استاندار گیلان،

تحقق ارتقاء توان صادراتی، با استفاده از دانش نوین و ارتباط دانشگاه و صنعت است

رشت (پانا) - استاندار گیلان ارتباطات سازنده و پایدار مراکز علمی و صنعتی را برای جامعه اثربخش دانست و با بیان اینکه تکمیل چرخه نوآوری در گرو ارتباط موثر دانشگاه ، صنعت و دولت است، گفت ارتقاء توان صادراتی، با استفاده از دانش نوین و ارتباط دانشگاه و صنعت محقق می شود.

کد مطلب: ۱۱۶۹۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
تحقق ارتقاء توان صادراتی، با استفاده از دانش نوین و ارتباط دانشگاه و صنعت است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در پیام تصویری به بیست و سومین کنگره ملی همکاری‌های دانشگاه، صنعت و دولت که امروز (سه شنبه) به میزبانی دانشگاه گیلان در حال برگزاری‌ست؛ به موقعیت جغرافیایی گیلان و همجواری با دریای خزر و نیز پتانسیل های بالقوه فراوان این استان اشاره و اظهار کرد: آب وهوای معتدل و مرطوب، شرایط را برای کشت محصولات متعددی از قبیل برنج، زیتون، چای و صنوبر فراهم ساخته است.

وی با بیان اینکه به علت مجاورت با دریای خزر و وجود بنادر و برقراری راه آبی با کشورهای همسایه، می‌توان به صادرات محصولات این مناطق اقدام کرد، ادامه داد: باید شرایط را طوری مهیا ساخت که امکانات و تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاران خارجی ایجاد شود تا با جذب آنان؛ صنعت، فنآوری، علم ودانش خود را وارد این استان کنند و از این طریق درجهت ارتقاء صنعت کشور گام برداشت.

نماینده عالی دولت در گیلان گفت: با نگاهی بر اقتصاد مناطق مختلف دنیا مشخص می شود که برخی از مناطق دارای عملکرد اقتصادی بهتری هستند و در مقایسه با میانگین جهانی، رشد اقتصادی بالاتری دارند که این رشد فزاینده ناشی از ساختار اقتصادی مناسب، وجود مزیت های نسبی در فعالیت های مختلف و سیاستگذاری ها و برنامه ریزی های مختلف از جمله همکاری های دولت و دانشگاه است.

وی باشاره به اینکه پیشرفت فناوری تنها به کارکرد داخلی صنایع وابسته نبوده و متأثر از تعامل و روابط متقابل بنگاه ها با دانشگاه‌ها و سازمان های مرتبط دیگر است، اظهار کرد: در اقتصاد مبتنی بر دانش؛ همکاری سه رکن اساسی یعنی دانشگاه ها و سازمان های تحقیق و توسعه، بخش صنعت و دولت به‌منظور توسعه فناوری مورد تاکید بوده و یکی از سیاست های دولت ها برای تقویت ارتباط بین این ارکان، طراحی و ایجاد نهادهای واسطه ای است.

استاندار گیلان یادآور شد: نادیده گرفتن استعدادها، توانایی ها و علم پژوهشگران باعث می شود که سرمایه گذاری های متناسب با امکانات و ظرفیت های بالقوه مناطق صورت نگیرد و با وجود اجرای برنامه های متعدد توسعه ملی و منطقه ای، همچنان روند توسعه نیافتگی مناطق ادامه یابد.

وی با اشاره به تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران و تلاش دشمنان برای وابسته ماندن کشور در بخش های مختلف، گفت: تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها، صنعت و دولت اهمیتی دوچندان دارد تا نیازمندی‌های کشور، برطرف شده و در بخش‌های مختلف به ویژه تولید قطعات و مسائل فنی به خودکفایی برسیم.

دکتر زارع با تصریح اینکه دولت قطعاً از مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی استقبال می کند، افزود: منشأ تمام تحولات در جهان از دانشگاه‌هاست چراکه دانشگاه‌ها کانون کارآفرینی، توسعه و پیشرفت جوامع هستند.

وی ادامه داد: دانشگاه گیلان، جایگاه خوبی بین دانشگاه‌های کشور دارد؛ در آموزش و پژوهش و همچنین استفاده از ظرفیت نخبگان و دانشمندان، این مرکز آموزش عالی یک برند برای استان و کشور است.

نماینده عالی دولت در گیلان ارتباطات مؤثر، سازنده و پایدار مراکز علمی و دانشگاهی و مراکز صنعتی استان در قالب ارتباط صنعت و دانشگاه برای جامعه را اثربخش دانست و افزود: وجود مراکز علمی قوی در کنار صنایع قدرتمند، از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت زیربنایی کشور محسوب می‌شود اما به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که تحقق این مهم نیازمند روابط مستحکم بین آنهاست.

وی رفع نیازهای اساسی و ایجاد مزیت رقابتی در صنعت و ارتقاء توان صادراتی را مستلزم استفاده از دانش نوین و فناوری‌های جدید و ارتباط موثر دانشگاه و صنعت دانست و گفت: با وجود آنکه تاکنون اقدامات مختلفی به منظور تقویت این ارتباط در کشور صورت گرفته، اما تکمیل چرخه نوآوری در کشور و به حرکت درآوردن بخش‌های صنعت و خدمات در مسیر رشد، نیازمند وجود نهادی است که ارتباط میان دانشگاه، صنعت و دولت را بطور موثری برقرار و هدایت کند.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های نظام مند مراکز آموزشی و پژوهشی با سازمان‌ها و صنایع کشور مورد تاکید و اهتمام دولت بوده و هست.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه گیلان و همچنین پتانسیل‌های دیگر مراکز آموزش عالی استان از یکسو و همکاری و هم‌افزایی کارشناسان و مدیران سازمان‌ها برای انجام امور به صورت علمی و تسهیل این ارتباط، بتوانیم این استان را مولد و توانمندتر از قبل سازیم و استانی پیشرو باشیم .

بیست و سومین کنگره سراسری همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی، از امروز به میزبانی دانشگاه گیلان آغاز شده و تا فردا ادامه دارد.

جایگاه ارتباط دانشگاه و صنعت در برنامه هفتم توسعه، نقش ارتباط صنعت و دانشگاه در تحقق جهش تولید، علم، فنآوری و نوآوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تبیین نقش و جایگاه ارتباط صنعت و دانشگاه در برنامه هفتم توسعه، ایفای نقش دانشگاه های نسل سوم در توسعه منطقه ای، ملی و بین المللی، اکوسیستم نوآوری و راهبردی اثربخش در حوزه تعاملات دانشگاه و صنعت، تدوین سیاست ها و راهکارهای کارآفرینی و تجاری سازی دانش و ثرورت آفرینی از موضوعات فرابخشی است.

نقش مناطق آزاد در اقتصاد دانش بنیان، نقش دانشگاه های مهارتی در ایجاد اشتغال در گیلان، بررسی اثربخشی دانشگاه‌ها در ارتقاء وضعیت صنایع استان، نقش نهادهای واسطه ای در ارتباط موثر دانشگاه و صنعت در گیلان و روش های توسعه مهارت و اشتغال پذیری در برنامه ریزی های آموزشی دانشگاه ها و مدارس در استان از موضوعات بخشی این کنگره است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار