بازار داغ خودروهای دست دوم و مشکلات مردم در این بازارها

تهران (پانا) - امروزه در شرایطی هستیم که با توجه به عدم واردات خودرو و تولید کمتر از نیاز داخلی، بازار خودروهای دست دوم بسیار داغ و برای بسیاری از فعالین بازار، جذاب تر از بازار خودروی صفر شده است. اما مهم ترین عاملی که باید در این برهه به آن توجه کرد، کارشناسی خودروی دست دوم خریداری شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۹۸۷
لینک کوتاه کپی شد
بازار داغ خودروهای دست دوم و مشکلات مردم در این بازارها

امروزه در شرایطی هستیم که روزانه صدها و هزاران معامله خودروی دست دوم انجام می شود و قرارداد خرید منعقد می‌گردد. در این بین عرضه خودروهای معیوب با ظاهری بزک شده و تحمیل آن به خریداران با ترفندهای مختلف، یکی از چالش های اساسی بازار خودرو است و بسیاری از خریداران سرمایه های ارزشمند خود را از دست داده اند.

وجود بسیاری از افراد سودجو و یا حتی افرادی که از عیوب خودرو خود مطلع نیستند، شرایط نگران کننده ای را در سطح بازار خودرو ایجاد کرده، همواره این سوال مطرح می شود که چگونه می توان یک خودرو را با اطمینان کامل و بدون هیچ دغدغه ای خریداری کرد.

تا پیش از این بسیاری از افراد یا از روی دانش شخصی، یا با همکاری دوستان و آشنایان و یا حتی با مشورت برخی از مکانیک های آشنا نسبت به خرید خودرو اقدام می کردند که در این موارد هم اغلب مشکلاتی وجود داشته است. به گونه ای که صرفا با تکیه بر دیدگاههای عوامانه و دم دستی نمی توان از سلامت خودرو اطمینان حاصل کرد.

در عین حال تا پیش از این حتی برخی از افراد با تکیه بر دانش اندک خود، تلاش کرده اند تا به عنوان کارشناس مشاوره هایی را به خریداران ارائه داده و مبالغی را دریافت کنند، که در این صورت نیز به هیچ وجه تضمین و اطمینان کافی به خریدار داده نمی شد و در نهایت او می بایست تمام تبعات مثبت یا منفی خرید خودرو را بر عهده بگیرد.

در چنین شرایطی و با توجه افزایش حجم معاملات در بازار خودرو کشور، برخی از مجموعه های خدماتی پا به عرصه گذاشتند و این حجم تقاضای خدمات کارشناسی را به عنوان یک فرصت طلایی در نظر گرفته و تلاش کرده اند تا با شکل های مختلف سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهند. اگرچه شکل گیری این استارت آپ ها را می توان به فال نیک گرفت، اما با توجه به اینکه بسیاری از آنها تخصص، امکانات و زیرساخت های لازم جهت ارائه خدمات دقیق و تخصصی را ندارند، بدون شک برای بسیاری از افراد متقاضی خدمات کارشناسی نگرانی هایی ایجاد می شود.

طی سالهای اخیر مجموعه های مختلفی در این مسیر پا گذاشته اند و تحت عنوان خدمات کارشناسی خودرو در محل تلاش کرده اند تا سهم بازار خود را افزایش دهند. اما قطع به یقین نمی توان تمام خدمات کارشناسی خودرو را در محل و با حداقل امکانات ارائه کرد و لازم است تا بهره گیری از امکانات و تجهیزات پیشرفته فنی و تعمیرگاهی خودرو را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار داده و در نهایت برگه کارشناسی مطمئن، دقیق و دارای ضمانت به مشتری ارائه کرد.

با ابن حال نباید فراموش کرد که یکی از مهم ترین نکات هنگام خرید خودروی کارکرده، کارشناسی دقیق خودرو است و در غیر این صورت ممکن است تبعات جبران ناپذیری برای خریداران به همراه داشته باشد. با کارشناسی خودرو می توان تمامی نقاط ضعف و قوت خودرو را متوجه شد و از این رو مشتری متوجه ایرادات و یا تصادف های گذشته این خودرو می شود.

هرچند کارشناسی خودرو پیش از خرید هم چندین مرحله دارد که عموما بیشتر کارشناسان به بررسی بدنه می پردازند و کارشناسی فنی و پیشرانه را رها می کنند. این در حالی است که به عنوان مثال وجود یک مشکل فنی در قوای محرکه خودرو می تواند خسارات جانی و مالی سنگینی را به همراه داشته باشد.

بنا بر این به هیچ عنوان نمی توان دقت کارشناسی در محل خودرو را مطلوب ارزیابی کرد. در چنین شرایطی چه راهکاری را باید اتخاذ کرد. پاسخ به این پرسش کاملا روشن است و باید گفت با مراجعه به یک مرکز تخصصی که از امکانات و زیرساخت های کافی برای ارزیابی کامل یک خودرو از اسناد و مدارک هویتی گرفته تا سلامت بدنه، سیستم تعلیق و قوای محرکه می توان نسبت به یک خرید مطمئن و قیمت واقعی اقدام کرد."جهت برقراری تماس به صورت تلفنی می توانید 45267-021 را شماره گیری نمایید"

امروزه کارشناسان متعددی برای خرید خودرو وجود دارند که در محل و موقع بازدید خودرو حاضر شده و خودرو را کارشناسی می کنند. عموما این کارشناسان با دستگاه های تشخیص رنگ و صرفا یک دستگاه دیاگ در محل بازدید حاضر می شوند و در بهترین حالت می توانند تشخیص درستی از وضعیت بدنه و رنگ خودرو به مشتری بدهند؛ ولی همانطور که می دانید در خرید خودرو تنها وضعیت بدنه تعیین کننده نیست و سلامت فنی و حتی آپشن های خودرو نیز مهم هستند. از این رو توصیه می شود که خودرو را به جای کارشناسی در محل، به مراکز کارشناسی خودرو با دستگاه های مجهز برده و در آنجا خودرو را بررسی کنید.

در مراکز تخصصی کارشناسی خودرو ، ابتدا خودرو از منظر اصالت و مدارک مورد بررسی قرار می گیرد و اولین اقدام تطبیق اسناد خودرو از جمله شاسی و پیشرانه با شماره های موجود در اسناد است. این به لطف قرارداد رسمی اتوشناس با کارشناسان رسمی دادگستری حاصل شده است.

در مرحله بعد خودرو در اتوشناس توسط مجرب ترین مهندسین و کارشناسی رنگ شده و گزارش مکتوب آن به مشتری ارائه می شود. این دو مرحله تا حدودی در محل نیز قابل اجرا بوده و اتوشناس و کارشناسان سیار این بررسی ها را در محل هم به مشتری ارائه می دهند؛ ولی موضوعی که در محل امکان بررسی دقیق و ارائه مستندات معتبر به مشتری را ندارد، کارشناسی فنی خودرو است.

در مرکز تخصصی کارشناسی خودرو اتوشناس ، تمام امکانات و دستگاههای پیشرفته معاینه فنی خودرو مستقر شده و مرحله به مرحله تمام موارد طبق چک لیست های فنی مورد ارزیابی قرار گرفته و ایرادها به دقت ثبت می شوند. هنگامی که خودرو در مراکز کارشناسی معتبری همچون اتوشناس کارشناسی فنی می شود، خودرو روی جک رفته و تمامی نقاط آن از نظر روغن ریزی، ضربه و تمامی ایرادات ممکن دیگر بررسی می شود. همچنین تمامی تجهیزات خودرو از کلید شیشه بالابر تا پیشرانه خودرو تست می شود. در مرکز کارشناسی اتوشناس دستگاهی مانند نمونه موجود در مراکز معاینه فنی موجود بوده که وضعیت فعلی پیشرانه و عمر آن را به مشتری اعلام می کند.

یکی از مشکلاتی که تا امروز مشتریان با کارشناسان داشته اند، بررسی های غلط و عدم تشخیص ایراد خودرو یا حتی ایرادگیری اشتباه از خودرو بوده است؛ با وجود چنین اقدامات غلطی از سوی کارشناسان، بیشتر مراکز خسارت وارد شده به مشتری را تقبل نمی کنند و این خطای بزرگ را از سر خود باز می کنند یا نهایتاتا 30 درصد ضرر وارد شده را به مشتری پرداخت می کنند. ولی مجموعه اتوشناس در صورت کارشناسی غلط، 100 درصد خسارت را به مشتری پرداخت می کند تا خیال مشتری بابت کارشناسی خودرو در این مرکز آسوده باشد.

در صورت کارشناسی در مرکزی مانند اتوشناس، در ادامه خودرو به لحاظ توقیف نبودن و نداشتن مشکل قضایی و حقوقی استعلام می شود تا خریدار دچار دردسر پس از خرید نشود. نکته مهم دیگر حضور دفتر اسناد رسمی در مجموعه اتوشناس بوده که کار مشتری و فروشنده را ساده تر کرده است. در مرحله آخر نیز قرارداد قانونی توسط وکیل در این مجموعه میان خریدار و فروشنده منعقد می شود که مهر حقوقدان مربوطه نیز در زیر قرارداد درج می شود تا خیال طرفین از این قرارداد آسوده باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار