وزیر آموزش و پرورش:

کنکور اهداف نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است

رشت (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور مجموع اهداف نظام تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است، تاکید کرد دنبال کنکور دادن نباید بود بلکه به دنبال پرورش آدم باید بود که مجموعه قابلیت‌ها، دانش پایه و مهارت اساسی برای نقش آفرینی در زندگی جمعی را داشته باشد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۴۷۱
لینک کوتاه کپی شد
کنکور اهداف نظام آموزش و پرورش را گروگان گرفته است

محسن حاجی میرزایی در جلسه هم اندیشی با معلمان گیلانی گفت: نظام تعلیم و تربیت بزرگترین شاکله نظام اجرایی کشور است و خروجی کار این نظام نیز باید هویت مشخص، پرسشگر قدرت ابراز وجود داشته باشد و بتواند در تحولات جامعه مشارکت کند.

وی با بیان اینکه کنکور مجموع اهداف نظام تعلیم و تربیت را به گروگان گرفته است، افزود: ما دنبال کنکور دادن نیستیم، بلکه به دنبال پرورش آدم هستیم که مجموعه قابلیت‌ها، دانش پایه و مهارت اساسی برای نقش آفرینی در زندگی جمعی را داشته باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت به دنبال این است که به انسان کمک کند تا راه درست را بیابد، اضافه کرد: دیپلم معرف یک انسان توانمندی است که می‌تواند از حق و حقوق خود دفاع کرده و عنصر مطلوبی در نظام اجتماعی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نظام تعلیم و تربیت طی این سال‌ها تغییرات متفاوتی داشته است، ادامه داد: تقریباً هر ۱۰ سال تغییراتی در نظام آموزشی ایجاد شده است، اما اینکه چقدر به اهداف دست یافته‌ایم باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف انتقال دانش تخصصی نیست بلکه باید چگونه زیستن را به انسان بیاموزیم، افزود: سند تحول بنیادین مفهوم تربیت را جایگزین آموزش و مفهوم شایستگی محوری را جایگزین حافظه محوری و انباشت دانش در ذهن دانش آموزان می‌کند.

حاجی میرزایی اظهار کرد: به دنبال خلق موقعیت‌هایی هستیم که مفاهیم به کار گرفته شوند نه اینکه تنها حفظ شوند و برای تحقق این مأموریت جمعی از فرهیختگان در کشور تلاش می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبردی‌ترین زیرساخت تمدن سازی و پایداری در رشد و پیشرفت جامعه یادگیری است، تصریح کرد: جامعه با یادگیری فربه می‌شود و اعتلا می‌یابد.

وی پرورش انسان‌های توانمند را نیازمند تلاش معلمان دانست و گفت: امیدواریم همه تغییراتی که به تحول منجر نشدند، به مقصود برسند اما عناصر این کار معلمان هستند که تفکر پژوهش محوری و پژوهش مبتنی بر میدان عمل را به دانش آموزان بیاموزند.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه نظام سنجش باید تمام اهداف را سنجش و پایش کند اظهار کرد: شبکه شاد یک ابزار است و اصل، رابطه بین معلم و دانش آموز است و باید راهی برای تعلیم و تربیت پیدا کرده و محرومیت‌ها را اینگونه از بین ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار