گرامیداشت هفته تربیت اسلامی در منطقه ۱۴

در تربیت دانش آموزان همه ارکان مدرسه دخیل هستند

تهران (پانا)- معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، عامل تربیت یک شهروند خوب را، توجه به تمام ساحت های شش گانه تربیتی دانست و تاکید کرد تربیت تعاریف مختلفی دارد که یکی از این تعاریف، معرفت، مهارت و ارزش هایی است که نوجوان در دوران کودکی یاد می‌گیرد و با توجه به آنها مسائل خودش را حل می کند.

کد مطلب: ۱۱۶۷۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
در تربیت دانش آموزان همه ارکان مدرسه دخیل هستند

به گزارش اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران، آیین گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و سالروز تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی با حضور مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، سعید جهانشاهی، مدیر آموزش و پرورش منطقه 14، محمد عدل لاله معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه، کارشناس مسئولان و کارشناسان حوزه معاونت پرورشی منطقه 14 برگزار شد.

حمایت همه‌جانبه مدیران، ضامن موفقیت‌های حوزه پرورشی است

محمد عدل لاله، در ابتدای این جلسه که به صورت زنده در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان برای معاونان پرورشی و مربیان تربیتی مدارس منطقه نیز پخش می شد، گفت: ماموریت ها و برنامه های حوزه پرورشی در سطح مدارس و مناطق بسیار فراوان است و تحقق همه این اهداف در سایه توجه مسئولان و حمایت مدیران خواهد بود.

معاون پرورشی و تربیت بدنی منطقه 14 اضافه کرد: امروز با همه کاستی ها خصوصا در بخش مالی و مشکلاتی که بیماری کرونا در سر راهمان قرار داد از جایگاه نسبتا خوبی در سطح شهر تهران برخورداریم و شاهد افزایش رتبه های استانی، کشوری و حتی بین المللی هستیم.

عدل لاله افزود: همدلی، همکاری و برنامه ریزی منظم همکاران اداری حوزه پرورشی و پیگیری‌های دلسوزانه همکاران تربیتی مدارس، مهمترین عامل در شناسایی، هدایت، تسهیل‌گری در بروز استعدادهای نهفته دانش‌آموزان توانمند منطقه 14 بوده که جا دارد ضمن تبریک سالروز نهاد مقدس امور تربیتی از تک تک این عزیزان تشکر کنم.

ضرورت وجود امور تربیتی بر کسی پوشیده نیست

سعید جهانشاهی یاد و نام شهید رجایی و باهنر، بنیانگذاران امور تربیتی را گرامی داشت و گفت: مقام معظم رهبری در این مورد می‌فرمایند: امور تربیتی صدقه جاری شهیدان رجایی و باهنر است.

جهانشاهی اضافه کرد: ضرورت امور تربیتی بر کسی پوشیده نیست، بنابراین مسئولیت سخت و خطیری بر عهده همه عزیزان و دست اندرکاران این حوزه است. آن طور که مستحضر هستید از ویژگی‌های بارز مربیان امور تربیتی و خانواده پرورشی داشتن اخلاق حسنه، توفیق و مهربانی است.

وی در ادامه گفت: همانطور که دوستان استحضار دارند شرایط سختی در مدارس حاکم است. به هر حال کمبودهایی هم وجود دارد. به عقیده من به تعداد دانش آموزانی که در هر منطقه و کشور وجود دارد، به همان میزان می توان راهکار پیش بینی کرد و مربیان می‌توانند با شرایط موجود راهکارهای خودشان را ارائه دهند. این سختی ها از اصول کار تربیتی می تواند باشد و همه با دیدن این موفقیت ها لذت می بریم.

مدیر آموزش و پرورش منطقه 14 ادامه داد: تقوا و ایمان محور اصلی است، چرا که ما اعتقاد داریم مربیان تربیتی پاک ترین و معصوم ترین افراد هستند. همه اینها برگرفته از سیره نبی اکرم بوده و تزکیه بر تعلیم مقدم است و هیچ وقت تربیت تعطیل نیست.

در تربیت دانش آموزان همه ارکان مدرسه دخیل هستند

در ادامه جلسه مجتبی ولی پوری، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن تبریک هفته تربیت اسلامی که به حق نامگذاری شده است، بیان کرد: با کار بسیار هوشمندانه شهیدان رجایی و باهنر در اوایل انقلاب که روش تربیت و آموزش و پروش هنوز به شکل جدی تغییر نکرده بود، نهاد امور تربیتی را تاسیس کردند و تفکر اسلامی را در مدرسه و آموزش و پروش جاری و ساری کردند و امروزه ما راه این دو شهید عزیز را ادامه می دهیم.

ولی پوری گفت: برای تربیت یک شهروند خوب توجه به تمام ساحت های شش گانه تربیتی لازم است. تربیت تعاریف مختلفی دارد که یکی از این تعاریف، معرفت، مهارت و ارزش هایی است که نوجوان در دوران کودکی یاد می‌گیرد و با توجه به آنها مسائل خودش را حل می‌کند. تربیت باید منجر شود به این که دانش آموز خودش را با شرایط محیط سازگار کند و مراحل رشد و تکامل را بپیماید.

معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران، ادامه داد: تربیت یک جامعه بر عهده شانس و اتفاق نیست، بلکه باید برنامه داشته باشد. تربیت در جوامع امروزی باید دارای ساز و کار نو باشد. ما مفهوم اردو را باید برای بچه ها جا بیندازیم. منظور من این نیست به سمت تجمل‌گرایی برویم. برای رسیدن به این هدف ما دو برنامه داریم. فعالیت های رسمی که مثل برنامه های کلاسی است و در آن آزادی عمل و ابتکاری وجود ندارد. اما در فعالیت های غیر رسمی آزادی عمل و ابتکار وجود دارد، البته این فعالیت‌ها نیز دارای برنامه است و از قوانین یادگیری پیروی می‌کند. یادگیری، فرایندی اجتماعی است و دانش‌آموز با توجه به آن می‌تواند مسائل اجتماعی زندگی خود را برطرف کند. پس تمام فعالیت‌های پرورشی از نظریات یادگیری پیروی می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در تربیت دانش‌آموز همه ارکان مدرسه دخیل هستند، از مدیر گرفته تا راننده سرویس و فقط برعهده معاون پرورشی نیست. اگر به این صورت نباشد تاکید بر سند تحول بنیادین معنا ندارد. فعالیت‌های پروشی مهم هستند و باید برای آن ها هدف رفتاری تعیین کنیم تا نتایج آن قابل سنجش باشد. شاید کاری صورت بگیرد، اما بیست سال بعد نتیجه دهد، پس ما نمی توانیم بگوییم این فعالیت ها دارای هدف رفتاری نیست، بلکه ما می توانیم برای این فعالیت ها هدف رفتاری مشخص کنیم و پیشرفت دانش آموزان را با آن بسنجیم و اندازه گیری کنیم. فعالیت های پرورشی در این زمینه حتما تاثیرگذار هستند.

ولی پوری در حاشیه این جلسه از خانواده پرورشی منطقه 14 قدردانی و از نمایشگاه دستاوردهای معاونت پرورشی و تربیت بدنی بازدید کرد.

دانش آموز خبرنگاران: سارا رضی، یگانه میرایی نژاد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار