حسینی خبر داد

ساخت یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه استثنایی در چهارمحال‌وبختیاری؛ به‌زودی

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان در نشست شورای معاونین آموزش‌وپرورش استان چهارمحال‌وبختیاری از پوشش 100 درصدی نوآموزان استان چهارمحال‌وبختیاری در برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی خبر داد و گفت که با مشارکت خیرین به‌زودی ساخت یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه استثنایی در این استان آغاز خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۷۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ساخت یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه استثنایی در چهارمحال‌وبختیاری؛ به‌زودی

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه آموزش‌وپرورش استثنایی مینیاتوری از مأموریت‌های آموزش‌وپرورش عادی است گفت: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توان‌بخشی این دانش‌آموزان و بخشی از مأموریت‌های وزارت بهداشت و بهزیستی را برعهده دارد.

وی افزود: در آموزش‌وپرورش عادی دوره پیش‌دبستانی اگرچه دوره‌ای رسمی است اما اجباری نیست درحالی‌که در آموزش‌وپرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوه‌برآن می‌تواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد.

وی گفت: در دوره متوسطه نیز علاوه بر دوره‌های موجود در آموزش‌وپرورش عادی دو دوره پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز برای دانش‌آموزان با آسیب ذهنی وجود دارد.

حسینی رویکرد محتواهای آموزشی آموزش‌وپرورش استثنایی را مهارتی دانست و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، تدوین و مناسب‌سازی محتواهای آموزشی برای استفاده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است و تاکنون بیش از هزار محتوای آموزشی تدوین و یا مناسب‌سازی شده است.

معاون وزیر یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی را سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دستان دانست و گفت: در سال جاری علی‌رغم شرایط کرونایی 99 درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان سنجش شدند و در استان چهارمحال‌وبختیاری و با وجود شرایط سخت و صعب‌العبور مناطق این استان 100 درصد نوآموزان سنجش شده‌اند که جای تقدیر دارد.

وی افزود: باتوجه‌به تعطیلی مدارس و آموزش در بستر شبکه شاد محتواهای آموزشی استاندارد از سوی استان‌ها در حال تولید است و تاکنون 320 محتوا توسط استان چهارمحال‌وبختیاری تولید شده است که همه این محتواها به تأیید رسیده است و در شبکه شاد قرار گرفته است.

معاون وزیر یکی از بسته‌های تحولی آموزش‌وپرورش استثنایی را بسته تحولی توسعه مشارکت‌ها دانست و گفت: طرح جام و طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه و ایجاد دبیرخانه‌های مشارکتی، طرح‌های اولیا یاری و مدرسه یاری از جمله برنامه‌های مشارکتی ویژه معلمین، اولیاء و دانش‌آموزان آموزش‌وپرورش استثنایی است که به‌خوبی در استان چهارمحال‌وبختیاری اجرایی شده است.

معاون وزیر با بیان اینکه 775 مرکز مشکلات ویژه یادگیری به بیش از 50 هزار نفر از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری خدمات ارائه می‌دهند گفت: از سال آینده در طرح سنجش سلامت نوآموزان بدرود به دبستان، آزمون‌های تشخیص نشانگان مشکلات یادگیری نیز گنجانده خواهد شد که بدین‌وسیله مشکلات پنهان در دانش‌آموزان شناسایی شود.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه در دنیا رویکردی جدید در فرایند تشخیص و مداخله بهنگام برای دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری تحت عنوان مدلRTI، در حال گسترش است اظهار کرد: این مدل بیش از آنکه به دنبال برچسب‌گذاری به کودکان باشد، تلاش میکند بوسیله تلفیق، ارزیابی و مداخله بهنگام از بروز مشکلات یادگیری اساسی پیشگیری کند.

وی افزود: تغییر جهت از رویکرد انفعال به رویکرد فعال، گسترش خانواده محوری و مدرسه محوری به‌جای مرکز محوری و رویکرد والد محوری و معلم محوری به‌جای رویکرد مربی محوری از ویژگی‌های این مدل است.

وی تصریح کرد: با طراحی آزمون‌های روا و پایا در برنامه سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی می‌توان نوآموزان دارای مشکلات یادگیری را شناسایی کرد و با مداخلات بهنگام مانع از بروز مشکلات بیشتر شد.

حسینی دیرآموزان را مظلوم ترین قشر دانش‌آموزان دانست و گفت: از طریق تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با معاونت آموزش ابتدایی، مشکلات دانش‌آموزان دیرآموز نیز در حال پیگیری است.

معاون وزیر در ادامه به بیان دستاوردهای سفر به استان چهارمحال‌وبختیاری پرداخت و گفت: افتتاح 2 اتاق بازی، افتتاح پایگاه جامع آموزش مجازی، راه‌اندازی پایگاه دائمی سنجش با اتاق آکوستیک، راه‌اندازی یک باشگاه پیش‌کسوتان، راه‌اندازی یک مرکز مشکلات ویژه یادگیری و اهدای 250 دستگاه تبلت به دانش‌آموزان کم‌برخوردار استان از جمله برنامه‌های این سفر بود.

حسینی با بیان اینکه بر اساس آمایش سرزمینی 210 مدرسه استثنایی برای رسیدن به استاندارد مطلوب در کشور نیاز است گفت: 8 مدرسه از این تعداد در استان چهارمحال‌وبختیاری نیاز است که یک مدرسه آن مدرسه ویژه اتیسم است که ساخت آن به‌زودی شروع خواهد شد و یک مدرسه دیگر نیز با مشارکت پنج میلیاردی یک خیر به‌زودی احداث خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار