هشدار برای افزایش مصدومان چهارشنبه‌سوری نسبت به سال گذشته

تهران (پانا) - رئیس سازمان اورژانس کشور با هشدار به افزایش مصدومان چهارشنبه‌سوری نسبت به سال گذشته گفت اورژانس در چهارشنبه آخر سال حضور دارد و مصدومان این حوادث رصد می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۷۰۲۵۴
لینک کوتاه کپی شد
هشدار برای افزایش مصدومان چهارشنبه‌سوری نسبت به سال گذشته

به گزارش وبدا، پیرحسین کولیوند در نشست خبری که امروز به صورت ویدئو کنفرانس در این سازمان برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن عید مبعث با بیان اینکه به جرأت می‌توان گفت امسال، سال بسیار سختی برای نظام سلامت بود، اظهار کرد: فداکاری، جانفشانی و خلاقیت هایی که در اورژانس کشور انجام شد بی نظیر بود و امیدوارم خدمات رسانی موفق اورژانس ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ذات کار اورژانس نجات جان مردم است، بیان کرد: ما نه تنها در شرایط خاص نقش آفرینی‌های بسیاری داشتیم، بلکه سعی کردیم با تمام توان وتلاش به اهداف خود دست یابیم. اورژانس چه در حوادثی که در سال‌ های گذشته همچون سیل و زلزله رخ داد و چه در کرونا نقش آفرینی های متعددی داشته است؛ یکی دیگر از نقش آفرینی‌های همکاران مومن و جهادی فوریت های پزشکی اقدام بسیجی واری است که امروز با کمال میل و افتخار در خدمت عزیزان سازمان انتقال خون هستند.

کولیوند با اشاره به اینکه امروز یکی از چالش‌های اصلی ما تأمین خون و فرآورده‌های خونی است و همه همکاران من در سراسر کشور با اهدای خون خود مطمئنا زندگی بسیاری را احیا می کنند، گفت: در دوران شیوع کرونا تا به امروز ١٠ نفر از همکارانمان شهید شدند و تعداد قابل توجهی مبتلا شده و بهبود پیدا کردند.

رئیس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: به جرات می توانم بگویم کمترین استراحت و مرخصی را همکاران اورژانس پیش بیمارستانی داشتند اما خستگی را خسته کردند. هیچ وقت ندیدم یکی از همکاران گلایه کند یا پیامی را برای بنده بفرستد که من خسته شدم و ماحصل آن نیز رضایتمندی مردم از خدمات سلامت مخصوصا اورژانس کشور بوده است. وزیر محترم هم به عنوان فرمانده اصلی میدان که در خط مقدم حضور دارند در سخنرانی های خود به این موضوع اشاره کرده اند.

در دوران شیوع کرونا اهدای خون آسیبی به افراد نمی رساند

وی با تاکید بر اینکه در دوران شیوع کرونا اهدای خون آسیبی به افراد نمی رساند، گفت: بنابراین می خواهیم مردمی که توانش را دارند و مایل هستند در این پویش شرکت کنند، هر یک از مردم به این پویش کمک کنند به جان هموطنانشان کمک می کنند، ایثارگری و فداکاری اکنون مشخص می شود.

کولیوند در ادامه درباره چهارشنبه آخر سال و ضرورت اطلاع رسانی و آموزش در این خصوص اشاره و عنوان کرد: از سال های قبل در مدارس و مساجد حضور پیدا می کردیم و همراه تکنسین ها و برخی از مصدومان سال های گذشته در خصوص آموزش و اطلاع رسانی اقدام می کردیم تا از این واقعه خلاص شویم.

رئیس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه سال ٩٧ موفق بودیم و سال ٩٨ که همزمان با شیوع ویروس کرونا بود، مردم عزیز در چهارشنبه آخر سال بسیار رعایت کردند، مطرح کرد: زمانی که امسال را با سال گذشته مقایسه می کنیم آمارها خوب نیستند. مصدومانی که در این رابطه دچار عوارض می شوند را رصد می کنیم؛ سال گذشته تا به امروز ۵٠ نفر آسیب دیده یا مصدوم داشتیم اما امسال، ١۴۴ نفر مصدوم شده اند.

وی تصریح کرد: اگر یک نفر از آسیب، سوختگی و قطع عضو نجات داده شود خانواده های بسیاری از غم و غصه نجات داده می شوند؛ سال گذشته تا به امروز ۶ قطع عضو داشته‌ایم، این در حالی است که در سال جاری تا به حال٢٠ مورد قطع عضو گزارش شده است. همچنین سال گذشته تا زمان فعلی ۱۵ نفر دچار سوختگی شده بودند اما امسال در مدت مشابه ۵۴ نفر دچار سوختگی شده اند. ۳۴ نفر هم از ناحیه چشم آسیب دیده اند و بیشتر آسیب دیدگان بین ۶ تا ۱۸ سال هستند که از والدین تقاضا داریم فرزندان خود را تنها نگذارند تا این اتفاقات رخ ندهد.

کولیوند با بیان اینکه 86 درصد افرادی که دچار مصدومیت شدند در حال تولید یا استفاده از مواد محترقه بودند و 14 درصد هم عابران پیاده بودند، مطرح کرد: شهر تهران بیشترین و لرستان کمترین مصدوم را داشته است.

رئیس سازمان اورژانس کشور با تاکید بر اینکه مطمئنا کمک مردم در این زمینه سبب موفقیت ما خواهد شد، مطرح کرد: ما به عنوان اورژانس حضور خواهیم داشت و فعالیت هایمان را گسترده تر خواهیم کرد، نگران افزایش فعالیتهایمان نیستیم اما زمانی که نوجوان یا جوانی را می بینیم که دچار حادثه شده غمگین می شویم. افرادی که دچار آسیب چشمی و سوختگی می شوند ظاهرشان هم دچار مشکلاتی می شود که درمان آنها سال ها ادامه خواهد داشت.

ستاد هدایت عملیات در طرح سلامت نوروزی ٢۴ ساعته فعال است

وی همچنین در ادامه به طرح سلامت نوروزی هم اشاره و بیان کرد: بنده به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در طرح سلامت نوروزی با کمک همکاران برنامه ریزی دقیقی برای حضور همه متخصصان در ایام تعطیل و غیر تعطیل در بیمارستان ها و مراکز درمانی انجام داده ایم. از همه مراکز درمانی نظامی، خیریه، خصوصی و دولتی خواسته شده است که بخش های مختلف آنها همچون کلینیکی، پاراکلینیکی و بستری فعال باشند در نتیجه دغدغه ای در خصوص عدم حضور پزشکان نداریم و این اتفاق قوی تر از سال گذشته انجام خواهد شد.

کولیوند با بیان اینکه تامین دارو و تجهیزات با کمک سازمان غذا و دارو و برنامه ریزی برای تامین خون و فرآورده های خونی انجام شده است از نظارت بر مراکز بهداشتی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه با ویروس جهش یافته وحشی تری رو به رو هستیم، نظارت ها نسبت به سال گذشته بیشتر خواهد بود؛ بازرس های افتخاری را در این مسیر داریم و همه همکاران بازرسی و ارزیابی فعال هستند و همه خدمات را رصد و پایش می کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور خاطرنشان کرد: ستاد هدایت عملیات ٢۴ ساعته فعال است و نماینده دستگاه ها در ایام تعطیل در آن مکان حضور دارند و سراسر کشور رصد خواهد شد؛ امسال با تمام توان خدمات سلامت را در این ایام ارائه خواهیم داد گرچه نگاه وزارت بهداشت این است که مسافرتی انجام نشود و خواهش ما این است که مسافرت های غیر ضرور تعطیل شود؛ هرچند مردم نگرانی های خاص خود را دارند اما سلامت مردم برای ما بسیار مهم است. با تمام توان در طرح سلامت نوروزی در کنار مردم بوده و آماده خدمت رسانی هستیم.

وی در ادامه نشست درباره اجرای طرح شهید سلیمانی در نوروز، توضیح داد: در این خصوص روز گذشته هم اندیشی مجددی با سازمان بسیج داشتیم؛ درباره استفاده از مراکز مراقبت سلامت و پیشگیری از تعداد بیشتر موارد بستری و جانباختگان برنامه ریزی شده است. این امر در استان خوزستان با رنگ و لعاب بیشتری انجام شده و با استفاده از همین طرح، تعداد بستری ها نسبت به پیک های گذشته قابل گزارش است.

کولیوند با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی یکی از طرح های بسیار موفق و کمک کننده برای نجات جان مردم عزیز بود و ما در ماه اول به اهداف خود رسیدیم و این نشان می دهد که طرح موفقیت آمیز بود لذا این طرح ادامه دارد و قرار شد این پیوند ادامه دار باشد و از این ظرفیت بسیار عظیم اجتماعی در نظام بهداشت و درمان استفاده کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار