افزایش سفر بین‌استانی در تعطیلات اسفند

تهران (پانا) - سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور آمار تردد مسافران در هفته اول اسفند را با افزایش ۷ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد و این در حالی است که در اسفند امسال به‌خصوص در تعطیلی آخر هفته ابتدایی ماه، محدودیت ترددهای بین استانی مختص کرونا برقرار بوده است.

کد مطلب: ۱۱۶۹۲۰۹
لینک کوتاه کپی شد
افزایش سفر بین‌استانی در تعطیلات اسفند

به‌گزارش دنیای‌اقتصاد، شیوع کرونا در ایران از اول اسفند سال ۹۸ به‌طور رسمی اعلام شده و باتوجه به اوج‌گیری‌های چندباره، محدودیت‌های سفر در زمان‌های مختلف درنظر گرفته شد. اما باتوجه به اوج‌گیری چشمگیر شیوع کرونا در سراسر کشور در آبان ماه ستاد ملی مقابله با کرونا از اول آذر ممنوعیت‌های سفر بین استانی را اعمال کرده که تاکنون ادامه داشته است و احتمالا در ایام نوروز نیز اجرایی شود. با وجود این آمارهای سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور نشان می‌دهد که در تعطیلات هفته اول اسفند به‌طور متوسط روزانه بیش از ۶/ ۱ میلیون وسیله نقلیه تردد بین استانی داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۷ درصدی داشته است. این در حالی است که در سال گذشته در این بازه زمانی آغاز شیوع کرونا در ایران بوده و محدودیت‌های تردد نیز اعمال نشده بود. اگرچه محدودیت‌های تردد در سفرهای بین‌استانی تاکنون ادامه داشته اما علاوه بر تعطیلات آخر هفته در اوایل اسفند در بهمن ماه بسیاری از استان‌های کشور از وضعیت قرمز و خطر خارج شده و به وضعیت زرد و آبی رسیدند، از این رو ممنوعیت‌های تردد تنها در استان‌های پرخطر همچون گیلان و مازندران و دیگر نقاط به رنگ نارنجی باقی ماند و تا حدودی شرایط سفر به نقاط کم‌خطر فراهم شده است.

آمارهای سازمان راهداری حاکی از آن است که استان گلستان با افزایش ۲۶ درصدی در مقایسه با بازه مشابه سال گذشته بیشترین میزان افزایش تردد را تجربه کرده است و پس از آن همدان با افزایش ۲۰ درصدی و زنجان با افزایش ۱۸ درصدی بیشترین میزان افزایش تردد وسیله نقلیه از استان‌های دیگر را داشته‌اند. تهران با رشد ۱۲ درصدی با ۵/ ۳ میلیون تردد وسیله نقلیه بیشترین میزان تردد بین استانی را تجربه کرده و پس از آن البرز با ۳ میلیون تردد در رتبه دومین استان پرتردد قرار گرفته است.

در مقابل ۸ استان کشور با کاهش تردد وسیله نقلیه در بازه زمانی هفته اول اسفند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند. چهار محال و بختیاری با کاهش ۱۳ درصدی بیشترین میزان کاهش تردد وسیله نقلیه بین استانی را تجربه کرده و پس از آن استان خوزستان با کاهش ۱۱ درصدی و اردبیل با کاهش ۸ درصدی قرار گرفته‌اند. استان‌های اصفهان، گیلان،بوشهر، خراسان جنوبی و ایلام نیز به دلیل اعمال ممنوعیت‌های سفر با کاهش تردد بین استانی همراه بوده‌اند. استان گیلان به‌عنوان یکی از استان‌های پرخطر به لحاظ شیوع و ابتلا به کرونا همچنان بر منع تردد خودرو تاکید داشته و از ورود گردشگران غیرضروری ممانعت می‌کند اما با این حال بیش از ۴۰۰ هزار خودروی غیربومی به این استان سفر کرده‌اند. مازندران دیگر استان پرخطر به‌‌رغم اعمال محدودیت‌تردد به استان در تعطیلات هفته اول اسفند با تردد نزدیک به ۷۰۰ هزار وسیله نقلیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی داشته است و گلستان دیگر استان پرخطر نیز با بیشترین میزان افزایش تردد همراه بوده که می‌توان آن را به‌عنوان زنگ خطری درنظر گرفت که در افزایش شیوع کووید-۱۹ تاثیرگذار باشد. البته سفر با خودروهای شخصی را می‌توان یکی از امن‌ترین شیوه‌های سفر در نظر گرفت که به دلیل قرار نگرفتن در محیط عمومی شلوغ احتمال ابتلا را کاهش می‌دهد و سفرها در صورتی به شیوع کرونا دامن می‌زنند که افراد با جمعیت زیاد بدون فاصله‌گذاری اجتماعی گرد هم آیند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. این در صورتی است که سفر به مناطق بکر و شخصی یا در اقامتگاه‌های کم‌جمعیت امنیت و سلامت مسافران را در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی فراهم می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار