رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

ایمنی تونل‌های متروی تهران در برابر زلزله چقدر است؟

تهران (پانا) - سالها‌ست زلزله تهران به یکی از کابوس‌های مردم پایتخت تبدیل شده است اما نگرانی این روزهای تهرانی‌ها این است که اگر زلزله‌ای رخ دهد و آنها در مترو باشند، چه اتفاقی در شهر زیرزمینی رخ می‌دهد؟

کد مطلب: ۱۱۶۹۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
ایمنی تونل‌های متروی تهران در برابر زلزله چقدر است؟

اگرچه در گذشته هشدارها درباره زلزله احتمالی شهر تهران خیلی چشمگیر نبود اما چندسالی است که وقوع زلزله در پایتخت با حدود ۱۳ میلیون نفر جمعیت و بافتی فرسوده و ناایمن به یک کابوس همیشگی تبدیل شده است و کارشناسان این حوزه به صورت دائم درباره وقوع زلزله در شهر تهران هشدار می‌دهند.

هرچند جمعیت و تراکم بالای آن، پایتخت را در ردیف یکی از پر تراکم‌ترین نقاط جهان قرار داده است، تراکمی که با توجه به فرسودگی و بافت فرسوده در بسیاری از مناطق، سبب قربانی کردن مولفه‌هایی همچون ایمنی در ساخت و ساز شده است اما یکی از نگرانی‌های مردم تهران هنگام وقوع زلزله، جمعیت حاضر در شهر زیرزمینی یا همان مترو است و این سوال در ذهن شهروندان نقش بسته که اگر زلزله‌ رخ دهد و در مترو باشند، آن زیر چه اتفاقی می‌افتد؟

پیشتر مدیران شهری گفته بودند متروی تهران می‌تواند به‌عنوان پدافند غیرعامل در مواقع بحرانی استفاده شود اما بعدها مشخص شد که فقط یک ایستگاه این قابلیت را دارد و اکنون این نگرانی‌ وجود دارد که آیا پاسخی به نگرانی مردم شهر تهران وجود دارد؟ رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران در پاسخ به نگرانی شهروندان تهرانی مبنی بر ایمن بودن تونل‌های مترو هنگام رخداد زلزله به پانا گفت: «تونل سازه بسیار مقاومی است زیرا در زیر زمین و با استحکام مناسبی ساخته می‌شود. ‌در زلزله نیز خیلی به‌ندرت ممکن است در چنین سازه‌ای شکست رخ دهد یا مشکلی این‌چنینی رخ دهد.»

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران افزود: «مشکلی که هنگام وقوع زلزله در مترو می‌تواند ایجاد شود در سیستم‌های خدمت‌رسان به مترو مانند برق است یا اینکه به عنوان مثال در زلزله ممکن است مترو در حال حرکت از مسیر و از ریل خارج شود و مسیر را ببندد و اگر مسافر داشته باشد، مسافرها دچار مشکل شوند.»

وی تاکید کرد: «در زمینه ایمنی مترو هنگام وقوع زلزله در حال اتصال سامانه هشدار سریع سازمان به سیستم مترو هستیم که با اجرایی شدن این کار می‌توان از برخی اتفاقات جلوگیری کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار