نشانه‌های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها

تهران (پانا) - اختلال در فعالیت غده هیپوفیز می‌تواند باعث ایجاد مشکلات متعدد برای بدن مانند بیماری آکرومگالی شود.

کد مطلب: ۱۱۶۸۷۷۹
لینک کوتاه کپی شد
نشانه‌های عجیب یک بیماری؛ رشد اضافی دست و پاها

به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هلث دِرِکت، غده هیپوفیز وظیفه اصلی تولید هورمون‌های رشد در بدن را برعهده دارد و در عین حال، فعالیت برخی دیگر از غدد درون ریز بدن را تنظیم می‌کند.

با این حال، کم کاری، پرکاری و یا هر اختلالی در فعالیت غده هیپوفیز می‌تواند باعث مشکلات متعدد در بدن شود. یکی از این مشکلات آکرومگالی و یا "درشت پایانکی" است. این اختلال به بزرگی غیرعادی بخش‌های پایانی بدن مانند بینی، آرواره ها و انگشتان دست و پا منجر می‌شود.

دلیل اصلی بروز این اختلال، ایجاد تومور‌های خوش خیم در غده هیپوفیز مغز است که باعث ترشح هورمون‌های رشد اضافی می‌شود. از علائم این بیماری می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- تغییر در ویژگی‌های صورت مانند پهن شدن دماغ، بزرگ شدن فک و پهن شدن دندان‌ها

۲- بزرگ شدن لب‌ها و زبان

۳- بزرگ شدن دستان و پا‌ها به ویژه در بخش انگشتان

تشخیص این بیماری کمی سخت است، زیرا روند ترشح هورمون و رشد به آهستگی انجام می‌شود. به همین دلیل فرد ممکن است در ابتدا متوجه این بیماری نشود. از رایج‌ترین روش‌هایی که پزشکان برای تشخیص این بیماری از آن بهره می‌برند می‌توان به آزمایش خون، آزمایش دهانی سطح تحمل گلوکوز، ام آر آی یا سی تی اسکن، و ایکس ری اشاره کرد.

این بیماری را می‌توان به روش‌های مختلف درمان کرد. متخصصان می‌توانند با عمل جراحی تومور خوش خیمی که باعث افزایش ترشح هورمون هیپوفیز شده است را بردارند. همچنین می‌توان با رادیوتراپی باعث کوچک‌تر شدن تومور شد. از راهکار‌های دیگری که پزشکان از آن بهره می‌گیرند می‌توان به تجویز دارو برای خنثی کردن اثر هورمون رشد اشاره کرد.

اگر چه فرآیند معکوسی برای از بین رفتن بافت‌های استخوانی ایجاد شده به وسیله بیماری آکرومگالی وجود ندارد، اما برخی افراد پس از درمان بیماری شاهد بازگشت حالت چهره و اندام‌های خود به حالت قبلی هستند. از این رو، باید به روند درمانی بیماری خوشبین باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار