در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهیدان؛

حاجی میرزایی: شـهادت یکـی از مفاهیمی اسـت که فقـط در «ادیان» معنـا می‌دهد

وزارت آموزش و پرورش «فرهنگ شهادت» را بیش از پیش در نهاد فرزندان ایران، نهادینه می‌کند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت فرارسیدن ۲۲ اسفند ماه روز بزرگداشت شهیدان نسبت به مقام والای شهدا ادای احترام کرد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۵۶۶
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: شـهادت یکـی از مفاهیمی اسـت که فقـط در «ادیان» معنـا می‌دهد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در این پیام با بیان این که فرارسیدن «۲۲ اسفند» ، «یادروز بزرگداشت شهداء» را گرامی‌ می‌دارم و در غایت قدردانی، به پیشگاه قدسی آن «زندگان جاوید» و آن «ارزندگان جاری»، قیام می‌کنم، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در راستای رسالت ذاتی خود، مجدّانه بر آن است تا با «اتّکال به خداوند متعال» و «اتّکای به شیوه‌های نوین آموزشی و پرورشی» ، به منظور تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)، منویّات مقام معظم رهبری، تجلی یافته در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و نیز جامه‌ی عمل پوشیدن اهداف عالی سند تحوّل بنیادین آموزش و پروش، «فرهنگ شهادت» را بیش از پیش در نهاد فرزندان ایران، این «سرزمین صلح دوستِ ستم‌ستیز»، نهادینه سازد.

متن پیام وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لا تشعرون

"سوره‌ی مبارکه‌ی بقره(۱۵۴)"

«شهادت»، غایت قلّه‌ی «کمال انسانی» در زندگی دنیوی است.

به فهم این رویداد عظیم الهی در زندگی بشر نمی‌توان دست یافت، مگر اینکه تأملی داشته باشیم در «ماهیت انسان».

به راستی انسان متّصف به چه صفاتی است که در مرحله‌ای از «حیات طیبه‌»ی خود از تمام هستی‌اَش می‌گذرد و رضایت الهی را از همه‌ی رضایت‌ها و مزیت‌های غیرالهی برتر می‌شمارد و جان شیرین خویش را تقدیم می‌کند تا به جانان برسد؟‏

«طبیعت»، نقطه‌ی آغازین؛ «تربیت»، مسیر کسب «سعادت»؛ و «اُلوهیت»، غایی‌ترین مرتبت «کمال انسان» است.

از زمانی که روح الهی در کالبد آدمی دمیده می‌شود، این سفر سخت، اما سبز آغاز می‌شود تا به تدریج روح به مراتب بالاتر دست یابد و اگر شرایط تربیتی فراهم باشد، به غایی‌ترین مرتبت خود، که همان اُلوهیت است، می‌رسد. ‏

در این راستا «حضرت امام»(ره) می‌فرمایند: «خون شهیدان»، اسلام را بیمه کرده است». ‏نیم‌نگاهی مدقّقانه به نگرش ژرف بنیانگذار جمهوری اسلامی ما را به این مهم می‌رساند که ‌‏چرا این همه تأثیر عظیم در خون شهید مقدر شده است؟

اینجاست که برای یافتن پاسخی متقن می‌بایست به رابطه‌ی «کتاب تکوین» و «کتاب تشریع» بیندیشیم.

کلّ‌ عالم هستی، کتاب تکوین خداوند است. فصلی از این کتاب با محتوای غنی‌تر و با نگارش زیباتر نوشته شده است. «احسن تقویم» که در خلقت انسان به کار رفته، اشاره به همین قوام و استحکام سرشت آدمی دارد. استعدادهای فطری الهی که خاص خلقت انسان است، با دست خداوند متعال در سرشت انسان تقدیر شده است. در مقابل، کتاب تشریع قرار دارد که همان «شریعت الهی است که توسط نبی مکرّم ابلاغ و اعلام شده است. کتاب شریعت برای پرورش و کمال کتاب تکوین تنظیم شده است. جز «قانون الهی»، چیزی نمی‌تواند «فطرت» را شکوفا سازد. فطرت که شکوفا گشت و استعدادهای فطری از قوه به فعل آمدند، انسان کامل بروز و ظهور می‌یابد و تأثیر چنین انسانی، بیمه کردن اسلام است.

انسان کمال یافته وقتی که به شهادت رسید، به اوج کمال کتاب تکوین رسیده است. به همین دلیل کامل‌ترین تأثیر از او سر می‌زند و آن بیمه شدن اسلام است.

«رهبر معظم انقلاب» در تبیین چیستی شهادت می‌فرمایند:

شـهادت، یکـی از مفاهیمی اسـت که فقـط در «ادیان» معنـا می دهد. هرچنـد در همـه‌ی ملت‌هـا و کشـورها، اگـر کسـی در راه هدف‌ها‌ی ملی کشـته شـود، به او شـهید می‌گوینـد و همه‌ی کشـورهایی کـه امـروز نـام و آوازه ا‌ی دارنـد و تاریخـی پشـت سـر آنهاسـت، کسـانی را به عنـوان شـهید در میـان خودشـان می‌شناسـند و بـه آنهـا افتخـار می‌کننـد و یـاد آنهـا را گرامـی می‌دارنـد و اینهـا کسـانی هسـتند کـه در برهه‌ای از تاریـخ آن کشـور و ملـت، در راه هدف ملـی یـا حفـظ اسـتقلال ملـی، جنـگ کردند و کشـته شـدند؛ امـا در حقیقـت، نـام و معنـای شـهید، در جایـی صـادق می‌باشـد کـه «دیـن» موجـود اسـت.

با ابتناء به عبارات عبرت‌انگیز و اشارات ارشادگر آن قائد فقید و این رهبر فقیه، باید گفت: «شهادت» ، «آیین رستگاری» است و «شهید»، «آیینه‌»ی آن. درک شهید و شهادت تنها بر کسی مِیسور است که چون او شود. شهید، شهادت را می آفریند و شهادت حیات امت‌ها را.

شهید مظهر عشق الهی است. او با وضوی خون، با نماز عشق، با سجده‌ی حق، با ندای «فاستقم کما امرت» با پیکری خونین به سوی محبوب خود می رود تا ندای حق را لبیک گوید.

این‌جانب به عنوان خادم کوچک ملّت غیور ایران در نهاد عظیم تعلیم و تربیت که خود را در نهایت ممکن، وامدار «مساعی آسمانی شهداء» و دیگر «مجاهدان ایمان و ایران» عزیزمان می‌داند، فرارسیدن «۲۲ اسفند» ، «یادروز بزرگداشت شهداء» را گرامی‌ می‌دارم و در غایت قدردانی، به پیشگاه قدسی آن «زندگان جاوید» و آن «ارزندگان جاری»، قیام می‌کنم و در «نکوداشت جایگاه جلیل خانواده‌های معظّم و معزّز شهدا» دست ادب بر سینه می‌نهم و با قاطعیت اعلان می‌دارم:

وزارت آموزش و پرورش در راستای رسالت ذاتی خود، مجدّانه بر آن است تا با «اتّکال به خداوند متعال» و «اتّکای به شیوه‌های نوین آموزشی و پرورشی» ، به منظور تحقق آرمان‌های بلند امام خمینی(ره)، منویّات مقام معظم رهبری، تجلی یافته در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب و نیز جامه‌ی عمل پوشیدن اهداف عالی سند تحوّل بنیادین آموزش و پروش، «فرهنگ شهادت» را بیش از پیش در نهاد فرزندان ایران، این «سرزمین صلح دوستِ ستم‌ستیز»، نهادینه سازد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار