مدیرکل منابع طبیعی گیلان عنوان کرد:

جنگل کاری ۸۰۰۰ هکتاری در گیلان

رشت ( پانا) - مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به اجرای طرح صیانت از جنگل های شمال از اوایل دهه ۸۰، عنوان کرد از زمان اجرای طرح تاکنون ۸۰۰۰ هکتار نگهداری و توسعه جنگل به مدت پنج تا ۱۵ سال انجام شده است و اکنون بسیاری از این مناطق تبدیل به جنگل واقعی شده است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۸۸۱
لینک کوتاه کپی شد
جنگل کاری ۸۰۰۰ هکتاری در گیلان

به گزارش ایسنا، میرحامد اختری با اشاره به اجرای طرح صیانت از جنگل های شمال از اوایل دهه ۸۰ تاکنون، اظهار کرد: این طرح با محوریت حفظ، احیا، غنی سازی، نگهداری و توسعه جنگل در قالب طرح های جنگل کاری اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه طرح های جنگل کاری در گیلان در بالادست یعنی مرز جنگل و مرتع اجرایی شده است، افزود: از زمان اجرای طرح تاکنون ۸۰۰۰ هکتار نگهداری و توسعه جنگل را به مدت پنج تا ۱۵ سال انجام دادیم و اکنون بسیاری از این مناطق تبدیل به جنگل واقعی شده است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به اجرای طرح صیانت در آستارا، تالش، رضوانشهر و...، تصریح کرد: در سال جاری نیز احیا و غنی سازی ۷۵۰ هکتار از اراضی جنگلی را در دست اجرا داریم.

اختری، با بیان اینکه طرح صیانت براساس بودجه سالانه همچنان ادامه دارد، گفت: در مناطقی که با عقب نشینی جنگل مواجه هستیم یا حفره های خالی در داخل جنگل ایجاد شده، جنگل کاری خواهیم کرد؛ البته فقط کاشت درخت نیست و عملیات نگهداری و مراقبتی نیز انجام می شود.

وی با اشاره به عملیاتی شدن طرح تنفس از سال ۹۷، اضافه کرد: قبل از سال ۹۷ در یک سوم از جنگل های استان طرح های جنگل داری اجرا می شد، اما بعد از طرح تنفس بهره برداری از جنگل های طبیعی متوقف شد و فقط حفاظت مطرح است. در این راستا ۴۰۲ قرق بان را برای حفاظت فیزیکی از جنگل های هیرکانی استان جذب کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، وسعت جنگل های هیرکانی استان را ۵۶۵ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: در حال حاضر طرح های جنگل داری متوقف شده و براساس قانون از ابتدای سال ۱۴۰۰ طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی را اجرایی خواهیم کرد.

وی مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی را جایگزین طرح های جنگل داری دانست و متذکر شد: نگهداری و بهره برداری از جنگل های هیرکانی براساس پتانسیل های شناسایی شده در هر منطقه خواهد بود. همچنین حفاظت و نگهداری از جنگل ها با اعتبارات دولتی نیز در دستور کار است.

اختری، با بیان اینکه در حال حاضر برداشت چوب از جنگل های طبیعی صورت نمی گیرد، گفت: با توجه به استانداردهای جهانی، هر ۱۰۰۰ هکتار جنگل و هر ۲۰۰۰ هکتار مرتع به یک قرق بان نیاز دارد و در ۵۶۵ هزار هکتار از جنگل های هیرکانی و ۲۴۴ هزار هکتار از مراتع گیلان باید در مجموع ۶۸۵ قرق بان وجود داشته باشد که نشان دهنده نیاز ما به حداقل ۲۰۰ قرق بان دیگر است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، قدرت بازدارندگی احکام صادر شده برای متصرفان اراضی ملی و قاچاقچیان چوب را کم دانست و اضافه کرد: به دنبال ارتقا و ترویج فرهنگ منابع طبیعی هستیم.

وی با اشاره به روند اجرای طرح آزادسازی نوار ساحلی در استان گیلان، بیان کرد: در سال جاری ۱۱۱ فقره جلوگیری از تصرفات ساحل و ۳۹ هکتار رفع تجاوز داشتیم. همچنین برای پنج هکتار از اراضی ساحلی استان احکام قضایی اجرا شد.

اختری، با بیان اینکه امسال از محل اعتبارات تخصیصی برنامه کاشت نهال ۷۵۰ هکتاری داریم، خاطرنشان کرد: ۸۲۰ هزار اصله نهال را در سطح استان در حال کاشت داریم که از این تعداد ۵۰۰ هزار اصله نهال جنگلی، سوزنی برگ و صنوبر رایگان جهت زراعت چوب توزیع می شود.

وی از کاشت ۱۰ هزار اصله نهال در مسکن مهر رشت خبر داد و گفت: مردم برای دریافت نهال های رایگان به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ها مراجعه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، همچنین از اجرای عملیات پایش ماهواره ای اراضی ملی با هدف حفاظت بهتر و بیشتر خبر داد و یادآور شد: این پایش ماهواره ای ۲۴ ساعته وضعیت حریق، تخریب، تصرف و تغییر کاربری را مشخص می کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار