کلاری: مناظره دانش‌آموزی ایده‌ای نو برای تقویت مهارت کلامی و استدلال محوری دانش آموزان است

شیراز (پانا) - معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس با ابراز خوشحالی از برگزاری اولین دوره از مناظره دانش آموزی عنوان کرد هر ساله ایده‌های نوین و طرح‌های ابتکاری جدیدی در سازمان دانش‌آموزی مطرح می شود که امسال مناظره‌های دانش‌آموزی اتفاقی خلاقانه در سطح استان و کشور بوده‌است.

کد مطلب: ۱۱۶۹۳۲۹
لینک کوتاه کپی شد
کلاری: مناظره دانش‌آموزی ایده‌ای نو برای تقویت مهارت کلامی و استدلال محوری دانش آموزان است

محسن کلاری، امروز در حاشیه برگزاری مرحله نهایی نخستین دوره مناظره دانش‌آموزی فارس، در گفت‌وگو با پانا گفت: همین مسابقات استانی- ملی مناظره دانش آموزی قطعا می تواند به مهارت کلامی و تقویت استدلال محوری دانش آموزان کمک کند که در راستای آن تربیت اجتماعی هم شکل می‌گیرد.

او با بیان اینکه هر مناظره‌ برای تبدیل نشدن مناظره به مجادله باید استدلال خاص خودش را داشته باشد، افزود: استدلال‌ها باید یک پیشینه مطالعاتی و پژوهشی خوب داشته باشد تا بتوانیم با مستندات علمی و موثق به بحث در مورد موضوعات بپردازیم.

کلاری اظهار کرد: برگزاری این مناظره فرصتی است تا دانش‌آموزان بیاموزند برای دفاع از آرای خود همواره باید مطالعات زیادی داشته باشند و کتاب‌های زیادی را مطالعه کنند تا بتوانند در مباحث مختلف طرف مقابل خود را قانع کنند.

او برگزاری این رویداد را مثبت ارزیابی کرد و افزود: در بحث پژوهش‌محوری، آمادگی خود را برای اینکه بتوانیم این زمینه را در دانش‌آموزان و حتی از مقطع ابتدایی فراهم کنیم، اعلام می‌کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش فارس گفت: در این مسابقه هرچه که در موضوع پژوهش انجام می‌شود، به اجرا در می‌آید و در واقع تمرین عملی برای نشان دادن پژوهش محوری در امور است.
کلاری با اشاره به اینکه یکی از محورهای تربیت اجتماعی باهم و برای هم زندگی کردن است، افزود: برای اینکه بتوانیم با یکدیگر همزیستی خوبی داشته باشیم باید جوانان و نوجوانان ما از همین سنین پایین مهارت گفت‌وگو و تعامل با یکدیگر را بیاموزند تا در آینده با رعایت استانداردهای گفت‌وگو بتوانند جامعه را بدون هرگونه مجادله مدیریت کنند.
نخستین دوره مناظره ملی دانش‌آموزی با هدف توسعه فرهنگ گفت‌وگو در بین دانش‌آموزان و تقویت مهارت تفکر خلاق و نقادانه و مهارت سخنوری و تقویت روحیه نقدپذیری در میان دانش‌آموزان به همت سازمان دانش‌آموزی در کشور اجرا شده‌است؛ این دوره از مناظره ویژه دانش‌آموزان پایه‌های نهم تا دوازدهم برگزار شد و 17 تیم دانش‌آموزی از 11 منطقه استان فارس در قالب 9 گروه خود را آماده این دوره از مسابقات مناظره‌ای کردند. مرحله اول این مناظره‌ها از 26 بهمن ماه جاری آغاز و به مدت دو روز 9 گروه دانش‌آموزی باهم به رقابت پرداختند و به صورت تک حذفی تیم‌های برگزیده به دور بعد مناظره راه یافتند
تیم‌های دانش‌آموزی شرکت کننده در این مناظره از نواحی 4 گانه شیراز و شهرستان‌های اقلید، مرودشت، فسا، کوهمره‌نودان، خفر، سروستان و کازرون هستند که در قالب 17 تیم در 6 گروه دختر و 3 گروه پسر در این مناظره حضور دارند.
هر تیم مناظره متشکل از 5 نفر است که یک نفر مربی پیشتاز به عنوان سرپرست تیم و 2 دانش‌آموز مناظره کننده و 2 نفر محقق از اعضای هر تیم هستند که محققین مسوولیت تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص موضوع مناظره و جمع‌آوری دلایل مخالفت یا موافقت خود را بر عهده دارند.
استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی، حذف کنکور، تنوع مدارس در ایران، تنوع و گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی، گسترش موسسات علمی-آموزشی، گسترش کتاب‌های کمک آموزشی، اثربخشی تربیتی محتوای مهارت‌های تشکیلاتی موجود، اولویت آموزش مجازی بر آموزش حضوری در شرایط عادی، اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی، تاثیر محتوای کتب درسی در تربیت دانش‌آموزان، از جمله موضوعاتی است که مناظره‌کنندگان با توجه به نظر مخالف یا موافق خود در خصوص آن ها تحقیق و از آرای خود در مناظره دفاع می‌کنند.

هریک از تیم های شرکت‌کننده بر اساس معیارهایی از جمله برنامه‌ریزی و هماهنگی و انسجام گروهی، رعایت اخلاق مناظره علمی و احترام به آرا و نظرات مخالف، طی کردن فرآیندی علمی و مستدل از طرح مساله تا نتیجه گیری، فن بیان و رعایت نکات دستوری، احاطه و اشراف نسبت به موضوع مورد بحث، استفاده از چارچوب منطقی در بحث و خلاقیت در طرح مسئله از داوران امتیاز می‌گیرند و در صورت رعایت نکات و کسب امتیاز بیشتر، برنده مناظره محسوب می‌شوند.
فینال این مناظره با موضوع تنوع در مدارس بین دو تیم دختران ناحیه یک شیراز و کوهمره نودان برگزار شد و پس از آن تیم‌های پسران ناحیه یک شیراز و اقلید با موضوع استفاده از تلفن همراه در مدارس باهم به مناظره پرداختند.
در پایان نیز پس از برگزاری مرحله نهایی این دوره از مناظره‌ها به پایان رسید و تیم ناحیه یک پسران و تیم دختران کوهمره‌نودان موفق به کسب رتبه نخست این دوره از مناظره‌ها شدند.

تیم دختران ناحیه یک شیراز و تیم پسران اقلید نیز مقام دوم این مناظره‌ها را کسب کردند، همچنین تیم دختران سروستان و پسران ناحیه ۲ موفق به کسب مقام سوم این رقابت شدند.
در بخش برگزیده تیم اخلاق نیز، از تیم دختران ناحیه ۳ و تیم پسران ناحیه ۴ تقدیر شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار