جزئیات برگزاری جشن نیکوکاری تشریح شد

با کد #8877* در جشن نیکوکاری شرکت کنیم

تهران (پانا) - مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های کمیته امداد با تشریح برگزاری مراسم جشن نیکوکاری در سال جاری گفت جشن نیکوکاری امسال با شعار «عیدی برای همه» با هدف کمک به نیازمندان و خانواده‌های تحت حمایت، از روز پنج‌شنبه ۱۴ اسفند همزمان با روز احسان و نیکوکاری آغاز و تا ۲۱ اسفند ادامه دارد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
با کد #8877* در جشن نیکوکاری شرکت کنیم

علیرضا محمدی، مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های کمیته امداد در آستانه برگزاری جشن نیکوکاری سال 99 با حضور در خبرگزاری پانا اظهار کرد: «هرساله در آستانه سال نو، هفته احسان و نیکوکاری برگزار می‌شود. کمیته امداد طرح‌های زیادی را در سطح ملی و استانی اجرا می‌کند که این طرح‌ها بر مبنای آموزه‌های دینی و قرآنی دارد. از جمله دو طرح ملی جشن عاطفه‌ها و نیکوکاری که با همکاری وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش آموزی اجرا می‌‌شود.»

آمادگی 900 میعادگاه نماز جمعه برای حضور در جشن نیکوکاری

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌ها ادامه داد: «در آستانه هفته احسان و نیکوکاری قرار داریم و در جشن نیکوکاری، شرکای کمیته امداد از جمله بسیج مستضعفین، سازمان صدا و سیما و سایر نهادها هستند که با کمیته امداد همکاری می‌کنند و امسال دو حوزه دیگر نیز اضافه شدند که یکی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه است. در جلسه‌ای که برگزار شد، 900 میعادگاه نماز جمعه در سطح کشور اعلام آمادگی کردند تا در ادامه رزمایش مومنانه در قالب جشن نیکوکاری مشارکت کنند.»

فعالیت 54 هزار پایگاه مقاومت و مساجد در جشن نیکوکاری

وی تصریح کرد: «همچنین بسیج مستضعفین 54 هزار پایگاه مقاومت و مساجد را به خط کرده است که در جشن نیکوکاری کمیته امداد را همراهی می‌کنند.»

80 درصد ایتام تحت پوشش کمیته امداد دانش‌آموز هستند

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌ها با بیان اینکه 80 درصد ایتام تحت پوشش کمیته امداد دانش‌آموز هستند، گفت: «کمیته امداد به صورت مستقیم و غیرمستقیم از دانش‌آموزان تحت پوشش حمایت جدی می‌کند. یکی از سازمان‌های موثر و شریک کمیته امداد، سازمان دانش‌آموزی است و اقدامات پایه‌ای انجام می‌شود تا بتوان فرهنگ احسان و انفاق را در بین دانش‌آموزان ترویج و نشر داد.»

محمدی در ادامه با اشاره به سال سخت کرونا برای مددجویان اظهار کرد: «امسال سال سخت کرونایی بود و نفس مددجویان بریده شد و خیلی از کسب و کارها تعطیل شد. خیلی از درآمدها کاهش پیدا کرد اما مردم و خیرین اجازه ندادند تا کارد به استخوان جامعه هدف برسد.»

تخصیص کد مهربانی در جشن نیکوکاری

این مقام مسئول در کمیته امداد با اشاره به روش برگزاری جشن نیکوکاری گفت: «با هماهنگی‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش انجام شده است، قرار است فعالیت‌ها در قالب شبکه شاد انجام شود. همچنین در نظر داریم فعالیت‌ها را در قالب دلنوشته یا نقاشی جمع‌آوری کنیم و به مجموعه آنها جوایزی تعلق بگیرد. در این زمینه روش‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی از طریق کد مهربانی تعریف شده است که مردم می‌توانند از طریق گوشی‌ تلفن همراه با شماره‌گیری #8877* و شماره کارت مجازی 6277607777777777 به این جشن کمک کند.»

وی درباره نیازسنجی مددجویان در جشن نیکوکاری گفت: «سه نیاز پیش‌بینی شده است. نیاز اول، معیشتی است، نیاز دوم پوشاک و نیاز سوم عیدانه نقدی است.»

5 هزار مرکز نیکوکاری داریم که مردمی هستند

محمدی در ادامه با بیان اینکه مددجویان تحت پوشش کمیته امداد شناسایی و احصا شده‌اند، گفت: «نیازهای مددجویان تحت پوشش شناسایی شده و کمک‌ها از بهمن ماه آغاز شده است تا قبل از آغاز سال نیازهای مددجویان برطرف شود. افرادی که تحت پوشش کمیته امداد نیستند نیز از طریق مرکز نیکوکاری که با کمیته امداد در ارتباط هستند، کمک‌ها را دریافت می‌کنند. حدود 5 هزار مرکز نیکوکاری داریم که مردمی هستند و نحوه کمک‌رسانی آنها و عدالت در توزیع اقلام از طریق آنها مشخص است.»

20درصد اعتبارات کمیته امداد مازاد بر سایر منطقه‌‌ها به مناطق محروم اختصاص می‌یابد

مدیرکل هماهنگی امور اجرایی مشارکت‌های کمیته امداد خاطرنشان کرد: «سعی شده است هر استانی که کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند در همان استان نیز هزینه کند اما برخی استان‌ها دارای ضریب محرومیت بالاتری هستند که اولویت‌سنجی می‌شوند. در این زمینه با همکاری مراکز خیریه‌ای که با کمیته امداد همکاری می‌کنند ابتدا کودکانی که حامی ندارند و در مناطق محروم هستند انتخاب می‌شوند و از هر خانواده یک نفر انتخاب می‌شوند. ضمن اینکه در کمیته امداد 20 درصد از اعتبارات مازاد بر سایر منطقه ‌ها به مناطق محروم اختصاص می‌یابد.»

وی یادآور شد: «در سنوات گذشته در دو طرح نیکوکاری و عاطفه‌ها با وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی همکاری شده است و این دو نهاد در کنار هم قرار دارند و معتقدیم که این جشن‌ها متعلق به آموزش و پرورش است و جامعه هدف آن آموزش و پرورش است. از طرفی ما با برگزاری این جشن‌ها به دنیال ترویج فرهنگ خیر و احسان در جامعه هستیم.»

محمدی همچنین درباره پیش‌بینی رقمی که در جشن نیکوکاری از طریق کمک‌ها دریافت می‌شود، توضیح داد: کمک‌ها در قالب این جشن همانطور که گفته شد از بهمن ماه آغاز شده است و در این مدت ۵۶۵ میلیارد تومان تا به امروز به صورت نقدی و غیر نقدی به خانواده‌ها اعطا شده است. سال گذشته کمک‌های نقدی ۳۴ میلیارد تومان بود که امروز ۵۱ میلیارد تومان جمع‌آوری شده است درحالی که مراسم تازه آغاز شده است.»

بحری‌زاده: ترویج فرهنگ نیکوکاری از محورها و شعارهای تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی است

همچنین در ادامه این جلسه اسماعیل بحری‌زاده، قائم مقام سازمان دانش آموزی با تاکید بر ترویج فرهنگ نیکوکاری در پی برگزاری جشن نیکوکاری گفت: «یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در سازمان دانش‌آموزی مورد توجه قرار دارد، نقش‌پذیری دانش‌آموزان است. اگر در فعالیت‌هایی که سازمان دارد، دانش‌آموزی نقش ایفا نکند خود را در آن فعالیت موفق ارزیابی نخواهیم کرد. بنابراین یکی از شاخص‌های مهم نقش‌پذیری دانش‌آموزان است.»

قائم مقام سازمان دانش آموزی افزود: « در جشن نیکوکاری شاخص نقش‌پذیری دانش‌آموزان، ساری و جاری است که این امر برای ما حائز اهمیت است زیرا در این برنامه هدف اصلی ترویج فرهنگ نیکوکاری است و بخش مادی در درجه دوم اولویت قرار دارد ضمن اینکه ترویج فرهنگ نیکوکاری و نوع‌دوستی یکی از محورها و شعارهای تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی است.»

بحری‌زاده خاطرنشان کرد: «بنابراین در کنار کمک‌هایی که به جشن نیکوکاری می‌شود، پویش‌های فرهنگی نیز در سازمان دانش‌آموزی اجرا می‌شود تا فرهنگ نوعدوستی نهادینه شود. در این زمینه آثار دانش‌آموزان ارائه می‌شود. از آنجا که در تمام ادیان از جمله دین اسلام، احسان و نیکوکاری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است معتقدم احسان و نیکوکاری فقط مختص به این هفته که مانور همدلی است، نیست. امید است با وجود شرایط سخت بیماری کرونا جشن نیکوکاری امسال باشکوه‌تر از سال‌های قبل برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار