اسماعیلی: مناظره دانش‌آموزی طرحی ایده‌آل برای تمرین گفت‌وگوی تعاملی است

شیراز (پانا) - رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس با اشاره به ایده مبتکرانه در برگزاری طرح ملی مناظره دانش‌‌آموزی گفت مناظره دانش‌آموزی در واقع گامی برای تمرین گفت‌وگو در بین نوجوانان و جوانان است.

کد مطلب: ۱۱۶۹۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد
اسماعیلی: مناظره دانش‌آموزی طرحی ایده‌آل برای تمرین گفت‌وگوی تعاملی است

امید اسماعیلی، امروز در آیین برگزاری مرحله نهایی نخستین دوره مناظره دانش‌آموزی در فارس، با تاکید به طراحی هوشمندانه و هدفمند این مسابقات گفت: در این مسابقات ما پیشرفت و موفقیت را در گروه‌ها و تیم‌هایی دیدیم که اعضای آن با هم تعامل خوبی داشتند به طوریکه در تیم‌های که محققین و مناظره کننده‌های آن باهم هماهنگ بودند آنها موفق‌تر عمل ‌کردند.
او ادامه داد: در واقع تعامل و تمرین گفت‌وگوی منطقی و تحمل نقدهای منطقی در میان دانش‌آموزان از جمله دستاوردهای این مناظره است.

اسماعیلی برنده اصلی این مناظره‌ها را تمام دانش‌آموزانی دانست که در این مناظره‌ها شرکت کردند و گفت‌وگوی تحقیق محور و تعاملی را باهم تجربه کرده‌اند.
او توسعه فرهنگ گفت‌وگو در بین دانش‌آموزان و تقویت مهارت تفکر خلاق و نقادانه و مهارت سخنوری و تقویت روحیه نقدپذیری در میان دانش‌آموزان را از اهداف راه‌اندازی طرح ملی مناظره دانش‌آموزی برشمرد که برای نخستین بار به همت سازمان دانش‌آموزی در کشور اجرا شده‌است.

به گفته رئیس سازمان دانش‌آموزی فارس، اجرای این طرح در استان شور و هیجان خاصی را در بین دانش‌آموزان ایجاد کرد به طوریکه 17 تیم دانش‌آموزی از 11 منطقه استان در قالب 9 گروه خود را آماده این دوره از مسابقات مناظره‌ای کردند.

اسماعیلی افزود: مرحله اول این مناظره‌ها از 26 بهمن ماه جاری آغاز و به مدت دو روز 9 گروه دانش‌آموزی باهم به رقابت پرداختند و به صورت تک حذفی تیم‌های برگزیده به دور بعد مناظره راه یافتند.
او ادامه داد: در دوره اول اجرای این طرح و به دلیل شیوع بیماری کرونا مناظره کنندگان به صورت ویدئویی در مقابل یکدیگر قرار داشتند و دو نفر داور با حضور در هر یک از محل‌های مناظره‌کنندگان و یک نفر کنترل کننده کل برنامه مناظره نیز به صورت ویدئویی و از مرکز استان در اجرای هر چه بهتر روند مناظره حضور داشته اند.
اسماعیلی در ادامه افزود: تیم‌های راه یافته به مرحله نهایی پس از 4 دوره مناظره مشخص شدند و در مرحله نهایی شاهد مناظره تیم دختران ناحیه یک شیراز در مقابل تیم کوهمره نودان هستیم و در گروه پسران نیز شاهد مناظره تیم پسران ناحیه یک شیراز در مقابل تیم اقلید هستیم.

این دوره از مناظره ویژه دانش‌آموزان پایه‌های نهم تا دوازدهم برگزار شد

تیم‌های دانش‌آموزی شرکت کننده در این مناظره از نواحی 4 گانه شیراز و شهرستان‌های اقلید، مرودشت، فسا، کوهمره‌نودان، خفر، سروستان و کازرون هستند که در قالب 17 تیم در 6 گروه دختر و 3 گروه پسر در این مناظره حضور دارند.
هر تیم مناظره متشکل از 5 نفر است که یک نفر مربی پیشتاز به عنوان سرپرست تیم و 2 دانش‌آموز مناظره کننده و 2 نفر محقق از اعضای هر تیم هستند که محققان مسوولیت تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات در خصوص موضوع مناظره و جمع‌آوری دلایل مخالفت یا موافقت خود را بر عهده دارند.

استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس، برگزاری امتحانات غیرحضوری در شرایط کرونایی، حذف کنکور، تنوع مدارس در ایران، تنوع و گسترش تشکل‌های دانش‌آموزی، گسترش موسسات علمی-آموزشی، گسترش کتاب‌های کمک آموزشی، اثربخشی تربیتی محتوای مهارت‌های تشکیلاتی موجود، اولویت آموزش مجازی بر آموزش حضوری در شرایط عادی، اعمال محدودیت بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی، تاثیر محتوای کتب درسی در تربیت دانش‌آموزان، از جمله موضوعاتی است که مناظره‌کنندگان با توجه به نظر مخالف یا موافق خود در خصوص آن ها تحقیق و از آرای خود در مناظره دفاع کرده‌اند.

فینال این مناظره اکنون با موضوع تنوع در مدارس بین دو تیم دختران ناحیه یک شیراز و کوهمره نودان در حال برگزاری است و پس از آن تیم‌های پسران ناحیه یک شیراز و اقلید با موضوع استفاده از تلفن همراه در مدارس باهم به مناظره می‌پردازند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار