در شورای برنامه ریزی هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام؛

کاظمی: در آموزش و پرورش اولویت اول را فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز قرار داده ایم

تهران (پانا) - همزمان بافرارسیدن بعثت پیامبرمکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم ) و برگزاری سی وهفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، شورای برنامه ریزی هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۷۰۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: در آموزش و پرورش اولویت اول را فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز قرار داده ایم

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام، ضمن تبریک عید بزرگ مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) گفت: پیشاپیش سال 1400را نیز به همه حاضرین در جلسه و همچنین جامعه فرهنگیان و دانش آموزان عزیز و آحاد جامعه تبریک و تهنیت عرض می کنم و برای همه ملت شریف ایران آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون دارم.

وی ادامه داد: برگزاری با قوت و صلابت فعالیت های فرهنگی بخشی از اقتدار فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران و نشان دهنده توانمندی های فرهنگی این نظام مقدس است بنابراین باید تشکر کنیم از اداره کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش که در راستای شعاری که دادیم مبنی بر اینکه در زمان شیوع کرونا هیچ فعالیتی تعطیل نمی شود بلکه فعالیت های پرورشی و فرهنگی با قدرت و قوت در فضای مجازی گسترش می یابد حرکت می کنند وآغاز برگزاری هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان جهان اسلام رانیز کلید زده اند. و تصور می کنم باید تاکید ما نسبت به برگزاری این دوره از مسابقات به نسبت سال هایی که شرایط عادی هست بیشتر باشد .

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش گفت: همواره تاکید کرده ایم که فعالیت های غیرحضوری جای فعالیت های حضوری را نمی گیرد اما قرار هم نیست که تمام فعالیت های شخصی و زندگی خود را تعطیل کنیم بلکه باید در عرصه های مختلف پرورشی و فرهنگی ظرفیت سازی کنیم زیرا معتقدیم در شرایط کنونی با توجه به گسترش فعالیت های فرهنگی در بستر فضای مجازی فرصت های بیشتر و بهتری برای برگزاری مطلوب تر مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان فراهم شده است.

وی تصریح کرد: بنابراین لازم است همه دست اندرکاران برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان با اقتدار، صلابت و برنامه ریزی محکم و دقیق این فعالیت را دنبال کنند و از چند منظر این قابل اهمیت است ابتدا اینکه در پایان کار دولت قرار داریم و نباید این تصور به وجود بیاید که به دلیل پایان کار دولت فعالیت ها کمرنگ شده است واز سوی دیگر برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان یک برند جهانی برای آموزش و پرورش وجمهوری اسلامی است و این مهم را آموزش و پرورش به راحتی بدست نیاورده است و تجربه ها و اندوخته های مهمی را در طی 6 دوره برگزاری این مسابقات توسط همکاران ما در آموزش و پرورش کسب شده است و تمام این تجربیات یک گنجینه ارزشمند برای یک برنامه قرآنی فاخر است که در سطح بین المللی شکل می گیرد.

کاظمی یادآورشد: بنابراین نباید چنین گنجینه ارزشمندی را به راحتی کنار بگذاریم بلکه باید با عمق بخشی، فراگیری و مشارکت بیشتر جزء یکی از سیاست های اصولی و اساسی ما باشد و طبیعی است وقتی مسابقات به صورت مجازی برگزار می شود تا حدی هزینه ها کاهش می یابد و می توانیم این هزینه ها را صرف کیفیت بخشی به مسابقات کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم فرصت متفاوتی را در اختیار دانش آموزان کشور قرار می دهد تا بتوانند زمینه های شکوفایی استعداد های خود را بیشتر فراهم کنند و چرا باید این فرصت را از دست بدهیم خوشبختانه مجموعه عواملی که در سازمان اوقاف و امور خیریه و به خصوص ستادعالی مسابقات قرآن کشورهم در کنار ما هستند کمک می کنند و اساتید بزرگی که در حوزه های قرآن هر کدامشان حضوردارند، جمعشان فرهنگساز است و بابرکت حضور همین اساتید می توانیم چند محفل بزرگ قرآنی با جمعیت های میلیونی برگزار کنیم بنابراین باید از این فرصت ها استفاده کنیم .

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: نکته مهم دیگر که 2 بخش دارد که بخش اصلی آن مربوط به فرآیند برگزاری مسابقات است و بخش دیگر آن بُعد اجتماعی و جریانسازی فرهنگی مسابقات است وقتی یک مسابقه با بعد بین المللی در کشور برگزار می شود تمام فضای اجتماعی و رسانه ای کشور به آن معطوف می شود و این بسیار مهم است و باعث گفتمان سازی در عرصه فرهنگی کشور می شود.

وی ادامه داد: با توجه به مقدماتی که گفته شد نه تنها مسابقات را تعطیل نمی کنیم بلکه با اقتدار، صلابت و با برنامه و با کیفیت و رویکرد های متفاوت با جذابیت و خلاقیت بیشتر و با استفاده از ظرفیت اساتید کشوری و با نگاه جریان سازی به فعالیت های قرآنی دنبال می کنیم و این مسیر همه را مشخص می کند .

کاظمی افزود: بنابراین اولین اقدام ما باید تشکیل سازمان و ساختار اجرایی و شورای سیاستگذاری و تعیین زمان اجرای مسابقات باشد همچنین باید فرآیند مشارکت متسابقین و داوران و کمیته های مختلف شکل بگیرد و پشتیبانی های لازم صورت بگیرد و طبیعتا ادارات کل آموزش و پرورش استانها بازوی اصلی این اتفاق هستند که باید این مسابقات را اجرا کنند و همه اینها در کنار ظرفیت سازمان اوقاف و امور خیریه، جامعه قاریان و حافظین قرآن کشور و سایر بخش ها باید حداکثر استفاده را ببریم و کار برابر برنامه ای که تنظیم می کنیم جلو ببریم.

وی تصریح کرد: برای ابتدای کار باید یک تقویم اجرایی دقیق تنظیم کنیم و کار خود را روزانه دنیال کنیم مسئولان کمیته ها را مشخص کنید و منابع مالی لازم را نیز پیش بینی کنید در دوره ششم مسابقات بین المللی قرآن کریم بزرگترین اردوی قرآنی کشور را با حضور بیش از 10 هزار نفر در مصلی تهران تشکیل شد و اکنون می توانیم با ظرفیت های موجود در شبکه شاد و فضای مجازی بزرگترین اردوی مجازی قرآن را با حضور بیش از 5 میلیون نفر رقم بزنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش تصریح کرد: تجربیات ارزشمند ی که در طول 1399 برای برگزاری مسابقات به صورت مجازی داشتیم همچنین می توانیم با استفاده از تجربیات ارزشمند سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم مسابقاتی با اقتدار و متفاوت تر با کیفیت تر و با فراگیری بیشتر از گذشته برای این دوره از مسابقات رقم بزنیم.

وی تصریح کرد: همه باید همت کنیم کار ارزشمند و برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم یک حیات ویژه به مجموعه قرآنی کشور می دهد باید از هم اکنون کارهای تبلیغاتی در این زمینه را آغاز کنیم و همچنین باید از ظرفیت صدا و سیما و رسانه های مختلف برای این اقدام بهره مند شویم وخوشبختانه مسئولان صدا و سیما با مجموعه قرآنی کشور به ویژه آموزش و پرورش همکاری مناسبی دارند.

کاظمی درخاتمه گفت: ما در آموزش و پرورش نیز اولویت اول خود را فعالیت های قرآن عترت ونماز قرار داده ایم بنابراین از هر نوع فعالیت جذاب، خلاق و ارزشمند قرآنی و... با نهایت اشتیاق دنبال می کنیم.

همچنین محمدرضا مسیب زاده مدیرکل قرآن عترت ونماز و رئیس ستادبرگزاری مسابقات بین اللمللی دانش آموزان جهان اسلام، در این جلسه گفت: خدا را شاکریم که در بهترین زمان که مصادف است با میلاد قرآن کریم و بعثت پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم ) شاهد برگزاری این نشست هستیم همانطور که مستحضر هستید براساس مصوبه هیات دولت برگزاری مسابقات قرآن تحت عنوان المپیاد قرآنی و با راه اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات بین المللی قرآن کریم در کشور عزیزمان در اداره کل قرآن ، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی جلسات گذشته مصوب شد که به صورت دوسالانه مسابقات قرآن بین المللی دانش آموزی را اجرا کنیم.

وی افزود: به همین جهت با توجه به شیوع ویروس کرونا در دنیا و تشکیل زیست بوم جدید امسال باید شرایط برگزاری مسابقات را تعیین تکلیف کنیم خوشبختانه در طول سال جاری تجربیات ارزشمندی را در زمینه برگزاری مسابقات به صورت غیر حضوری کسب کردیم همچنین سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی نیز هم اکنون به صورت غیر حضوری در حال برگزاری است و امروز اختتامیه آن برگزار خواهد شد.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: همانطور که می دانید فروردین سال 1398 ما ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان را همزمان با سی و ششمین دوره مسابقات بین الملی قرآن بزرگسالان در مصلی تهران برگزار کردیم.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس تاکید موکد وزیر محترم آموزش و پرورش و معاون محترم پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش وپرورش هیچ فعالیتی دربخش پرورشی وفرهنگی وخصوصاحوزه قرآن ، عترت و نماز تعطیل نشده است بلکه کمیت و کیفیت فعالیت ها نیز افزایش پیدا کرده است و ظرفیت فضای مجازی بسیار محیا است و تعداد مخاطبان در فضای مجازی با فضای حقیقی قابل قیاس نیست وهم اکنون بیش از 2 میلیون پانصد هزار نفر به صورت مستقیم سی و هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم را در شبکه شاد دنبال کردند البته همانطور که می دانید کرونا انتخاب هیچ یک از ما نبود و تربیت در فضای حقیقی رقم می خورد اما باید باور کنیم که شرایط روز به این شکل رقم خورده است و باید با توجه به این شرایط بتوانیم فعالیت های با کیفیت بالا جهت مخاطبان خود عرضه کنیم .

مسیب زاده ادامه داد: برگزاری مسابقات بین المللی دانش آموزان یک کار جهانی است و بنابراین باید برای آن جهانی اندیشید زیرا قرآن تنها برای مسلمانان نازل نشده است بلکه مختص جهانیان است و باید این ندای حق و حقیقت و این هدیه آسمانی را به گوش جهانیان برسانیم.

سپس محمدرضا پور معین در این جلسه گفت: توفیق خدمت به قرآن اتفاقی نیست و باید خدواند را شکر کنیم که بعد از نزول قرآن به دنیا آمده ایم و اکنون نیز برای یک فعالیت بین المللی قرآنی برنامه ریزی می کنیم اتفاق بسیار ارزشمندی است.

وی خاطرنشان کرد: باید از معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش واداره کل قرآن عترت ونماز برای اینکه با توجه به زیست بوم جدید فعالیت های خود را تعطیل نکرده است و حتی آنها را گسترش داده است تقدیرو تشکر کنیم و این نشان دهنده زیرکی و پویایی مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت اموزش و پرورش است.

در ادامه میکائیل باقری، معاون اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: باید تشکیل اولین جلسه شورای سیاستگذاری هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان در آستانه مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) را به فال نیک بگیریم و همچنین این موضوع کمک می کند تا بتوانیم همراهان خودمان را برای برگزاری این مسابقات بشناسیم.

وی افزود: هفتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم دانش آموزان را باید با تیزهوشی و با قدرت و صلابت برگزار کنیم زیرا خوشبختانه در سال 1399 توانستیم در برگزاری مسابقات در فضای مجازی تجربیات ارزشمندی را کسب کنیم و همچنین راه انداز قرارگاه مرکزی فعالیت های قرآن ، عترت و نماز و همچنین پایگاه های 17 گانه ما در شبکه شاد می توانند به خوبی نقش تبلیغی این دوره مسابقات را در فضای مجازی به دوش بکشند.

معاون مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین می توانیم از تجربیات ارزشمند دوستانمان در سازمان اوقاف و امور خیریه در برگزاری سی و هفتمین دوره مسابقات بین الملی قرآن کریم برای برگزاری هرچه با شکوه تر این مسابقات بهره مند شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار