیف داریم که می‌توانند در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل بپردازند به گونه‌ای که حتی دانش آموزان نابینای شدید هم می‌توانند در مدارس عادی باشند چرا که از قابلیت شنیدن برخوردارند و با ابزارهای کمک آموزشی و ضبط صوت می‌توانند به تحصیل بپردازند.

این مسئول اعلام می‌کند: تقریبا حدود ۵۰۰ دانش آموز در مدارس عادی به صورت تلفیقی در حال یادگیری هستند، البته خدمات آموزشی و کمک‌یار تحصیلی نیز برای این افراد در مدرسه در نظر گرفته شده است.

تحصیلات آکادمیک ۳۰ درصد معلولان

پایدار در خصوص افراد ناشنوا، نابینا، جسمی و حرکتی، می‌گوید: این افراد معلول قابلیت تحصیل همانند دانش آموزان عادی را دارند و می‌توانند وارد دانشگاه شوند و مطابق با میل و سلیقه شخصی رشته خود را انتخاب کنند.

وی در خصوص تحصیلات دانشگاهی افراد معلول بیان می‌کند: افرادی که عمدتاً دارای مشکل شنوایی و بینایی هستند، می‌توانند تا حدودی در دانشگاهها حضور پیدا کنند و بعضا تا تحصیلات دکتری نیز در بین این معلولان وجود دارد اما در معلولین جسمی حرکتی امکان حضور کامل در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان در پایان با اشاره به حضور ۳۰ درصدی معلولان استان در دانشگاه‌ها، اظهار می‌کند: بیشترین گروهی که تاکنون در آزمون کنکور و همچنین در دانشگاه حضور پیدا کرده‌اند، افراد نابینا بوده‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار