موفقیت نظام آموزشی کشور در رفع چالش‌های ده‌گانه آموزش مجازی

شیراز ( پانا) - به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با پیام اصلی وزارت آموزش و پرورش، در مدیریت و راهبری مدرسه در دوران همه‌گیری کرونا، استمرار یادگیری در هر شرایطی با تمرکز بر روی ظرفیت‌های بومی بوده است.

کد مطلب: ۱۱۶۸۰۷۵
لینک کوتاه کپی شد
موفقیت نظام آموزشی کشور در رفع چالش‌های ده‌گانه آموزش مجازی

علیرضا کمرئی، در همایش آموزش در دوران همه‌گیری کرونا در شیراز، به صورت تصویری در این همایش، ضمن ابراز امیدواری از اینکه یافته‌های این همایش به آموزش در دوران همه‌گیری کمک کند، احصای چالش‌های ده گانه در این دوران را مهم برشمرد و افزود: شرایط بحرانی یعنی شرایطی که ما نسبت به وضعیت موجود و پایدار خود دچار تردید می‌شویم و در این حالت توجه به چالش‌ها و فرصت‌های موجود حائز اهمیت است.

او ادامه داد: در تبیین چالش‌ها به آن دسته از چالش‌ها می‌پردازم که ناپایداری شرایط و نوسان شدید در بخش‌های مختلف از جمله آموزش، بهداشت و درمان و تابعیت از ستاد ملی کرونا، دریافت‌های متفاوت مدیران از حیث مواجهه با این بیماری و انفعال نخبگان علمی در امر آموزش را داریم.
او تاکید کرد: با ورود کرونا، آموزش و پرورش ما نیز همچون سایر نقاط دنیا در چهار حوزه به کمک استمرار سیستم آموزشی آمد.
او تداوم و شروع بلافاصله و خودجوش معلمان از آموزش در بستر پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی و پس از آن شروع آموزش از طریق تلویزیون و طراحی پلتفرم شاد را از جمله راهبردهای آموزشی موثر در کشور دانست.
کمرئی اظهار کرد: اخیرا در آموزش و پرورش تجربه‌های بین‌المللی سیستم‌های آموزشی استخراج شده و شواهد حاکی از آن است که نسبت به سایر نقاط دنیا بسیار فعالانه عمل کرده‌ایم.
او در خصوص چالش‌های موجود گفت: در واقع چالش نخستین ما در مواجهه با ویروس، چالش مدیریت مدرسه بودکه نظم مدرسه به هم ریخت و گروه‌بندی دانش‌آموزان و نحوه حضور معلمان و دانش‌آموزان در مدرسه با چالش روبرو شد.
او چگونگی گروه‌بندی حضور و رعایت بهداشت مدرسه را از چالش‌های مهم در این بخش برشمرد.

به گفته معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اجتناب خانواده‌ها از حضور دانش‌آموزان در مدارس و اختیاری شدن حضور در مدرسه مسئله و چالشی جهانی بوده که نیازمند درک یکسان خانواده‌ها و اولیای مدرسه و دانش‌آموز نسبت به نحوه آموزش در مدرسه است به طوری‌که تجربه‌ها اندک بود و این موجب بروز برخی آشفتگی شد.

او ارائه دستورالعمل حضور در مدرسه در ماه‌های پایانی سال گذشته و روش‌های تدریس و رنگ‌بندی‌های مختلف به طوری‌که مدیریت آن بر عهده شورای مدرسه باشد را یکی از راهکارهای رفع چالش برشمرد.

او تاکید کرد: پیام اصلی ما در مدیریت و راهبری مدرسه استمرار و تداوم یادگیری در هر شرایطی با تمرکز بر روی ظرفیت‌های بومی بوده است.

او ناتوانی در برقراری توازن تامین سلامتی دانش‌آموزان و آموزش حضوری و حضور در مدرسه و محروم شدن دانش‌آموزان از حق حضور در مدرسه را از دیگر چالش‌های این دوران برشمرد.
او چالش تدریس و نظارت بر کلاس درس را یکی از چالش‌های مهم دانست که آموزش جذابیت تدریس، خلاقیت و آشنایی با روش‌های نوین، روش پروژه و تدریس گروهی به معلمان آموزش را از جمله راهکارهای آن عنوان کرد.
او ادامه داد: تدریس سنتی در آموزش مجازی کارایی نداشت و توانمندسازی معلمان در تدریس به شیوه‌ جدید و استفاده آنان از ترکیب روش‌های نوین از دغدغه‌های ما در این ایام بود.
او با اشاره به اینکه چگونگی نظارت و ارزشیابی موثر بر فعالیت معلمان گفت: این امر را به گروه‌های آموزشی سپردیم و گزارش‌گیری سیستمی را اخیرا راه‌اندازی کردیم که بسیار در این مقوله موثر و کارآمد بوده‌است.

کمرئی تغییر در شیوه ارزشیابی و هماهنگی برای بارم‌بندی صحیح و آموزش مهارت در موضوع زمان‌بندی تدریس نیز از جمله چالش‌هایی دانست که به آن پرداخته شده و راهکارهای آن بررسی شده است.
چالش کفایت و توانمندی معلمان برای کار در فضای مجازی یکی دیگر از مواردی بود که به گفته معاون آموزش متوسطه در این ایام شناسایی و در مورد آن اقدامات موثری انجام شده‌است.
به گفته کمرئی از آنجا که معلمان برای آموزش در فضای مجازی باید آموزش می‌دیدند، کانال شایستگی معلمان از سوی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شده و تاکنون بیش از ۴۲۰ هزار معلم در قالب۹۶ ساعت دوره آموزشی تدریس در فضای مجازی را گذرانده‌اند.
او چالش آموزش‌ دروس مهارتی که نیازمند آموزش و ارزشیابی همزمان است که با توصیه به اولویت آموزش‌های مهارتی برنامه‌ریزی برای سرعت بخشی به این آموزش‌ها انجام شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، از اقدام برای آموزش و ارتقای شایستگی‌های معلم با اجرای ۳۰۰ برنامه آموزشی برای توسعه شایستگی معلمان در بستر فضای مجازی خبر داد و افزود: خوشبختانه این برنامه‌ها مورد استقبال معلمان قرار گرفت و کارایی موثر ان در حوزه آموزش مشهود است.

او تفاوت در عدالت اجتماعی، تفاوت در دسترسی به ابزارهای فناورانه و دیجیتال، تعطیلی مدارس شبانه‌روزی را از مهمترین چالش‌های آموزشی ایام کرونا برشمرد و افزود: آموزش و پرورش با راه‌اندازی نهضت تهیه تبلت و آموزش سراسری از طریق تلویزیون در مسیر رفع این چالش‌ها گام برداشته که خوشبختانه تاثیر بسزایی در برقراری عدالت اجتماعی داشته است.
او در پایان با تاکید براینکه آموزش‌های مجازی ماهیت تعاملی بیشتری داشته و نقش تسهیل‌گری معلمان در اینجا برجسته‌تر بوده است، گفت: تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به فضای مجازی و فناوری‌های دیجیتال بر کارایی بیشتر این روش تدریس می‌افزاید.

همایش ملی آموزش در دوران کرونا به میزبانی فارس در تاریخ سیزدهم و چهاردهم اسفند، روزهای چهارشنبه و پنج شنبه در شیراز برگزار می‌شود.
محورهای این همایش شامل، فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارهای تربیت رسمی در فضای مجازی در دوران کرونا، شیوه‌های کیفیت بخشی به آموزش در فضای مجازی با تاکید بر آموزش در شبکه ملی شاد، آسیب شناسی برگزاری آموزش‌های مجازی از طریق شبکه ملی شاد، راهکارهای توسعه حرفه‌ای معلمان در بستر آموزش مجازی در دوران کرونا، چگونگی ایجاد شبکه‌های تعاملی معلمان به منظور ارتقای مهارت های حرفه ای آنها در فضای مجازی ،برنامه ریزی درسی طراحی آموزش در دوران کرونا است.
در این همایش 18 مقاله و 4 تجربه زیسته برای سخنرانی و 125 مقاله و 31 تجربه زیسته به صورت پوستر برگزیده شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار