عضو سازمان پژوهش و دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی در حوزه سلامت عنوان کرد:

ارزشیابی باید در خدمت یادگیری قرار گیرد

تهران(پانا)- رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش تهران، مهمترین رسالت دبیران ورزش و مراقبان سلامت را، فرهنگ سازی صحیح و اصولی در خانواده ها جهت انجام فعالیت های حرکتی و توجه به سبک زندگی سالم دانست.

کد مطلب: ۱۱۶۸۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی باید در خدمت یادگیری قرار گیرد
کارگاه آموزشی ارزشیابی درس تربیت بدنی در دوران کرونا با هدف توانمندسازی معلمان تربیت بدنی، با حمایت معاونت تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و به میزبانی آموزش و پرورش منطقه۱ تهران برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی ارزشیابی درس تربیت بدنی در دوران کووید ۱۹، محسن وحدانی؛ دبیر شورای برنامه ریزی درسی حوزه سلامت و تربیت بدنی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مطالب مفید و کاربردی در زمینه ارزشیابی درس تربیت بدنی ارائه داد.
در ابتدای کارگاه زینب گنجی؛ کارشناس مسوول تربیت بدنی منطقه ۱ به عنوان میزبان همکاران تربیت بدنی حاضر در وبینار ضمن خوش آمدگویی و تشکر از حضور همکاران، اهداف کارگاه را تشریح کرد.
گنجی با توجه به اهمیت ارائه بازخورد مطلوب به دانش آموزان و اولیا آنها با توجه به شرایط موجود و قرنطینه خانگی تاکید کرد: لازمه بازخورد مطلوب، داشتن دانش، مهارت و نگرش صحیح معلمان تربیت بدنی و آموزگاران پایه به ارزشیابی درس تربیت بدنی در دوران کووید ۱۹است.
در ادامه فاطمه سید مومن؛ معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه۱ ضمن تشکر از فعالیت های دبیران تربیت بدنی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود زیست بوم جدید کلاس درس تربیت بدنی یعنی حیاط مدارس خالی ازهیاهو و جنب وجوش وتحرک نشاط آفرین دانش آموزان است که برای برگزاری کلاس درس تربیت بدنی و عملیاتی کردن ساحت های تربیت بدنی که در سند تحول به آن اشاره شده است؛ دست به دامان خانه های پویا شدیم.
سید مومن اضافه کرد: با توجه به اینکه درس تربیت بدنی به لحاظ علمی هم یک درس محسوب می شود و ارزشیابی از آن درس هم به مثابه یادگیری و هم برای تثبیت یادگیری لازم است. در این راستا مقرر شد؛ کارشناسی تربیت بدنی آموزش وپرورش منطقه یک با برگزاری جلسه توانمندسازی دبیران به مسائل مربوط به این درس پاسخ دهد.
در ادامه این وبینار آنلاین، علی ایرجی؛ رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اهمیت کلاس تربیت بدنی در دوران کرونایی گفت: در حال حاضر عدد چاقی در تهران بسیار نگران کننده است و میانگین این عدد در شهر تهران از میانگین کشوری آن خیلی بیشتر است.
وی افزود: کودکان و نوجوانان تهرانی 40% دچار چاقی هستند و در تمام دوره های تحصیلی، پسران نسبت به دختران چاق ترند. در این راستا وظایف معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت بسیار سنگین است و باید با فرهنگ سازی صحیح واصولی و با مشارکت فعال اولیا و یادآوری مضرات چاقی به خصوص در این سنین تلاش کنند تا دانش آموزان با تغییر رویکرد سبک زندگی، به سمت زندگی سالم و پویا حرکت کنند. بطور کلی فرهنگ سازی در خانواده ها جهت انجام فعالیت های حرکتی و توجه به سبک زندگی سالم مهمترین رسالت ماست.
در بخش دوم کارگاه، محسن وحدانی؛ عضو سازمان پژوهش و دبیر شورای برنامه ریزی آموزشی در حوزه سلامت، به عنوان دومین مدرس این کارگاه گفت: باید رویکردمان را نسبت به ارزشیابی تغییر دهیم. ارزشیابی باید در خدمت یادگیری قرار گیرد.
وی افزود: ما باید بدنبال روش ها و ابزارهایی در ارزشیابی باشیم که از طریق آن بتوانیم به دانش آموزان انگیزه و اعتماد به نفس بدهیم، ابزارها و روش هایی که بازخورد مثبت، سازنده و رشددهنده به دانش آموز بدهد و از این طریق بتوانیم فرایند یادگیری را جذاب و تسهیل کنیم.
وحدانی با اشاره به تفاوت های فردی دانش آموزان تصریح کرد: در ارزشیابی درس تربیت بدنی، توجه به تفاوت های فردی از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید تا جایی که ممکن است وجه رقابت زایی را از فرایند ارزشیابی حذف کنیم.
در ادامه وحدانی ضمن تبیین عناصر موثر بر فرآیند ارزشیابی، به تشریح چگونگی ساخت ابزارها و آزمون های ارزشیابی تربیت بدنی پرداخت و چگونگی استفاده از روش های اصولی ومنطو ی ارزشیابی در دوران کووید ۱۹ را ارائه کرد.
گفتنی است این کارگاه با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از معلمان و اموزگاران درس تربیت بدنی و به صورت مجازی برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار