از ابتدای سال‌جاری تاکنون؛

خیران 167 میلیارد تومان برای مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان هزینه کردند

زاهدان (پانا) - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان خبر داد در سال جاری آورده مالی خیران به استان ۱۶۷ میلیارد تومان بود در حالی‌که سازمان نوسازی کشور برای این استان ۱۳۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

کد مطلب: ۱۱۶۹۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
خیران 167 میلیارد تومان برای مدرسه سازی در سیستان و بلوچستان هزینه کردند

رضا سرحدی‌نیا در آیین تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان زاهدان، اظهار کرد: نوسازی مدارس کشور روزانه ۲۸ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش می دهد که به عبارتی می توان گفت ۱۰ درصد از آن به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است، اما چالش‌های موجود از قبیل جمعیت دانش آموزی و رشد موالید در استان موجب شده است تا این میزان هم کفایت نکند.

وی افزود: با وجود تمام کمبودها و مشکلاتی که در استان پهناور سیستان و بلوچستان داریم، همواره نگاه نوسازی و تجهیز مدارس استان نگاهی عدالت محور بوده است.

سرحدی‌نیا ادامه داد: افزایش سالیانه جمعیت ۲۵ الی ۳۰ هزار نفری دانش‌آموزان استان موجب شده تا علیرغم تلاش های بسیار زیاد نوسازی مدارس استان، همچنان در پایین ترین رتبه های کشوری قرار داشته باشیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه رشد و نرخ جمعیتی دانش آموزان استان به نسبت ظرفیت ساخت و ساز کلاس های درسی جلوتر است، عنوان کرد: ما طی یک سال هزار کلاس درسی برای دانش آموزان ساخته ایم و آن را تحویل داده ایم.

وی افزود: ما اگر سالیانه به طور متوسط هزار کلاس درس به استان تحویل دهیم این رقم فقط برای دانش آموزان جدید الورود است، بنابراین کمبودهای موجود در استان را پوشش نخواهد داد. از این رو حضور و ورود خیرین مدرسه ساز به استان یک ضرورت جدی است.

سرحدی نیا تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری ۱۶۷ میلیارد تومان آورده مالی خیران به استان بود در حالیکه پیش بینی سازمان نوسازی کشور برای استان ۱۳۰ میلیارد تومان بود که در همین راستا پیش بینی مان برای سال آتی نیز ۲۰۰ میلیارد تومان آورده خیری است.

وی ادامه داد: ۱۰درصد از اعتبارات خیرین کل کشور به سیستان و بلوچستان تخصیص یافته است که به عبارت دیگر ۲۲۴ میلیارد تومان از ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبارات خیرین برای این استان بوده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان خاطرنشان کرد: با توجه به بهای عرصه و اعیان ملکی در زاهدان، پروژه‌هایی با تعداد کلاس اندک کارایی ندارند و بایستی به دنبال ساخت مدارسی با تعداد کلاس های زیاد و همچنین پروژه های طبقاتی و گسترده برای این شهرستان باشیم.

وی افزود: بر همین اساس است که توانستیم مدرسه نه کلاسه مهرشهر به جای پروژه 400 متری اجرا کنیم.

سرحدی‌نیا با بیان اینکه با وجود اینکه برای شهرستان زاهدان در حوزه ساخته فضاهای آموزشی تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است، عنوان کرد: متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ پیش روی نوسازی مدارس استان این است که در حاشیه شهر با وجود اینکه خیر نیک اندیش و مدرسه‌ساز موجود بوده است، مشکل زمین؛ مشکلی لاینحل بوده است.

وی ادامه داد: از دیگر مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد موضوع استانداردسازی کلاس‌های درسی در استان خصوصاً شهرستان زاهدان بوده است که در حال حاضر قراردادی برای استانداردسازی ۷۶ مدرسه از حیث سرمایش و گرمایش در این شهرستان در حال اجرا است.

مدیر کل نوسازی مدارس استان ابراز کرد: مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستانی همسو و هم راستا با مجمع خیرین استانی است که می‌تواند بازوی توانمند برای مجمع استانی باشد و در کنار آن خیرین مدرسه ساز را ویژه شهرستان گردآوری کند.

وی در پایان افزود: نگاهی تعامل محور و راهبردی برای حل مشکلات فضاهای آموزشی و استاندارد سازی در شهرستان زاهدان میان هیئت مدیره مجموعه شهرستانی و استانی، موجب افزایش حس اعتماد و جذب بیشتر خیرین مدرسه ساز خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار