رئیس سازمان جنگل ها:

انجام 22هزار هکتار زراعت چوب و ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی

تهران (پانا) - رییس سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی صورت گرفته است، گفت ۲۲ هزار هکتار زراعت چوب و ۱۰۰ هزار هکتار کشت و توسعه گیاهان دارویی نیز انجام شده است.

کد مطلب: ۱۱۷۰۳۷۴
لینک کوتاه کپی شد
انجام 22هزار هکتار زراعت چوب و ۱۰ هزار هکتار جنگل‌کاری اقتصادی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، مسعود منصور، امروز در مراسم ششمین روز هفته منابع‌طبیعی که به روز منابع‌طبیعی، پژوهش و آموزش نامگذاری شده است در سالن امام خمینی (ره) پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج گفت: در راستای اجرای طرح‌های جایگزین برای عدم آسیب رسیدن به منابع طبیعی طرح‌های اشتغال ویژه بهره‌برداران منابع‌طبیعی اجرا شده است.
رییس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه منابع طبیعی در اجرای رسالت خود دو بال دارد که برای اجرای هر چه بهتر فعالیت خود نیاز به آنها دارد، اظهار کرد: این دو بال شامل فرهنگ‌سازی و تحقیق و پژوهش است.

وی با بیان اینکه منابع‌ طبیعی در حوزه‌های مختلف فعالیت خود تخصصی عمل می‌کند، گفت: از دانشگاه‌هایی که به تربیت نیرو و تحقیق و پژوهش می‌پردازند باید در حوزه های مختلف منابع طبیعی استفاده شود.

منصور با اشاره به اینکه یک روز از ایام هفته منابع‌ طبیعی به آموزش و پژوهش اختصاص یافته است، اظهار کرد: این فعالیت تنها به یک روز خلاصه نمی‌شود، بلکه در طول سال به طور مستمر این کارها در حال اجرا است.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه در حوزه منابع‌ طبیعی هر اقدامی که صورت می‌گیرد مستلزم طرح است، تصریح کرد: این طرح‌ها عمدتا توسط جوامع بهره‌بردار، تشکل‌ها و تعاونی‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مختلف توسط بهره‌برداران سبب بهبود وضعیت معیشت و اقتصاد آنان نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی، جنگل‌کاری اقتصادی و زراعت چوب از جمله این طرح‌ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه بیشتر حافظان منابع‌ طبیعی بهره‌برداران هستند و منابع‌ طبیعی بیشتر کار نظارتی انجام می‌دهد، اظهار کرد: علاوه بر این ۵۰۰۰ نیروی حفاظتی سازماندهی، ۱۲۰۰ خودرو با نصب gps تامین و در ۲۱ نقطه بحرانی دوربین نصب شد و ۲۱ پاسگاه جدید نیز راه اندازی شده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: ۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی کشور به زراعت چوب اختصاص یافت که در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۲ هزار هکتار آن محقق شده است.

وی به زراعت چوب در دو دهه اخیر اشاره و اظهار کرد: این زراعت با گونه‌های صنوبر در شمال کشور و اکالیپتوس در استان‌های دیگر انجام شده بود که در زمان مناسب خود برداشت نشده بود ولی در سال ۹۹ برداشت چوب در استان گیلان به میزان بیش از ۱۸۰ هزار مترمکعب انجام شد.

رییس سازمان جنگل‌ها در ادامه گفت: در مجموع از زراعت چوب و سایر شکل‌های استحصال چوب بیش از یک میلیون مترمکعب تولید چوب انجام شده است که این میزان علاوه بر تامین بخشی از نیاز صنایع چوب و کاغذ سلولزی توانست به صورت غیرمستقیم در پیشگیری از قاچاق چوب موثر باشد.

منصور با بیان اینکه به اجرای این طرح‌ها افتخار می‌کنیم، گفت: برای جهش طرح‌های منابع‌ طبیعی تشکل‌های منابع طبیعی شکل می‌گیرند که مجوزهای لازم را برای فعالیت‌هایشان صادر می‌کنیم و با انعقاد قراردادهای لازم به آن‌ها طرح‌های آبخیزداری و منابع‌طبیعی محول می‌شود که در ارتقای معیشت جمعیت بهره‌بردار تاثیر بسزایی دارد ضمن اینکه از تخریب عرصه‌های ناشی از فقر جوامع محلی جلوگیری می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به توسعه عرصه‌های منابع‌ طبیعی در قالب پارک‌های جنگلی، تفرجگاه‌های مبتنی بر اکوسیستم‌ها اشاره و اظهار کرد: با توسعه این طرح‌ها علاوه بر اینکه منابع‌ طبیعی تخریب نمی‌شود بلکه توسعه می‌یابند و از طرفی شاهد تقویت معیشت و برخی تولیدات هستیم که از مصادیق توسعه پایدار است.

وی در ادامه به تصویب آیین‌نامه حمایت قضایی از محیط‌بانان و جنگل‌بانان اشاره کرد و گفت: در اجرای این آیین‌نامه هم مردمی که به‌صورت داوطلبانه در اطفای حریق کمک می‌کنند و هم همکارانی که در انجام وظایف آسیب ببینند مورد حمایت قضایی قرار می‌گیرند.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: در ماده ۱۵ قانون حفاظت از اراضی ملی در سال ۴۶ عوارضی که برای قطع درختان بود به روزرسانی نشده بود و امسال این آیین نامه اصلاح شد که امیدواریم در حفاظت از منابع طبیعی موثر باشد.

منصور در ادامه به اقدامات انجام شده در کشف جرم اشاره کرد و گفت: در حوزه قاچاق چوب در تعداد کشفیات ۳۰ درصد افزایش، ولی در حجم کشفیات ۲۴ درصد کاهش داشتیم که نشان از تقویت اقدامات حفاظتی داشته است.

وی افزود:‌ در حوزه اجرای احکام عقب‌افتادگی داشتیم که امسال ۱۵۰ هزار هکتار را اجرای حکم کردیم و به منابع‌ طبیعی برگرداندیم.

رییس سازمان جنگل‌ها در ادامه با بیان اینکه ششمین روز از هفته منابع‌طبیعی به روز «آموزش و پژوهش در منابع طبیعی» اختصاص یافته، خاطرنشان کرد: کارهای فرهنگ‌سازی نوعی کار آموزشی است و در این بعد منظور ما اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی عمومی برای جوامع مختلف است که در حفظ منابع‌ طبیعی تاثیر بسزایی دارند.

وی اضافه کرد: یک روز هفته منابع‌ طبیعی به نام منابع‌ طبیعی، آموزش و پژوهش نامگذاری شده است و شورای عالی سازمان به دلیل سنخیت کاری ارتباط دائمی و مستمر با دانشگاه دارد. در همین راستا امسال مرکز نوآوری منابع‌طبیعی و آبخیزداری را ایجاد کرده‌ایم تا ارتباط نزدیکتری با مجامع علمی و تحقیقاتی داشته باشیم.

امضای تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاونت پژوهشی وزارت علوم، رونمایی از نقشه پوشش گیاهی زاگرس، تقدیر از نمونه‌های آموزشی و پژوهشی و درختکاری مسئولان، اساتید و دانشجویان از بخش‌های دیگر این مراسم بود که به مناسبت هفته منابع‌طبیعی و آبخیزداری برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار