گلایه فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست از فرآیند طولانی شدن ثبتِ نام شهید برای محیط‌بانان

تهران (پانا) - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با گلایه از طولانی شدن پیگیری و مفتوح ماندن پرونده پنج محیط بان که در حدود سه سال اخیر شهید شدند، در بنیاد شهید، گفت خانواده این شهدا هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
گلایه فرمانده یگان حفاظت محیط‌ زیست از فرآیند طولانی شدن ثبتِ نام شهید برای محیط‌بانان

سرهنگ جمشید محبت خانی، در نشست خبری امروز خود با تاکید بر حق و حقوق خانواده شهدای محیط‌بان، گفت: اگر محیط بانی بر اثر تصادف یا در شیفت استراحت فوت کرده است، خانواده وی از بیمه عمر استفاده کرده و حقوقشان را می گیرند اما محیط بانان خواجوی کرمانی، محیط بان باشقره حدود دو - سه ساله با تیر مستقیم شکارچی شهید شدند، در پروسه شهید شدن محیط بان نمی دانم چه دست اندازهایی وجود دارد که حقوق خانواده شهید باشقره حدود 6 ماهه قطع شده است.

وی تصریح کرد: در زمان خدمت گذاری من در این سه سال و چند ماه اخیر، پنج محیط بان شهید شدند و پرونده هیچ‌کدام در بنیاد شهید مختومه نشده است و این پروسه طولانی است؛ خانواده محیط بانان گله مندند؛ من هم گله مندم. ایراد کار کجاست؟ باید بررسی کنند. من از این طولانی شدن ناراحتم.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیگیری و حمایت کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: درست نیست محیط بان جانش را فدای محیط زیست کشور کند، خانواده اش گرسنه بمانند. می گوییم خانواده شهدا تاج سر ما هستند، می خواهیم در عمل ثابت شود.

اخذ دستور رییس جمهوری برای ثبت روز ملی محیط بان در تقویم

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به اینکه ما پیگیر هستیم که روز ولادت امام رضا (ع) به‌عنوان روز محیط بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود، تصریح کرد: دستور رییس جمهوری درخصوص ثبت روز ملی محیط بان را گرفته‌ایم و این موضوع درحال‌ حاضر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال بررسی است. امیدواریم هرچه زودتر روز ملی محیط بان را در تقویم رسمی کشور داشته باشیم.

محبت‌خانی با بیان اینکه اخیرا آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از محیط‌ بانان نیز به‌تصویب رسیده است، گفت: یکی از بندهای خوب این آیین‌نامه حمایت از همیاران طبیعت است.

وی در ادامه درباره اینکه همیاران طبیعت در چه شرایطی می‌توانند از حمایت‌های بیمه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست استفاده کنند، تصریح کرد: اول آنکه تمامی همیاران طبیعت باید در سامانه‌ای که برای این منظور درنظر گرفته شده است، ثبت نام و کارت همیار طبیعت دریافت کنند. پس از آن کلیه داوطلبان برای اطفای آتش و... باید تحت نظارت محیط زیست وارد منطقه شوند یعنی نباید خودسرانه برای برخورد با متخلفان یا اطفای حریق وارد میدان شوند.

محبت‌خانی افزود: اگر چنین اتفاقی رخ دهد و داوطلبان بدون هماهنگی با محیط زیست اقدام کنند، تحت پوشش بیمه‌ای سازمان نخواهند بود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه طی سال آینده حقوق محیط‌ بانان افزایش خواهد داشت، اظهار کرد: یکی از مطالبات ما تامین هزینه‌های جیره غذایی محیط بانان بود. امسال بودجه‌ای حدود ۲ میلیارد تومان برای این منظور درنظر گرفته شده که البته تنها برای چند ماه کافی بود. این مشکل برای سال آینده حل شده و ماهانه ۴۵۰ هزار تومان برای جیره غذایی محیط بانان در نظر گرفته شده است همچنین مبالغ مربوط به اضافه‌کاری، ماموریت‌ها و... نیز طی سال آینده پرداخت می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما محیط‌ بانان را فردی مسلح برای حفظ طبیعت نمی‌بینیم بلکه محیط بانان معلمان فرهنگ برای حفظ محیط زیست هستند و به گفته مقام معظم رهبری نیز محیط زیست موضوعی تجملاتی نیست.

محبت‌خانی با اشاره به تجهیزات کم و فرسوده محیط بانان در حوزه خودرو و موتورسیکلت گفت: این موضوع بحران در حوزه محیط بانی است و تجهیزات خودرویی محیط‌ بانان فرسوده و برای مسیرهای صعب‌العبور محیط‌بانی نامناسب است. آرزوی ماست که یک موتور یا خودروی تولید داخل جوابگوی مسیرهای سخت محیط بانی باشد اما کارآمدی لازم را ندارند. باید موتور و خودروهای خاصی برای محیط‌بانان انتخاب شود که مناسب باشد و بتواند تا ۱۰ سال پاسخگوی نیازهای این حوزه باشد تا بیت‌المال هم هدر نرود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور تاکید کرد: قرار است تا پایان سال یا در نهایت فروردین ماه سال آینده ۱۲۵۰ دستگاه خودرو برای محیط‌بانان خریداری شود که امیدواریم این اتفاق رخ دهد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امسال دو محیط بان زندانی آزاد شدند و اکنون هیچ محیط‌بانی در زندان نیست، تصریح کرد: محیط‌بانان ما برای حفاظت از حیات وحش، آب، گیاه و... جان خود را کف دست گذاشته‌اند و در مرحله آخر که جان خود درخطر است از سلاح استفاده می‌کند البته اگر محیط‌بانی قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت نکند طبق قانون با او برخورد خواهد شد.

محبت‌خانی با اشاره به اینکه سایر تجهیزات محیط‌بانی ازجمله دوربین‌های روی البسه و کوادکوپتر محدود هستند، اظهار کرد: استفاده از این تجهیزات ارتباط فیزیکی محیط‌بان با شکارچی را کاهش می‌دهد.

وی گفت: در دیداری که با رییس قوه قضاییه داشتیم، مقرر شد که در هر استان شعبی ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های زیست‌محیطی ایجاد شود چرا که در این پرونده‌ها زمان برای ما بسیار مهم است‌. در حال‌ حاضر در برخی استان‌ها این شعب تشکیل شده است. انتطار ما این است که در تمامی استان‌ها شعبی ویژه برای رسیدگی به پرونده‌های زیست محیطی داشته باشیم حتی به دستور رییس قوه قضاییه قرار است قاضی‌های این شعب ویژه آموزش‌های زیست محیطی نیز ببینند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار