طرح تقویت بیماریابی در گیلان اجرا می شود

رشت (پانا) - جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصان با تأکید بر اینکه قطعا حمایت و همراهی مردم سبب درخشش ایران در مبارزه با کرونا شد گفت فاز دوم طرح شهید سلیمانی با عنوان « طرح تقویت بیماریابی » اجرا می شود.

کد مطلب: ۱۱۶۸۹۴۱
لینک کوتاه کپی شد
طرح تقویت بیماریابی در گیلان اجرا می شود

او افزود: این طرح توسط وزارت بهداشت و با همکاری سازمان بسیج مستضعفین اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورهایی که داعیه تمدن و قدرت جهانی داشتند، ماندند، اما کشور عزیز ایران در مدیریت و کنترل بیماری کرونا خوش درخشید، تصریح کرد: چه کسی باور می‌کرد ایالات متحده آمریکا و انگلیس در این بیماری ناکارآمد شوند و کشوری مثل ایران با شدیدترین تحریم‌ها، در افق کار خوش بدرخشد؟

سرهنگ حبیبی با تأکید بر اینکه قطعا حمایت و همراهی مردم سبب درخشش ایران در مبارزه با کرونا شد، گفت: منطق بسیج، تبدیل تهدید به فرصت است.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین همچنین ادامه داد: سپاه پاسداران و بسیج مردمی، فاز اول طرح شهید سلیمانی را به صورت محله محور و با هدف کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از ۲۰ آبان آغاز کرد و با وجود اینکه هدف از طرح، کاهش ۴۰ درصدی مرگ و میر و کاهش ۵۰ درصدی بستری بود، در طی حدود دو ماه از شروع طرح، توانستیم به کاهش بیش از ۸۰ درصدی مرگ و میر و بستری دست یابیم.

سرهنگ حبیبی با اشاره به اینکه بیماریابی و شناسایی زودهنگام مبتلایان، امکان درمان موثر فرد مبتلا را توسط نیروهای بهداشتی درمانی میسر می‌سازد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، فرد مبتلا را پس از بهبود، به چرخه اجتماعی جامعه باز می‌گرداند، افزود: این طرح به شدت از فرسودگی جامعه جلوگیری می‌ کند.

وی، وجود شبکه بهداشت درمان و نیروهای بسیج که به شکل مویرگی در اقصیک نقاط کشور ریشه دوانده‌اند را فرصتی بی‌بدیل برای کشور دانست، گفت: از آنجایی که در آستانه سال نو قرار داریم و به جهت شرایط گردشگرپذیر بودن استان گیلان و از طرفی تهدیدات‌ خیز جهش یافته این بیماری، مرحله دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی به مدت ۱۴ روز، از نیمه دوم اسفندماه انجام خواهد شد.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصان ادامه داد: تمایز این طرح با طرح قبلی این است که علاوه بر تیم‌های محله محور، از ظرفیت همه اقشار و متخصصین بسیج در این طرح استفاده می‌شود و تمرکز این طرح در شهرستان‌ها و محلاتی است که مشکل جدی‌تری دارند.

این طرح هیچ تداخلی در برنامه‌های جاری وزارت بهداشت ایجاد نمی‌کند

سرهنگ حبیبی هدف اصلی طرح بیماریابی را جداسازی حداکثری موارد مبتلا، مشکوک و محتمل کووید-۱۹ در کشور عنوان کرد و افزود: این طرح نه تنها هیچ تداخلی در برنامه‌های جاری وزارت بهداشت و مدیریت اپیدمی کرونا ایجاد نمی‌کند، بلکه با پر کردن خلاءهای مدیریت اپیدمی به خصوص در حوزه‌های حمایتی (در قبل و بعد از آنکه بیمار تحت مراقبت‌های حوزه سلامت است) هم در موارد بستری و مرگ و میر و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین با بیان اینکه کاربرد اصلی این طرح برای شرایط جاری اپیدمی در کشور است که فاز اول طرح توانسته بار بیماری را به کمترین میزان در ۱۰ ماه گذشته برساند و اپیدمی در مسیر کنترل کامل قرار گرفت، اظهار کرد: با این طرح قطعا بار اپیدمی کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در این فاز نیاز به تجهیزات و امکانات زیادی نداریم و با تعامل وزارت بهداشت از نیروی‌های آموزش دیده بسیجی و از حمایت‌های خیریه‌ها و سایر نیروهای داوطلب استفاده خواهیم کرد.

سرهنگ حبیبی گفت: انجام تست آنتی ژنی سریع برای تمامی افراد افراد شناسایی شده طی بیماریابی که با آموزش هشت هزار نفر از بسیجی‌های داوطلب در کنار کادر بهداشت انجام خواهد شد.

جانشین سپاه قدس گیلان در امور اقشار و متخصصین در پایان اظهار کرد: بیماریابی، جداسازی و قرنطینه آن‌ها، انجام هوشمند رهگیری و ردیابی موارد مبتلا و تماس نزدیک، حمایت کامل دو هفته‌ای بیماران و موارد مشکوک شناسایی شده، توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی و مراقبت ویژه از افراد پرخطر به ویژه سالمندان از اهداف این طرح است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار