آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از برگزاری مجدد آزمون رتبه‌بندی تا اظهارات رئیس سازمان نوسازی مدارس درباره «کپرزدایی»

تهران (پانا) – در هفته اخیر آموزش و پرورش، شناسایی جلوه‌های معلمی، اختصاص سهمیه ای به جذب معلم برای مناطق عشایری، طرح پرسشی اساسی درباره معماری مدارس عشایری، اعلام جزئیات بیمه تکمیلی جدید فرهنگیان و برگزاری مراسم گرامیداشت روز امور تربیتی از خبرهای حائز اهمیت این حوزه طی هفته اخیر است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۱۹۹
لینک کوتاه کپی شد
از برگزاری مجدد آزمون رتبه‌بندی تا اظهارات رئیس سازمان نوسازی مدارس درباره «کپرزدایی»

در حالی که آموزش و پرورش کشور هفته آرامی را پشت سر گذاشته است، یکی از خبرهای جالب حوزه طی روزهای اخیر ایجاد دستورالعملی برای شناسایی معلمان خاصی است که در دوره کرونا با خلاقیت‌ها، فداکاری‌ها و دغدغه‌مندی‌های‌شان باعث سرافرازی نظام تعلیم و تربیت شدند و به جامعه برای غلبه بر این بحران کمک کردند. به گفته الهیار ترکمن، معاون پشتیبانی وزارتخانه، شناسایی جلوه‌های معلمی در زیست بوم جدید از طریق سامانه و در سطح مدرسه، شهر، منطقه و استان انجام می‌شود و در نهایت اطلاعات وارد شده پردازش می‌شود. قرار است از برجسته ترین معلمان این دوره بحرانی طی مراسمی در هفته معلم قدردانی شود. همه معلمان مدارس دولتی و غیردولتی مشمول طرح جلوه های معلمی می‌شوند.

این هفته مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش جزئیاتی درباره قرارداد جدید بیمه تکمیلی جدید فرهنگیان مطرح کرد که بر اساس آن همه خدمات بیمارستانی و پاراکلینیکی برای فرهنگیان رایگان شد. به این ترتیب هر کدام از بیمه‌شدگان به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه کنند صرفا با ارائه کدملی از هرگونه پرداختی معاف هستند.

سخنرانی تامل برانگیز رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور که این هفته در همایش «معماری ایرانی - مدرسه ایرانی اتفاق افتاد اهمیت توجه به الگوهای منطقه ای را در ساخت مدارس، خصوصا مناطق دورافتاده عشایری، یادآور شد. رخشانی مهر در سخنرانی خود دو فیلم ویدئویی از دو منطقه مرزی کشور یکی در سیستان و بلوچستان و دیگری در آذربایجان نشان داد که در مدارس این مناطق بی‌توجه به الگوهای منطقه‌ای در معماری و نیازهای موجود، اشتباهاتی در ساخت مدارس اتفاق افتاده است. وی همچنین به موضوع کپرزدایی که طی سال‌های اخیر موضوع برخی مانورهای تبلیعاتی در حوزه مدرسه‌سازی بود اشاره کرد و گفت که در بعضی مناطق کپرنشینی شکل غالب معماری است و بهترین نوع مدارس در این مناطق همان مدارس کپری است. وی موضوع بدنام کردن مدارس کپری را مطرح کرد و از صاحب‌نظران معماری خواست در زمینه الگوی ساخت مدارس عشایری به آموزش و پرورش مشاوره دهند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش نیز این هفته از اختصاص سهمیه ویژه برای معلمان عشایری در سال آینده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی خبر داد.

دعوت به ثبت اطلاعات کد بورسی اعضای سابق و فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان، برگزاری آزمون جبرانی اصلح سال 99 برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان، اعلام جزئیات بیمه تکمیلی جدید فرهنگیان، برگزاری همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز از دیگر خبرهای مهم حوزه تعلیم و تربیت در هفته گذشته بود که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

پرداخت هزینه برای خدمات بیمارستانی و پاراکلینیکی فرهنگیان به صفر رسید

گودرز کریمی‌فر مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان اظهار کرد: در قرارداد جدید تمام هزینه‌های بیمارستانی مانند جراحی‌های تخصصی، درمان طبی و سایر اعمال جراحی، هزینه‌های مرتبط با درمان نازایی و ناباروری، هزینه ویزیت پزشکان، هزینه فرانشیز داروی در تعهد بیمه همگانی و ملزومات دارویی، هزینه تهیه پیوند اعضا با تائید انجمن‌های مربوطه و هزینه‌های اروتز و پروتز برابر تعرفه وزارت بهداشت صرفا با ارایه کد ملی و البته به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هزینه‌های پاراکلینیکی شامل: رادیولوژی، سونو گرافی، ماموگرافی، آنژیوگرافی، اسکن، ام آر آی، آندوسکوپی، انواع اکو و موارد مشابه همچنین تمام هزینه‌های تست‌های ورزش، تست بینایی، تست شنوایی، انواع نوارنگاری مانند نوار قلب، نوار مغز و نوار عصب و عضله همچنین تمام خدمات اورژانسی در موارد غیر بستری، تزریقات داخل مفصل، پانسمان و غیره با ارائه کد ملی و به صورت رایگان برای فرهنگیان شاغل بیمه شده به همراه افراد تحت تکفل ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه 5 هزار و 500 مرکز درمانی و بیمارستان در سراسر کشور طرف قرارداد ما هستند افزود: هر کدام از بیمه‌شدگان به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه کنند صرفا با ارائه کدملی از هرگونه پرداختی معاف هستند.

کریمی‌فر مبلغ بیمه تکمیلی فرهنگیان را 49 هزار و 500 تومان عنوان و اظهار کرد: این خدمات با 700 شعبه نمایندگی بیمه تکمیلی و 5 هزار و 500 مرکز درمانی ارائه می‌شود.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پایان با تاکید براینکه افرادی که بیمه نبودند تا 20 اسفند فرصت دارند تا به بیمه‌شدگان و فرایند آمار اضافه شوند، گفت: این افراد باید به ادارات رفاه و پشتیبانی منطقه در 750 منطقه آموزشی مراجعه کنند.

برگزاری همایش ملی آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز

همایش ملی آموزش در دوران کرونا «فرصت‌ها،چالش‌ها و دستاوردها» با حضور جمعی از مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش و اساتید برجسته کشوری، به میزبانی اداره کل آموزش‌وپرورش در شیراز برگزار شد.

فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی در دوران کرونا، شیوه‌های کیفیت‌بخشی به آموزش در فضای مجازی با تأکید بر آموزش در شبکه ملی شاد، آسیب‌شناسی برگزاری آموزش‌های مجازی از طریق شبکه ملی شاد، راهکارهای توسعه‌ حرفه‌ای معلمان در بستر آموزش مجازی در دوران کرونا، چگونگی ایجاد شبکه‌های تعاملی معلمان به‌منظور ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای آن‌ها در فضای مجازی، برنامه‌ریزی درسی طراحی آموزش در دوران کرونا، ازجمله محورهای این همایش بود.

در این همایش 18 مقاله و 4 تجربه زیسته برای سخنرانی و 125 مقاله و 31 تجربه زیستی به‌صورت پوستر برگزیده ‌شده است و مخاطبان این همایش نیز شامل اساتید و مدرسان دانشگاه‌های کشور، مدیران و معلمان، هنرآموزان فنی و حرفه‌ای و دانشجویان و دانشجو معلمان سراسر کشور بودند.

لزوم تغییر در استانداردهای «مدارس عشایری» در سخنان رئیس سازمان نوسازی مدارس

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» بابیان اینکه مسئله روز سازمان نوسازی «مدارس عشایری» است، اظهار کرد: تغییر در استانداردهای «مدارس عشایری» ضرورت دارد.

مهراله رخشانی‌مهر اظهار کرد: معماری در سیمای هر شهری تأثیرگذار است. مدرسه عنصری است که در شهر و روستا بنا می‌شود و اگر درست و اصولی باشد، حس تعلق به مکان را در افراد جامعه نهادینه خواهد کرد. سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اجرای منویات مقام معظم رهبری از سال ۸۵با تشکیل ستادی به نام ستاد «هویت‌بخشی معماری مدارس» برگزاری همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» را کلید زد. آثاری که طی 8 دوره این همایش ارائه و منجر به طراحی و خلق فضاهای اصیل، زیبا و ماندگاری شد که نمونه آن را در گوشه و کنار میهن عزیزمان می‌بینیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در ادامه گفت: می‌خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که برای مدارس عشایری چه کنیم؟ آیا کانکس شیوه مناسبی برای این مدارس است یا خیر؟

در ادامه فیلم کوتاه دیگری از منطقه ترکمنچای پخش شد. رخشانی‌مهر در حین پخش فیلم اظهار کرد: در این منطقه خوش آب‌وهوا مدرسه‌ای داریم که اطراف آن دیواری با ارتفاع دو متر کشیده‌ایم و رابطه این مدرسه را با محیط اطراف گسسته ایم. درحالی‌که یکی از مطالبات کشور از ما این است که مدرسه به‌عنوان الگوی فرهنگی محله باشد. آیا دیوار دومتری در اطراف همه مدرسه‌ها بکشیم، دیواری که هزینه‌ای بالغ‌بر متری دو و نیم میلیون تومان دارد و گاه هزینه ساخت دیوار از هزینه ساخت مدرسه دو-سه کلاسه بیشتر می‌شود. می‌توانیم به‌جای آن از نرده استفاده کنیم، یا سیستم‌های مناسبی که شما به ما پیشنهاد می‌دهید. با سیستم دیوارکشی در این منطقه خوش آب‌وهوا موافق نیستم. در این منطقه حتی دور منازل مسکونی دیوار محوطه نداریم.

دعوت به ثبت اطلاعات کد بورسی اعضای سابق و فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای ورود هلدینگ‌های این موسسه به بورس، از اعضای( سابق و فعلی) صندوق ذخیره فرهنگیان دعوت کرد تا اطلاعات کد بورسی خود را در سایت https://mb.szf.ir/ ثبت نام کنند.

موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در اطلاعیه ای خطاب به اعضای (فعلی و سابق) این موسسه اعلام کرد: با توجه به سیاست‌گذاری‌های موسسه مبنی بر ورود هلدینگ‌های آن به بورس که مراحل مطالعاتی و اجرایی آن در حال انجام است، و جهت آمادگی برای برنامه‌ریزی‌های آتی، در اختیار داشتن اطلاعات بورسی اعضاء ضروری است. بر این اساس، از اعضای محترم موسسه درخواست می‌شود، نسبت به ثبت اطلاعات کد بورسی خود اقدام کنند.

در این اطلاعیه آمده است، اعضا به دو شیوه می‌توانند در سامانه‌های جدید، اطلاعات بورسی خود را وارد کنند.

اختصاص سهمیه ویژه به معلمان عشایری در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در سال آینده

محمدرضا سیفی در نشست با راهبران آموزشی استان کرمانشاه بابیان اینکه هم‌اکنون۲۱۰هزار دانش‌آموز دختر و پسر در مناطق عشایری کشور مشغول به تحصیل هستند که 47.3 درصد آن‌ها را دانش آموزان دختر تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: طی سه سال گذشته شاهد افزایش هفت‌درصدی تعداد دانش‌آموزان دختر عشایر کشور بوده‌ایم.

وی با تشریح وضعیت مدارس عشایری کشور، افزود: در کشور6600 مدرسه ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری با 1330 کلاس درس داریم. همچنین در کشور 3 هزار مدرسه کانتینری وجود دارد که از این تعداد 1327 مدرسه مربوط به عشایر است.

سیفی گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده مقرر شد، سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس برای سال آینده 5 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت چشمه‌های سرویس بهداشتی اختصاص دهد که امیدواریم شاهد تخصیص این اعتبار باشیم و مشکل سرویس بهداشتی این مدارس حل شود.

وی افزود: با تلاش‌های صورت گرفته امسال توانستیم 170 میلیارد ریال به‌عنوان سرانه آموزشی به مدارس عشایری کشور تزریق کنیم و امیدواریم تا پایان سال دوباره به همین میزان پرداختی داشته باشیم.

سیفی گفت: با توجه به اهمیت ویژه آموزش عشایر، سهمیه ویژه‌ای برای معلمان عشایری در سال آینده در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی در نظر گرفته ‌شده است.

وی با دعوت از خیرین برای ورود به حوزه تأمین تجهیزات موردنیاز دانش آموزان گفت: خیرین می‌توانند با تهیه مدارس کانکسی و ابزار آموزشی در کیفیت‌بخشی امر آموزش در مناطق محروم نقش اثرگذاری داشته باشند.

شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه‌ معلمی در زیست‌بوم جدید

علی الهیار ترکمن در خصوص شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه‌ی معلمی در زیست‌بوم جدید اظهار کرد: معلمان و مربیان از ارکان اصلی نظام تعلیم و تربیت هستند و همواره نقش بی‌بدیلی در آموزش‌وپرورش کیفی ایفا می‌ کنند. در یک سال گذشته با تأثیر همه‌جانبه‌ پاندمی ویروس کرونا بر سبک زندگی مردم و تعلیم و تربیت دانش‌آموزان، رسالت مدرسه، معلمان و مربیان از حساسیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است. به‌طوری‌که با ایثارگری و جهاد آموزشی جلوه‌های ویژه‌ای از معلمی را به نمایش گذاشته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه یکی از رهنمودهای حکیمانه‌ رهبر فرزانه‌ انقلاب اسلامی در دیدار تصویری با مدیران آموزش‌وپرورش سراسر کشور که در شهریورماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری توجه به شأن و منزلت معلمان و معرفی کارهای ارزشمند و هنرمندانه معلمان به جامعه را از وظایف آحاد جامعه به‌ویژه آموزش‌وپرورش و صداوسیما برشمردند و خواستار فرهنگ‌سازی برای ارتقاء شأن و منزلت معلمان شدند. لذا تصمیم گرفتیم تا نسبت به شناسایی و معرفی جلوه‌های ویژه معلمی برنامه‌های ویژه‌ای تدارک و اجرا کنیم تا با شناسایی معلمان فعال و تأثیرگذار در زیست‌بوم جدید و معرفی آنان به جامعه و انتقال تجربیات نابشان به سایر مربیان و معلمان ضمن معرفی الگوهای عملی به آنان، در مسیر ارتقاء اثربخشی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی گام برداریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ منابع در خصوص مشمولان این برنامه سراسری گفت: این برنامه کلیه‌ معلمان شاغل در تمامی مدارس کشور (دولتی، غیردولتی) حتی مدارس خارج از کشور را در تمامی دوره‌های تحصیلی شامل می‌شود.

وی افزود: تمامی مراحل این برنامه‌ از طریق سامانه‌ی Ltms.medu.ir به‌صورت الکترونیکی متمرکز و با هدایت و نظارت دبیرخانه­ ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در سطح کشور اجرا می‌شود. در این برنامه فعالیت‌های آموزشی، پرورشی و حتی خارج از وظایف اصلی معلمان در محدوده جغرافیایی خود و با امکانات در دسترس موردتوجه و ارزیابی قرار می‌گیرد.

الهیار ترکمن در زمینه نحوه شناسایی جلوه‌های ویژه معلمی گفت: شناسایی چهره‌ها و جلوه‌های ویژه معلمی در زیست‌بوم جدید با مؤلفه‌ها و شاخص‌های کیفی و منعطف در چهار سطح مدرسه، منطقه، استان و کشور انجام می‌گیرد. در مدارس تیم‌هایی متشکل از مدیر، معاونان و نماینده معلمان مدرسه امر شناسایی معلمان را بر عهده‌دارند در سطوح منطقه و استان و کشور نیز تیم‌ها داوری تخصصی برای هر دوره‌ی تحصیلی با حضور معلمان و مدیران توانمند و موفق در شرایط آموزشی و تربیتی جاری تشکیل و امر ارزیابی و شناسایی انجام می‌پذیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ منابع آموزش‌وپرورش از یک اقدام ویژه در این برنامه نیز خبر داد و گفت: در این برنامه کیفی و اثرگذار، دانش آموزان نیز با شرکت در یک نظرسنجی در سامانه ltms.medu.ir، باهدف معرفی محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین معلمان خود در شرایط کنونی، مشارکت خواهند داشت. الهیار ترکمن گفت: طی مراسم نمادین هفته معلم از چهره‌های موفق و جلوه‌های ویژه معلمی شناسایی‌شده در هر مرحله، تقدیر و تشکر به عمل خواهد آمد.

برگزاری مجدد آزمون رتبه‌بندی معلمان در ۱۷ اسفند ۹۹

رییس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مجدد آزمون رتبه‌بندی معلمان یکشنبه آینده ۱۷ اسفند خبر داد. یارمحمد حسین‌بُر در اطلاعیه‌ای با موضوع «آزمون رتبه‌بندی اسفند معلمان» خطاب به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اعلام کرد: با عنایت به درخواست همکاران، آزمون رتبه بندی، روز یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۹ باردیگر و برای آخرین بار تکرار می شود.

وی در این اطلاعیه از معلمانی که به هر دلیل نتوانستند در آزمون شرکت کنند یا نمره حدنصاب را نیاورده‌اند، تاکید کرد که آنها می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

رییس مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی و امور اداری آموزش و پرورش در این اطلاعیه با یادآوری این که این آزمون فقط در یک مرحله برگزار می‌شود و حداکثر نمره از ۱۰۰ است، تصریح کرد: آزمون رتبه بندی معلمان صرفاً از طریق گوشی همراه اجرا و هر داوطلب از هر سیم کارت فقط سه بار می تواند استفاده کند، بدیهی است در صورت استفاده بیشتر از یک سیم کارت در هر آزمون، نمرات ثبت شده قابل قبول نخواهد بود.

در این اطلاعیه حسین‌بُر با تأکید بر این که فرهنگیانی که مشمول نظام رتبه بندی می شوند تا زمانی که تأییدیه مقام مسؤول خود را نگیرند، اجازه حضور در آزمون را ندارند، یادآور شد: حداکثر زمان جهت رفع مشکلات احتمالی (تغییر ابلاغ، تکمیل فرم ها و ...) تا روز پنج شنبه ۱۴ اسفند ۹۹ است. بدیهی است در روز آزمون هیچ گونه تغییر در سیستم برای متقاضیان صورت نخواهد گرفت. محتوای آزمون فقط از طریق آیکن نظام رتبه بندی و با کیلیک کردن بر روی «ورود به کلاس» در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. بدیهی است محتوا و سؤالات موجود در قسمت «بانک سؤالات و محتواها» فقط جهت مطالعه بیشتر است.

امور تربیتی پایان ندارد و هیچ وقت به انجام نهایی خود نمی‌رسد

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم هفته گذشته که به نام هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی نام گذاری شده بود، اظهار کرد: امور تربیتی پایان ندارد و هیچ وقت به انجام نهایی خود نمی‌رسد امور تربیتی عرصه گسترده و بی نظیری برای خلاقیت و نواوری و اندیشه‌های ناب و عمیق است. من به امور تربیتی ایمان دارم و خوشحالم هیچ کاری در کرونا تعطیل نشد؛ ما در امور تربیتی ضامن تربیت هستیم و ارزیابی امور تربیتی با تحقق تربیت میسر می شود تمام این ابزارها و انمکان‌ها یک کارکرد دارد اینکه به ما و امور تربیتی برای تحقق هدف کمک کند.

در این مراسم علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر نیز افزود: امور تربیتی یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و در اهمیت و استمرار حیات آن با تمام فراز و فرودهایی که در طول 40 سال گذشته داشته است همین کافی است که بارها مورد تاکید و سفارس موکد نگاه تیزبینانه و هوشمندانه رهبری قرار گرفته است ایشان فرموده اند امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر است و خدای رحمت کند این شهیدان را که این نهال را در آموزش و پرورش کاشتند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار