موافقت با راه‌اندازی «شبکه دانشگاه‌های اکو»

تهران (پانا) - شرکت کنندگان در نخستین گردهمایی روسای دانشگاه‌های کشورهای عضو اکو، "دانشجویان" را اصلی‌ترین ذخایر کشورهای عضو اکو عنوان کرده و موافقت خود را با راه‌اندازی"شبکه دانشگاه‌های اکو" اعلام کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
موافقت با راه‌اندازی «شبکه دانشگاه‌های اکو»

به گزارش روابط عمومی موسسه اکو، نخستین گردهمایی روسای دانشگاههای کشورهای عضو اکو پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ به میزبانی "موسسه فرهنگی اکو" و دانشگاه علامه طباطبایی به صورت بر خط برگزار شد.

در این گردهمایی بین المللی که سران دانشگاههای ۱۰ کشور افغانستان، آذربایجان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان در آن شرکت داشتند، زمینه های گسترش همکاری های علمی در سطح منطقه اکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این گردهمایی بین المللی، پس از خوشامد گویی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی اکو، رئیس موسسه فرهنگی اکو، رئیس دانشکده بیمه اکو، رئیس بنیاد علمی اکو، رئیس موسسه آموزشی اکو و رئیس دانشکده جندی شاپور دزفول به طرح دیدگاههای خود پرداختند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو طی سخنانی در این گردهمایی بین المللی حضور حداکثری روسای دانشگاههای اکو را در این سمپوزیوم تبریک گفت و آن را نشانه تمایل به همکاری های مشترک منطقه ای و نوید بخش آینده روشن علم و ارتقا فرهنگ مردم منطقه و حرکت سریع تر در مسیر توسعه پایدار قلمداد کرد.

سرور بختی در ادامه افزود: دانشجو محور اساسی و مبنای توسعه علمی و فرهنگی است و جوانان ما بالاخص دانشجویان، اصلی‌ترین ذخایر منطقه اکو محسوب می‌شوند.

وی همچنین با بیان اینکه بر ما و شما مدیران دانشگاهی تکلیف است که با برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده و با رویکردی انسانی و علمی از این ذخیره‌های علمی و فکری بیش از پیش استفاده کنیم، خاطر نشان کرد: در همه تصمیم‌گیری‌ها باید به این مهم توجه داشته باشیم که دانشجو، عامل اصلی وجود و توسعه دانشگاه و ارتقای علمی کشور، منطقه و دنیای بشریت است و دانشگاه باید به عنوان الگوی توسعه پایدار و متوازن درجامعه شناخته شده و نمود پیدا کند.

رئیس موسسه فرهنگی اکو با اشاره به این نکته که "دانشگاهها باید درکنار تولید دانش به طراحی و ارایه سازوکارهایی بپردازند که درحل مشکلات تولیدی، صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه مؤثر باشند تا نقش خود را در مسیر توسعه پایدار به خوبی ایفا نمایند"؛ ادامه داد: موسسه فرهنگی اکو با هدف تقویت و ارتقای همکاری و مشارکت نزدیک بین مردم منطقه به وجود آمده و تاسیس شبکه ارتباطی بین مراکز فرهنگی، دانشگاهی، کتابخانه ها، موزه ها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی غنی منطقه، از جمله اهداف این نهاد می باشد.

بختی همچنین خاطرنشان کرد: موسسه فرهنگی اکو از ابتکارات این نشست به منظور ارتقای هر چه بیشتر همکاری میان دانشگاه های کشورهای عضو اکو استقبال نموده و بستر لازم را برای گسترش همکاری ها در زمینه های گوناگون آموزشی، بورس تحصیلی، کارگاه های آموزشی، دوره های آموزشی کوتاه و درازمدت، تبادل تجربیات، تخصص و اطلاعات در حوزه های مختلف فرهنگی، طرح های مشترک تحقیقاتی، تبادل استاد و دانشجو، طرح های مشترک در زمینه های مختلف مانند مرمت ابنیه تاریخی و نسخ خطی، برگزاری نمایشگاه ها و هفته های فرهنگی، موسیقی سنتی و سایر شاخه های مرتبط، فراهم می نماید.

در ادامه این گردهمایی بین المللی، روسای بیش از بیست دانشگاه در منطقه اکو طی سخنرانی های جداگانه، با اشاره به پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان جوامع این حوزه تمدنی و نیز پیشینه پبوندهای علمی و گنجینه ارزشمند آثار دانشمندان مشترک در این منطقه، همچون ابن سینا، بیرونی، خوارزمی و دیگر بزرگان دانش و ادب، بر لزوم پیوندهای دوره علمی و فناوری با هدف دستیابی به توسعه منطقه ای تاکید نمودند.

همچنین در بیانیه پایانی این سمپوزیوم بین المللی، دانشگاههای شرکت کننده در این برنامه موافقت خود را با راه اندازی"شبکه دانشگاه های اکو" برای استفاده از ظرفیت فضای مجازی زمینه همکاری میان استادان، دانشجویان و پژوهشگران در سطح منطقه، اعلام نمودند.

در این نشست همچنین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که در برگزاری این نشست مشارکت داشت اعلام کرد رایزنهای فرهنگی ایران در کشورهای منطقه اکو آماده هرگونه همکاری برای گسترش و تقویت پیوندهای علمی میان نخبگان فکری و فرهنگی در منطقه با همتایان خود هستند.

همچنین در انتهای این گردهمایی بین المللی، ویژه نامه نوروزی مجله "اکو هریتیج" که از سوی موسسه فرهنگی اکو با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان منطقه اکو منتشر شده، رونمایی گردید و حاضزین در این نشست مجازی اظهار امیدواری نمودند تا ویژه نامه نوروزی مجله "اکو هریتیج"، سرآغاز همکاری های بیشتر دانشگاهی و منطقه ای باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار