مهریز، خانه دوم عروسک «مبارک» شده است

طرح «هر مدرسه یک خیمه» برای آشنایی دانش‌آموزان با هنر خیمه شب بازی ارائه شد

تهران (پانا) _ محمدحسن ابویی معلم مهریزی که برای ترویج عروسک مبارک در بین دانش‌آموزان در جشنواره تئاتر عروسکی تهران (مبارک) معرفی و تجلیل شده‌ است، برای آشنایی مدارس با هنر خیمه شب بازی ایرانی، طرح «هر مدرسه یک خیمه» را برای اجرا در مدارس ارائه داد.

کد مطلب: ۱۱۶۹۵۱۶
لینک کوتاه کپی شد
مهریز، خانه دوم عروسک «مبارک» شده است

دوستداران هنرهای نمایشی این روزها با ایده خلاقانه یک معلم مهریزی آشنا شدند که دانش‌آموزانش را طی سال‌های اخیر از طریق ساخت عروسک خیمه شب بازیِ «مبارک» و اجرای نمایش عروسکی، با این شخصیت برجسته تئاتر ایرانی آشنا می‌کند. نام او محمدحسن ابویی است. ابویی طی 10 سال گذشته ساخت مبارک را به 3 هزار محصل آموزش داده و 3 هزار خانه این شهرستان استان یزد یک عروسک مبارک را در خود جای داده اند. عروسک‌هایی که به دست دانش‌آموزان پسر دوره اول متوسطه و با استفاده از مواد بازیافتی تولید شده است.

این معلم خلاق رشته هنر، که مدرس دانشگاه فرهنگیان نیز است، روز یک شنبه 17 اسفندماه 99 در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران (مبارک) معرفی شد و مورد تجلیل قرار گرفت.

ابویی در گفت‌وگو با پانا درباره این پروژه فرهنگی هنری گفت: «تا امروز دانش‌آموزان مهریزی 3 هزار عروسک مبارک را ساختند و اجرای نمایش با این عروسک را یاد گرفتند. امروز عروسک مبارک در 3 هزار خانه این شهرستان وجود دارد. در واقع امروز شهرستان مهریز خانه دوم عروسک «مبارک» شده است.»

وی درباره معرفی این پروژه در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک و ایده‌های خود برای تداوم این راه گفت: «ما در برنامه درس آموزش هنر، دانش‌آموزان را با مبانی خیمه شب بازی و ساخت عروسک مبارک آشنا کردیم که آن را ادامه خواهیم داد. آشنایی با هنرهای نمایشی و ساخت عروسک مبارک بخش جدانشدنی درس آموزش هنر ما خواهد بود. علاوه بر این، در این جشنواره، طرح «هر مدرسه یک خیمه» را مطرح کردم که به زودی دوستان خبرهای خوبی در این باره خواهند شنید. همچنین در مراسم اختتامیه جشنواره دو درخواست را مطرح کردم. »

وی افزود: « با توجه به اینکه درپی این اتفاق، مسئولیت من در این حوزه بسیار سنگین‌تر شده است، ما نیازمند دانش فنی بیشتری در این بخش هستیم. بنابراین من از دوستان جشنواره و همکاران وزارت ارشاد خواستم دوره‌های خیمه شب بازی، تئاتر عروسکی، ساخت عروسک‌های نمایشی و برپا کردن خیمه را برای ما در شهرستان مهریز برگزار کنند.»

ابویی خواسته دوم خود را به دانش‌آموزان معلول علاقه‌مند به هنرهای نمایشی اختصاص داد و گفت: «ما پتانسیل خوبی در بخش تئاتر معلولان در شهر مهریز داریم. خود من سال‌هاست که در این زمینه کار می‌کنم. ما دانش‌آموزانی از جامعه معلولان داریم که علاقه بالایی به هنرهای نمایشی دارند و در این بخش خوب فعالیت می‌کنند؛ بنابراین من خواستار اختصاص پلاتویی برای کار و تمرین این دانش‌آموزان شده ام. ما نیازمند پلاتو یا سالن نمایشی هستیم که برای معلولان مناسب‌سازی شده باشد.»

این معلم خلاق مهریزی در پایان از علی رمضانی مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش تشکر کرد و گفت که آقای رمضانی به نمایندگی از وزارت آموزش‌و پرورش لوح تقدیری به جشنواره فرستاده بود که در این مراسم به من اهدا شد.

ابویی در این مراسم لوح سپاس دیگر خود را از دستان معاون هنری وزارت ارشاد، سیدمجتبی حسینی، دریافت کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار