پلتفرم آموزش مجازی مهارت و مدل مفهومی شبکه ملی رشد در جلسه شورای فضای مجازی بررسی شدند

تهران (پانا) - نشست شورای سیاست‌گذاری فضای مجازی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به‌منظور بررسی راهکارهای نوین آموزشی، روزآمدسازی و بررسی شیوه‌های مختلف برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۷۳۳
لینک کوتاه کپی شد
پلتفرم آموزش مجازی مهارت و مدل مفهومی شبکه ملی رشد در جلسه شورای فضای مجازی بررسی شدند

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای این نشست محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات رئیس سازمان گزارشی در خصوص کیفیت خدمات الکترونیکی، درگاه‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1399 ارائه داد.

وی در این گزارش ضمن بیان نقاط ضعف و قوت امتیازگیری سازمان در شاخصه‌های ارزیابی صورت گرفته، به ارتقای رتبه سازمان پژوهش نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال قبل در بین 105 دستگاه رتبه 72 را کسب کردیم اما امسال با تلاش‌های صورت گرفته در بین 157 دستگاه رتبه 63 را به‌دست آوردیم و در تقسیم‌بندی "خوب" قرار گرفتیم که امیدواریم این رتبه ارتقا یابد.

در این بخش حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن تشکر از همه همکاران در جهت کمک به ارتقاء رتبه سازمان در این ارزیابی، اظهار داشت: سازمان پژوهش کارشناسان بصیر، دانا و عالمی دارد و شکر داشتن این همکاران دانشمند استفاده از توانمندی آنهاست.

وی افزود: چهار نکته مهم را باید بدانیم و به آن توجه کنیم: اول اینکه از خودمان سؤال کنیم برای ارتقای موقعیت سازمانی، آیا امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطاتمان مناسب است؟ منابع ما کجاست و امکانات ما چیست؟

ملکی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق با فرض داشتن امکانات دومین نکته است. نکته سوم فرهنگ بهره‌برداری از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان است. فرهنگ اهمیت زیادی دارد چراکه فرهنگ افراد را به صحنه می‌آورد و کار را به پیش می‌برد. فرهنگ در این زمینه باید آنقدر بالا باشد که بتوانیم با یکدیگر به زبان فناوری اطلاعات حرف بزنیم. سال 1400 باید سالی باشد که آموزش‌های مجازی در سازمان را تقویت کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش علت‌یابی تفصیلی را نکته چهارم در این بخش برشمرد و گفت: علت‌یابی مختصر راهگشا نیست بلکه باید علت‌ها را به‌طور کامل بررسی کرد. مسؤول بررسی علت‌ها در این بخش آقای باهو است که با کمک همکاران این کار را باید انجام دهد.

در ادامه محسن باهو مشاور فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پژوهش گزارشی از اقدامات دبیرخانه ارائه کرد.

افشار بهمنی مدیرکل دفتر تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش دیگر عضو این نشست بود که طرح پیشنهادی "پلتفرم آموزش مجازی مهارت" را تشریح و نکاتی را بیان کرد.

در این بخش حاضران در جلسه نظرات خود را بیان کردند. ملکی در جمع‌بندی دستور جلسه نخست بیان داشت: مهارت آموزی و طرح هر دانش‌آموز یک مهارت اقدام بسیار خوبی است و همه باید کمک کنیم این طرح به سامان برسد چراکه در بین دانش‌آموزان و دانشجویان فقر مهارتی می‌بینیم.

وی با اشاره به اینکه در این پلتفرم چند نکته نیاز به شفاف‌سازی دارد، گفت: در وهله اول از جهت اجرا ابهاماتی وجود دارد که ممکن است این ابهام باعث شود در طول سال دچار مشکلاتی شود و هم مزاحمتی برای برنامه درسی قصد شده ایجاد شود. نکته دوم اینکه این کار نیازمند یک مدل، الگو یا توافق‌نامه مشخص دارد که نقشه‌ها در آن تعریف شده باشد.

ارائه طرح عملیاتی شبکه ملی رشد دومین دستور جلسه نشست فضای مجازی بود که محمدابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی آن را تشریح و نمایه مفهومی کلی این برنامه را نمایش داد.

ملکی در پایان در جمع‌بندی این جلسه ضمن تشکر از آقایان فیاضی و صادقیان بابت زحماتشان در این بخش یادآور شد: شبکه ملی رشد باید به ظرفیتی برسد که قادر باشد چنانچه شبکه شاد به هر دلیلی نتوانست خدماتی ارائه کند، پاسخگوی نیازهای آموزش مجازی آموزش و پرورش کشور باشد بر همین اساس دو امر بسیار مهم بازنگری در مدل مفهومی و به روز کردن آن؛ داشتن یک برنامه عملیاتی به‌منظور اجرایی کردن این مدل مفهومی باید مدنظر قرار گیرد. شبکه ملی رشد هنوز منبسط نشده و باید به‌طور کامل و جامع اجرا شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار