هنرمندانی که سال 99 ابدی شدند

تهران (پانا) - «مرگ» سن و سال نمی‌شناسد و پیر و جوان برایش فرقی نمی‌کند اما هنرمند که باشی می‌شوی بخشی از خاطره کودکی و جوانی و لحظه‌به‌لحظه زندگی مردم یک جامعه و اینجاست که مرگ یک هنرمند همانند داغی بر دل خواهد ماند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۵۱
لینک کوتاه کپی شد
هنرمندانی که سال 99 ابدی شدند

در این یک سال غمبار کرونا عزیزان زیادی از هم‌وطنان ایرانی را از دست دادیم و در این میان از دست دادن هنرمندان داغ بزرگی بر دل‌ها گذاشته است. هنرمندان توانمندی که شاید دیگر جای خالی‌شان در عرصه هنر پر نشود و تک‌تک اعضای جامعه پارها و پارها در غم از دست دادن هنرمندانش به سوگ نشسته است.

قدرت الله صالحی
«قدرت الله صالحی» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی از چهره‌های درگذشته امسال است که در 13 فروردین‌ماه درگذشت.
این هنرمند کشورمان بازیگری را از سال 73 آغاز کرد و در سریال‌هایی چون ولایت عشق، زمانه، برادر، دردسرهای عظیم و... به ایفای نقش پرداخت.

سیامک شایقی
«سیامک شایقی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس کشورمان یکی دیگر از چهره‌های درگذشته امسال است که در 27 فروردین‌ماه درگذشت.
این کارگردان کشورمان چند سال ابتلا به بیماری سرطان درگذشت و در کارنامه هنری او فیلم‌هایی چون ماه در جنگل، ابرهای ارغوانی، خواب زمستانی، سیاه‌سفید خاکستری، مادرم گیسو، راه‌وبیراه و... به چشم می‌خورد.

صدیقه کیانفر
«صدیقه کیانفر» بازیگر پیشکسوت سینمای ایران یکی دیگر از هنرمندانی درگذشته امسال است که در 5 خردادماه درگذشت.
صدیقه کیانفر مادربزرگ مهربان دنیای هنر حضور در دنیای هنر را از سال 1336 آغاز کرد و در سریال‌هایی چون کیمیا، خوب بد زشت، ما فرشته نیستیم، بیدارباش، همه بچه‌های من و... به ایفای نقش پرداخت.

محمدعلی کشاورز
«محمدعلی کشاورز» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی از هنرمندان درگذشته سال 99 است که 25 خردادماه درگذشت.
این هنرمند کشورمان از چهره‌های ماندگار دنیای هنر است که حضور در دنیای بازیگری را از سال 1339 آغاز کرد و سریال پدرسالار یکی از ماندگارترین سریال‌های او در تلویزیون است.

سوسن سلیمی
«سوسن سلیمی» بازیگر قدیمی سینما که در فیلم‌هایی چون نیمه پنهان، عاشقانه، مرسدس، عشق طاهر، افعی و ... بازی کرده بود. این بازیگر 76 ساله به دلایل نامعلومی دچار بی‌اشتهایی شده و پس از 10 روز در تاریخ 26 تیر 1399 در خانه خود درگذشت.

سیروس گرجستانی
«سیروس گرجستانی» چهره محبوب دنیای طنز یکی دیگر از بازیگران درگذشته سال 99 است که در 12 تیرماه درگذشت.
این بازیگر کشورمان در سریال‌های ماندگاری چون آخرین روز تابستان، امام علی، ولایت عشق، یادداشت‌های کودکی، پشت‌کنکوری‌ها، متهم گریخت، روزگار خوش حبیب آقا، زن بابا، خوش‌نشین‌ها، سه دونگ سه دونگ و... به ایفای نقش پرداخته است.

سید جلال طباطبایی
«سید جلال طباطبایی» بازیگر کشورمان یکی دیگر از هنرمندان درگذشته امسال است که در 22 تیرماه درگذشت.
این هنرمند پیشکسوت بازیگری را از حدود سال 1353 آغاز کرد و در سریال‌هایی چون بزنگاه، ترش و شیرین، متهم گریخت، خانه‌به‌دوش، خوش‌رکاب، خوش‌غیرت، کاکتوس و... به ایفای نقش پرداخت.

احمد پورمخبر
«احمد پورمخبر» بازیگر طناز سریال‌های رضا عطاران یکی دیگر از بازیگران درگذشته امسال است که در 30 تیرماه درگذشت.
احمد پورمخبر با بازی در سریال‌هایی چون متهم گریخت، ترش و شیرین، بزنگاه، راه در رو و همسایه‌ها در میان مردم شناخته شد و اولین بار در سال 75 در چند سکانس کوتاه از فیلم بچه‌های آسمان مقابل دوربین رفته بود.

خسرو سینایی
«خسرو سینایی» کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، نوازنده، آهنگساز و شاعر کشورمان یکی دیگر از هنرمندان درگذشته امسال است که 11 مردادماه درگذشت.
این کارگردان کشورمان ساخت فیلم‌هایی چون جزیره رنگین، کویر خون، مثل یک قصه، عروس آتش، کوچه پاییز، در کوچه‌های عشق و... را در کارنامه هنری‌اش دارد.

ماه‌چهره خلیلی
«ماه‌چهره خلیلی» بازیگر جوان سینما و تلویزیون یکی دیگر از چهره‌های درگذشته امسال است که در 17 مردادماه سال 99 درگذشت.
این هنرمند کشورمان بعد از مدتی ابتلا به بیماری سرطان درحالی‌که تنها 43 سال سن داشت جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. این بازیگر کشورمان در سریال‌هایی چون مختارنامه، در چشم باد، کلاه پهلوی، گذر از رنج ها، دختر گمشده و مرضیه مقابل دوربین رفت.

بهمن مفید
«بهمن مفید» هنرمند قدیمی سینمای ایران یکی دیگر از بازیگران درگذشته امسال است که در 26 مردادماه درگذشت.
این هنرمند قدیمی حضور در دنیای هنر را از حدود سال 1348 آغاز کرد و فیلم سرود تولد آخرین کار سینمایی او در سال 83 بود و این هنرمند کشورمان علاوه بر بازیگری در حیطه خوانندگی و نوازندگی هم فعالیت‌هایی داشت.

محمدرضا شجریان
«محمدرضا شجریان» موسیقی‌دان مطرح و استاد آواز ایران که مهم‌ترین چهره موسیقی ایران لقب گرفته است در تاریخ 17 مهر سال 99 که سالروز تولد او نیز بود پس از تحمل بیماری سرطان درگذشت. این هنرمند ارزنده کشورمان علاوه بر خوانندگی، دارای درجهٔ ممتاز در خط نستعلیق و خوشنویسی بود.

علی‌اکبر عالمی
«علی‌اکبر عالمی» مجری و کارشناس صداوسیما و کارگردان کشورمان دارای مدرک دکترای سینما از کشور انگلستان بود. او کارشناس برنامه هنر هفتم، یکی از تأثیرگذارترین برنامه‌های تلویزیونی در ارتباط با سینما بود.
علی‌اکبر عالمی برای ساخت یک مستند در بیمارستان به ویروس کرونا مبتلا شده و در تاریخ 22 مهر 1399 درگذشت.

کریم اکبری مبارکه
«کریم اکبری مبارکه» بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر که با نقش ابن ملجم مرادی در سریال امام علی(ع) و سرکرده در فیلم سینمایی مرگ یزدگرد مشهور شد به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، در تاریخ 8 آبان 1399 درگذشت
کریم اکبری مبارکه فعالیت خود را از سال 1350 با تئاتر آغاز کرد و آخرین نقش ماندگار او در سریال مختارنامه بود.

چنگیز جلیلوند
«چنگیز جلیلوند» دوبلور، مدیر دوبلاژ و بازیگر خوب کشورمان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در تاریخ 2 آذر 1399 در تهران درگذشت. این هنرمند مطرح کشورمان از سال 1336 فعالیت خود را آغاز کرده و با تیپ‌سازی خلاقانه خود گوینده اصلی نقش‌های مارلون براندو بود.

پرویز پور حسینی
«پرویز پور حسینی» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون بود که کار خود را از سال 1340 با نمایش مرد گل بدهی در رادیو آغاز کرد و در سالهای فعالیت خود، در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری نقش‌آفرینی کرد. این هنرمند فقید به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در تاریخ 7 آذر سال 99 درگذشت. سریال «بیگانه‌ای با من است» آخرین حضور پرویز پور حسینی در عرصه بازیگری است.

کامبوزیا پرتوی
«کامبوزیا پرتوی» بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان خوب کشورمان نیز به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ 4 آذر 1399 درگذشت.
کامپوزیا پرتوی را می‌توان یکی از رکوردداران دریافت سیمرغ از جشنواره فجر دانست چراکه توانست برای فیلم‌های من ترانه 15 سال دارم، کافه ترانزیت، فراری و کامیون، جایزه بهترین فیلم‌نامه را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

ابراهیم اثباتی
«ابراهیم اثباتی» یکی از موسیقی‌دانان کشور بود که کار خود را از سال 1364 با ساز تنبور آغاز کرد. ابراهیم اثباتی در طول سالهای فعالیت خود نزدیک به 43 موسیقی تئاتر و چندین موسیقی فیلم ساخت.
این هنرمند، همسر نسیم ادبی از بازیگران کشورمان بود که در تاریخ 2 بهمن سال 1399 پس از تحمل بیماری سرطان در سن 49 سالگی درگذشت.

علی انصاریان
«علی انصاریان» ملی‌پوش فوتبال و بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان پس از خداحافظی از فوتبال فعالیت هنری خود را به‌طور حرفه‌ای با فیلم پاداش سکوت به کارگردانی مازیار میری در سال 1385 آغاز کرد. علی انصاریان در سریالها و فیلم‌های بسیاری با بازیگران مطرح عرصه هنر همکاری کرد.
این هنرمند محبوب کشورمان در 15 بهمن سال 99 و در سن 43 سالگی بعد از دو هفته درگیری شدید با بیماری کرونا در بیمارستان درگذشت.

محمد اسدی
«محمد اسدی» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان یکی از هنرمندانی است که در عرصه تئاتر، نمایش‌های بسیاری را درصحنه اجرا کرده است. او همچنین در سریال‌های «نابغه‌های قرن بیست و یکم»، «همشهری»، «روزهای به‌یادماندنی»، «بچه‌های خیابان» و فیلم‌های سینمایی «مرد ناتمام» و «داستان ناتمام» حضور داشت. محمد اسدی در 17 بهمن سال 99 براثر ایست قلبی درگذشت.

علی برقی
«علی برقی» بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان نخستین بار سال 1371 در فیلم «شرم» کارگردانی کیومرث پوراحمد بازی کرد. سریال‌های «ویلای من»، «بچه مهندس» و «نون و ریحون» ز مهم‌ترین آثار این هنرمند است. علی برقی پس از ابتلا به بیماری کرونا به عرصه هنر بازگشت اما در تاریخ 24 بهمن 1399 براثر آمبولی ریه درگذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار