در دیدار با نخبگان و فعالان سیاسی استان یزد:

جهانگیری: «ظریف» طرحی را ارائه می‌دهد که از تحریم‌ها عبور می‌کنیم

طرح ظریف از طریق دیپلماسی ارائه خواهد شد/سیدمحمد خاتمی سرمایه ملی کشور است/به اصلاح‌طلبان گفتم، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب انتخاب نکردید، رئیس‌جمهوری انتخاب کردید که گره‌ها را از پیش روی کشور بردارد

تهران (پانا) - معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به جایگاه فرهنگی، تاریخی و تمدنی و نیز ظرفیت‌های طبیعی و سرمایه‌های انسانی استان یزد گفت استان یزد می‌تواند به یکی از کانون‌های مهم توسعه ایران تبدیل شود و علاوه بر توسعه خود، رونق اقتصادی در کل کشور ایجاد کند.

کد مطلب: ۱۱۶۹۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: «ظریف» طرحی را ارائه می‌دهد که از تحریم‌ها عبور می‌کنیم

اسحاق جهانگیری در سفر به استان یزد؛ در نشست با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد ضمن تبریک فرارسیدن ایام مبعث حضرت رسول اکرم(ص) گفت: استان یزد جایگاهی رفیع در فرهنگ و تمدن و تاریخ ایران دارد و به عنوان کسی که از موضع توسعه به دنبال توسعه پایدار، همه جانبه و موزون به کشور می‌نگرد معتقدم توسعه بدون رشد شاخص‌های اخلاقی امکان‌پذیر نیست و یزد در این خصوص سرآمد است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه خصوصیات خاص مردم استان یزد نسل به نسل منتقل شده است، تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی‌های فرهنگی مردم استان یزد، مدارا و همزیستی است، شاید در استان های دیگر نیز همزیستی اقوام و مذاهب دیده شود اما این که در مرکز کشور همزیستی در چنین سطحی بالا میان مسلمانان و زرتشتی‌ها داشته باشیم، ستایش آمیز است.

جهانگیری اظهار داشت: ویژگی دیگر مردم یزد فرهنگ صبر و قناعت است که اگر این فرهنگ به کل ایران منتقل می‌شد ایران به یکی از بزرگترین کشورهای توسعه یافته تبدیل می‌شد. از دل این فرهنگ است که کارآفرینی بروز می‌کند و اثر منحصر به فردی مانند قنات «زارچ» با 97 کیلومتر طول و آبدهی 30 لیتر در ثانیه خارج می‌شود، بانیان این قنات با صبر و تلاش و با ابزار اولیه زمینه توسعه استان خود را فراهم آوردند، وقتی به ابعاد این کار پی می‌بریم که آن را با طرح انتقال آب از خلیج فارس به اینجا مقایسه کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه وجدان کار و فرهنگ سلامت کار جزو بهترین داشته‌های مردم استان یزد است، گفت: فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای در استان در حال انجام است که با ضریب بالایی از سلامت و کیفیتی متناسب برخوردار است.

جهانگیری ادامه داد: فرهنگ خلاقیت مردم یزد نیز زبانزد است و امروز این فرهنگ بیشتر خود را در موضوعاتی جدید نظیر دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های نوین بروز داده است. به واقع بر فراز همه مسایل سنت، صنعت خوبی شکل گرفته است نه تنها سنت مردم را برهم نریخت بلکه صنعت مدرن در کنار آن شکل گرفت.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه استان یزد از سرمایه‌های نمادین که مایه مباهات در سطح منطقه و ملی هستند بهره‌مند است، گفت: بیش از چهار هزار شهید در دوران انقلاب و دفاع مقدس علمای بزرگ، دانشمندان، مدیران برجسته و صنعتگران، چهره‌های نمادینی هستند که باید به آنها افتخار کرد. شهید محراب آیت‌الله صدوقی که در هنگام حیات و چه بعد از شهادت مورد افتخار ملت ایران بودند، مرحوم آیت‌الله خاتمی از چهره‌های بزرگ روحانی ایران بودند، برادر بسیار عزیزم جناب آقای سیدمحمد خاتمی که من مدتی تحت ریاست ایشان فعالیت کردم، سرمایه ملی کشور است، او در سیاست‌ورزی اخلاقی سابقه درخشانی دارد، چهره‌ای اخلاقی که هر گاه احساس کرده چیزی برای جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب مفید است آن را انجام داده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه ‌همه ما تکلیف داریم از جایگاه یزد دفاع و حمایت کنیم، گفت: ایرانیان خارج از کشور در اقصی نقاط دنیا جزو سرمایه‌های ملی هستند و می‌توانند در پیشرفت کشور چه از طریق سرمایه‌گذاری و چه انتقال علوم جدید نقش‌آفرینی کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ایرانیان فارسی زبان ساکن در کشور هند، گفت: این افراد دلبستگی قابل توجهی به ایران دارند به طوری که هر مسئولی که به آنجا می‌رود و با آنها که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌هایی از علوم انجام دادند، بازدید می‌کند از میزان وابستگی آنها به کشور می‌گوید. آنها عاشق ایران و خدمت به ایران هستند.

جهانگیری ادامه داد: ‌البته سرمایه مهم دیگر استان یزد نیروهای جوان و تحصیلکرده‌ای هستند که بزرگترین ظرفیت برای توسعه کشور به حساب می‌آیند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به شرایط حساس و خطیر کشور در سال 92 و قرارگرفتن ایران ذیل قطعنامه‌های شورای امنیت، گفت: نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی قبل از سال 92، اعمال چندین قعطنامه و تحریم‌ها بود اما در آن زمان نیز اجازه صادرات یک میلیون بشکه نفت و به صورت سهمیه به ایران داده شده بود.

جهانگیری با بیان اینکه برخی کشورها که شامل سهمیه خرید نفت ایران می‌شدند، کمتر از رقم سهمیه خود خریداری می‌کردند، افزود: در مذاکره با آقای اردوغان که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود از خرید کمتر نفت ایران توسط ترکیه گلایه کردم که آقای اردوغان به من اعلام کرد که در صورت خرید بیشتر نفت از ایران باعث می‌شود که برای ترکیه مشکلاتی ایجاد کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تمرکز دولت برای حل مسایل خارجی و مشکلات اقتصادی در برجام نتیجه داد، گفت: ‌در جلساتی اصلاح‌طلبان گلایه می‌کردند اما به آنها اعلام کردم که رییس‌جمهور اصلاح‌طلب انتخاب نکردید بلکه رییس‌جمهوری انتخاب کردید که گره‌ها را از پیش روی کشور بردارد و شما علاقه خود را به جمهوری اسلامی ایران و نه به گروه حزب خودتان نشان دادید.

جهانگیری با اشاره به اینکه با اجرای برجام روابط جمهوری اسلامی ایران در زمینه خارجی در مسیر صحیح قرار گرفت، گفت: با روی کار آمدن رییس‌جمهوری ضدانسانی، نژادپرست و ضدحقوق بین المللی در آمریکا این کشور به راحتی و یک طرفه از این قرارداد بیرون رفت و تیم ترامپ سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه یکی از اعضای تیم ترامپ مدعی شده بود که با اعمال تحریم‌های سخت در 22 بهمن سال 97 در تهران خواهند بود و کار جمهوری اسلامی ایران یکسره می‌شود، افزود: در مقایسه با وضع موجود که البته وضعیت زندگی اقتصادی مردم و فضای بین‌المللی و منطقه‌ای سخت است، اما زمانی که به طراحی آمریکایی‌ها علیه ایران نگاه می‌کنیم که به دنبال این بودند که ایران با ذلت پای میز مذاکره بیاید، متوجه می‌شویم که با تدبیر عمل شد، البته با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

جهانگیری خاطرنشان کرد: اگر آمریکا چنین اقداماتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد را با کشور قدرتمندی انجام می‌داد قطعاً آن کشور از هم می‌پاشید اما فرهنگ و تمدن، صبر و قناعت مردم این مرز و بوم توانست فشار حداکثری آمریکایی‌ها را به شکست تبدیل کند.

معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: زمانی که یک گلوله به سفارت آمریکا در عراق شلیک و یک پیمانکار غیر آمریکایی کشته شد، ترامپ به دنبال بهانه علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

جهانگیری سردار سلیمانی را یک انسان خود ساخته و از خانواده‌ای روستایی و مستضعف توصیف کرد که با تلاش‌های خود به درجات بالا در عرصه نظامی کشور رسید.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: سردار سلیمانی توانست در مسیر انقلاب خود را نشان دهد و تبدیل به یکی از بزرگترین سرمایه‌های کشور شد و مقام معظم رهبری بالاترین اعتماد را به این سردار بزرگ اسلام داشت. آمریکا با ترور سردار سلیمانی به دنبال این بود که اتفاقات مهمی در منطقه رخ دهد اما عزت و عظمت کشور حفظ شد.

جهانگیری با بیان اینکه زمانی که پهباد آمریکایی در آسمان کشور سرنگون شد پیامی مهم برای آمریکا بود، گفت: آمریکا می‌خواست ایران را تحقیر کند که ما وارد مرز شما شدیم و شما نمی‌توانید کاری از پیش ببرید اما نیروهای مسلح نشان دادند که ما می‌توانیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا چاره‌ای جز عقب‌نشینی و بازگشت به پیمان‌های بین‌المللی ندارد، تأکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران جواب نمی‌دهد و باید با منطق با ایران عمل کنند.

جهانگیری افزود: دکتر ظریف طرحی را برنامه‌ریزی کرده که از طریق دیپلماسی ارائه خواهد شد و قطعاً روزهای خوبی پیش روی ایران است و از این گردنه سخت عبور خواهیم کرد. که این بارقه‌های امید در درآمدها و بودجه خود را نمایان ساخته است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: در سال‌های گذشته حداقل 30 درصد از درآمد بودجه کشور از نفت تأمین می‌شد اما در بودجه 570 هزار میلیارد تومانی امسال حداکثر سهم نفت در تأمین بودجه تاکنون 9 هزار میلیارد بوده است.

جهانگیری با تأکید بر اینکه اتحاد، انسجام، همدلی و همراهی و به کار گرفتن همه نیروهای ارزنده کشور تنها راه عبور از مشکلات پیش رو است، گفت: نباید هیچ یک از نیروهای ارزنده کشور پشت دری پذیرفتن مسئولیتی بماند و کسانی که دلسوز ایران هستند باید راهی پیدا کنند که همه بتوانند به کشور خدمت کنند.

معاون اول رئیس‌جمهوری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را یکی از فرصت های نشان دادن همدلی و همبستگی در کشور توصیف و تأکید کرد: مقام معظم رهبری در همه مسایل به ویژه انتخابات پیشگام بوده‌اند و 12 بهمن امسال وارد بحث انتخابات شدند و تاکید کردند که باید انتخابات ریاست جمهوری پرشور باشد.

جهانگیری تأکید کرد: باید همه در این صحنه حضور داشته باشند تا پیام انسجام از این انتخابات به رخ جهانیان کشیده شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری پیش رو فرصت حل مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی است و اگر انتخابات بد برگزار شود مشکلات کشور افزایش می‌یابد.

جهانگیری ثبت جهانی شهر یزد را افتخاری بزرگ برای ایران و یزد توصیف کرد و افزود: وقتی یک شهر ثبت جهانی می‌شود تمام جهان این شهر را جزو میراث خود می‌داند و نسبت به آن حساسیت دارد که این مهم در اختیار مردم یزد قرار گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهوری ثبت جهانی شهر یزد را یک ظرفیت جدید و نقطه توسعه برای یزد عنوان کرد و از تمام نخبگان و مسئولان اجرایی استان یزد خواست تا با ارائه پیشنهادات عملیاتی متناسب با این شرایط جدید به پیشرفت شهر یزد کمک کنند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات مهم دولت در زمینه طرح تحول سلامت و مقابله با شیوع بیماری کرونا در کشور تأکید کرد: دولت تدبیر و امید چیزی برای سلامت مردم کم نگذاشته که البته اصلاحات ساختاری در این زمینه بسیار مهم است.

معاون اول رئیس‌جمهوری از تلاش‌ها و از خودگذشتگی‌های کادر درمانی در زمان مقابله با شیوع کرونا قدردانی کرد.

جهانگیری با اشاره به برخی بدسلیقگی‌ها در زمینه برخورد با اقلیت‌ها و قومیت‌های مذهبی در ایران تأکید کرد: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای در پاسخ به مولوی عبدالحمید از علمای برجسته اهل سنت سیستان و بلوچستان فرمودند که هیچ تمایزی بین اقوام و اقلیت‌ها وجود ندارد و شایستگی‌های مدیریتی در اولویت است. البته گرفتار برخی کج سلیقگی‌ها هستیم ولی دولت به دنبال راهکار برای حل این مشکلات است.

معاون اول رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ایران باید متعلق به همه ایرانیان باشد، گفت: طبق مصوبه دولت سی درصد مدیریت دستگاه‌ها باید در اختیار زنان قرار گیرد که طبق آخرین آمار 26 درصد از پست‌های مدیریت به زنان اختصاص داده شده است و این جفایی در حق زنان شایسته و باکیفیت است که به دلیل زن بودن از توانمندی‌های مدیریتی آنها استفاده نشود.

جهانگیری با بیان اینکه دولت در تلاش برای برطرف کردن موانع پیش روی سمن‌ها است، گفت: به این منظور بخشنامه‌ای صادر شد که در همه جلسات کمیسیون‌های دولتی از سمن‌های مرتبط با موضوع آن جسله دعوت شود.

جهانگیری تصریح کرد: باید برای سمن‌ها به مانند احزاب قانون مشخص نوشته شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به مشکلات هنرمندان در زمان شیوع بیماری کرونا تأکید کرد: یکی از گروه‌هایی که بیشترین آسیب را در زمان کرونا متحمل شدند هنرمندان بودند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اگر چند هنرمند در تهران منبع درآمدی داشته باشند نباید این موضوع تبدیل به محدودیت برای همه هنرمندان شود، گفت: در جلسه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل مشکلات هنرمندان راهکارهایی ارائه شد که امیدوارم توانسته باشد بخشی از مشکلات آنها را مرتفع کرده باشد.

معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص مسئولیت اجتماعی بنگاه‌ها و نهادهای اقتصادی نیز تأکید کرد: طبق مصوبه‌ای تعیین شد که هرگاه طرحی بزرگ در یک منطقه انجام می‌شود باید 4 درصد سرمایه‌گذاری به عنوان مسئولیت اجتماعی در آن منطقه هزینه شود.

جهانگیری تأکید کرد: کارخانه‌های بزرگ در استان یزد باید هزینه مسئولیت اجتماعی خود را پرداخت کنند و اگر مدیری باکیفیت و متناسب با بنگاه باشد به خوبی می‌داند که اگر هزینه مسئولیت اجتماعی را پرداخت نکند باید ده برابر این هزینه را در آینده بپردازد.

همچنین در این جلسه تعدادی از نخبگان استان یزد در حوزه‌های مختلف به طور جداگانه به بیان دغدغه‌ها و دیدگاه‌های خود و مسائل و مشکلات استان پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار