علیرضا فرجی*

چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

با نگاهی به گذشته و در آخرین چهارشنبه سالهای نه چندان دور، مردم فرصت را غنیمت شمرده و با افروختن آتش به جشن و پایکوبی می‌پرداختند و شبی به یادماندنی را برای خود ثبت می‌کردند تا فارغ از تمام دغدغه‌ها، سال جدید را با دلی آکنده از غم و با شادی آغاز کنند. ولی در طول سالیان اخیر شاهد صحنه‌های دلخراشی در آخرین روزهای سال هستیم.

کد مطلب: ۱۱۶۹۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
چهارشنبه سوری یا چهارشنبه سوزی

از جمله عوامل موفقیت کشورهای صنعتی و جهان اولی، تبدیل تهدید به فرصت است و این امر با خواست مردم تحقق یافته و دولتمردان تنها نقش مدیریت را بر عهده داشته‌اند. ولی در ایران همواره ثابت شده مردم علاقه دارند برخلاف آب شنا کرده و جای فرصت‌ها را به تهدید دهند. نمونه بارز این رخداد چندین ساله، تبدیل چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی یا تصویری از میدان جنگ است.

در طول سالیان اخیر شاهد صحنه‌های دلخراشی در آخرین روزهای سال هستیم که این اتفاق ناخوشایند را می‌توان به درک پایین برخی جوانان و خانواده‌ها تشبیه کرد که در کنار آن، عدم برنامه‌ریزی اصولی از سوی مسوولان، کشور را با یک بحران جدی روبرو کرده است.

حال کمی فکر و تمهید ویژه شاید بتواند کمک شایان توجهی را برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار رقم زند و کمترین آسیب اجتماعی را نصیب کشورمان کند.

هرچند بیان حقایق در کشورمان برای برخی افراد ، همچون آب در هاون کوبیدن است، اما وظیفه حکم بر بیان هنجارشکنی‌ها دارد که امید می‌رود با کمی تامل به درک واجب دست یابیم تا نه خود را بیازاریم و نه موجب نگرانی دیگران شویم. بنابراین بجای استفاده از مواد محترقه و خطرناک باید فضاهای شاد را مهیا کرد تا خانواده‌ها با دسترسی آسان به جشن بپردازند نه اینکه با دلهره هر آن منتظر خبرها و تصاویر ناخوشایند باشند.

در این بین مراکز آموزشی، ورزشی، تفریحی و فرهنگی بهترین مکان برای اجرای برنامه‌های مناسب جهت سرگرمی و دوری از هیاهوی این شب تاسف برانگیز است که بجای شادی، غم و اندوه را نصیب جامعه و خانواده‌ها کرده است.

امیدواریم خانواده ها نیز با درایت و برای دورماندن از حوادث احتمالی در این روزهای منتهی به سال جدید بیش از پیش نگران رفتارهای فرزندان باشند تا ۱۴۰۰ آغازی خوشایند و خوش یُمن برای ایرانیان باشد.

خبرنگار*

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار