دومین بویه هواشناسی دریایی گیلان در آستارا راه اندازی شد

رشت (پانا) - دومین بویه هواشناسی دریایی گیلان، پس از بندر کیاشهر در شرق استان در بندر مرزی آستارا در غرب این استان به آب انداخته شد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۴۲۵
لینک کوتاه کپی شد
دومین بویه هواشناسی دریایی گیلان در آستارا راه اندازی شد

به گزارش اداره کل هواشناسی گیلان، مدیر کل هواشناسی استان گیلان در جریان راه اندازی این بویه در بندر مرزی آستارا اظهار کرد: بویه مذکور با هدف اندازه گیری کمیت های جوی و دریایی بکار می رود و تأثیر بسزایی را در فعالیت های دریانوردی دارد.

وی با بیان اینکه برای خرید این بویه، ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است، ادامه داد: با همکاری اداره بندر و دریانوردی آستارا، بویه مذکور در فاصله ۱۵ کیلومتری از ساحل دریای خزر به آب انداخته شد.

دادرس در بخش دیگر سخنان خود به راه اندازی ایستگاه هواشناسی حیران اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به پیش بینی های به عمل آمده و بررسی های میدانی از منطقه حیران، با راه اندازی ایستگاه هواشناسی در این منطقه، داده های جدیدی از آب و هوای منطقه را به دست خواهیم آورد.

وی اضافه کرد: ایستگاه کوهستانی حیران تا چند ماه آینده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

نصب نرم افزارهای بویه در ایستگاه آستارا

شبنم هادی نژاد، معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی گیلان در حاشیه به آب انداختن و راه اندازی این بویه، خاطرنشان کرد: این بویه معیارهایی نظیر ارتفاع موج، دمای آب و سمت حرکت آب را ارزیابی می کند.

وی با اشاره به اینکه همانطور که در خشکی ایستگاه هایی برای اندازه گیری کمیت های جوی داریم، در دریا نیز اطلاع از پارامترهای جوی و دریایی نیاز است، تصریح کرد: نرم افزارهای این دستگاه در ایستگاه هواشناسی آستارا نصب شده و اطلاعات را به ایستگاه هواشناسی این شهرستان منتقل می کند.

هادی نژاد با تأکید بر اینکه این سیستم برای رونق گردشگری دریایی در فصول گرم سال، افزایش اطلاعات هواشناسی برای فعالان تجارت دریایی پیش از ورود کشتی ها به بندر آستارا و یا قبل از خروج آنها از بندر و فعالیت های مربوط به صید و صیادی بسیار تاثیرگذار است، اضافه کرد: بالغ بر ۱۳ ایستگاه هواشناسی در شهرستان های استان فعال است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار