در مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی؛

کاظمی: نقش اول حوزه تربیتی در توسعه، ترویج و تقویت هویت دینی و ملی است

حوزه پرورشی و فرهنگی می‌تواند نقطه عزیمت آموزش و پرورش به سمت تحقق اهداف سند تحول بنیادین باشد

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد حوزه پرورشی و امور تربیتی نقش اول را در توسعه و ترویج و نهادینه سازی باورها و تقویت هویت دینی و ملی همچنین تحقق سند را برعهده دارد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: نقش اول حوزه تربیتی در توسعه، ترویج و تقویت هویت دینی و ملی است

علیرضا کاظمی در مراسم گرامیداشت هفته تربیت اسلامی و سالروز تأسیس نهاد امور تربیتی که صبح امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار و به صورت زنده از شبکه شاد پخش شد با بیان اینکه یقینا هفته امور تربیتی فرصت مناسبی است تا درباره اهمیت و جایگاه این حوزه بیاندیشیم اظهار کرد: در این هفته باید از پیشکسوتان و دستاوردهای این حوزه نام ببریم و یاد کنیم و بخشی از چالش‌ها و مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم و به بازبینی فعالیت‌ها، ماموریت‌ها و دستاوردهای این حوزه بپردازیم و راه حل‌هایی برای بعضی از چالش‌ها پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کرونا و زیست بوم جدید فعالیت‌های این حوزه اهمیت مضاعفی پیدا کرده است افزود: امور تربیتی یادگار شهیدان رجایی و باهنر است و در اهمیت و استمرار حیات آن با تمام فراز و فرودهایی که در طول 40 سال گذشته داشته است همین کافی است که بارها مورد تاکید و سفارس موکد نگاه تیزبینانه و هوشمندانه رهبری قرار گرفته است ایشان فرموده اند امور تربیتی صدقه جاریه شهیدان رجایی و باهنر است و خدای رحمت کند این شهیدان را که این نهال را در آموزش و پرورش کاشتند.

نقش موثر امور تربیتی در فرهنگ و ارزش‌های انقلاب

کاظمی اشاره کرد: ایشان فرموده اند در دوره‌های قبل و این دوره بارها تاکید کرده ام که باید معاونت پرورشی را جدی بگیرید که در آموزش و پرورش بسیار امر مهمی است البته فلسفه تاکید ایشان از این بابت است که این حوزه نقش اول را در توسعه، ترویج و نهادینه سازی باورها، فرهنگ و ارزش‌های انقلاب، تقویت هویت دینی و ملی همچنین تحقق سند تحول بنیادین را برعهده دارد.

یقینا بالاترین نقش را در تحقق سند، حوزه پرورشی و فرهنگی با ایجاد موقعیت‌های تربیتی متفاوت رشدمدار و نقش آفرین دانش‌‌آموزان در تمام ساحت‌های تربیتی برعهده دارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یقینا بالاترین نقش را در تحقق سند، حوزه پرورشی و فرهنگی با ایجاد موقعیت‌های تربیتی متفاوت رشدمدار و نقش آفرین دانش‌‌آموزان در تمام ساحت‌های تربیتی برعهده دارد افزود: به تعبیر وزیر آموزش و پرورش حوزه پرورشی و فرهنگی می‌تواند نقطه عزیمت آموزش و پرورش به سمت تحقق اهداف سند تحول بنیادین باشد.

به گزارش پانا، وی عنوان کرد: یقینا این وجه از فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در دوره ای که به دلیل ساختار غلط نظام آموزشی کشور از پیش دبستانی تا دانشگاه باعث شده است حاکمیت مطلق آموزش بر پرورش سیطره پیدا کند و در زیست بوم جدید که فعالیت‌های حضوری و میدانی کمرنگ شده اهمیت مضاعف تری پیدا کرده است.

حجاب را از ما طلب می‌کنند

کاظمی در بحث ماموریت‌های حوزه پرورشی و انتظارات جامعه از آن بیان کرد: ماموریت‌های ما به لحاظ موضوعی و تنوع موضوع و به لحاظ دامنه کار و تعداد برنامه در خصوص یک موضوع حد و مرز ندارد؛ و ما در تعارض با این موضوعات و انتظارت همچنین محدودیت‌های منابع انسانی و مالی به شدت در فشار هستیم. حجاب را از ما طلب می‌کنند، انتقال ارزش‌های دفاع مقدس و صدها موضوع دیگر را از ما انتظار دارند که انتظار درستی است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نهادینه سازی مسائل فرهنگی و تربیتی مهم ترین وظیفه ماست تضاد بین انتظارت، دستاوردها و کمبودها بسیار رنج آور است. مدیران می‌گویند حجم برنامه‌ها زیاد است، جذابیت و تنوع ندارد، از طرفی با توجه به اینکه موضوعات فرهنگی بسیار زیاد، ذائقه دانش‌آموزان تنوع طلب و استعدادها متفاوت است، برای ایجاد جذابیت و فراگیری لازم است ویترینی جذابی از فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری و قرآنی برای جذب تمام دانش‌آموزان با استعدادهای متفاوت پیش بینی کنیم. این موضوعات دوگانگی‌هایی است که آزاردهنده است و باید یکی را انتخاب کرد؛ یقینا آنچه به نفع دانش‌آموز است.

تلاش‌های مربیان، مشاوران و دستاوردهای آنان به نسبت بضاعتشان ستودنی است

وی گفت: با وجود این مسائل، دوگانگی‌ها و تضادها تلاش‌های مربیان، مشاوران و دستاوردهای آنان به نسبت بضاعتشان ستودنی است. در نظام تعلیم و تربیت موفقیت در هر بخشی مدیون چند متغیر اساسی و مهم است؛ نیروی انسانی، فضا، تجهیزات و امکانات، نرم افزار کار که شامل برنامه و محتوا و مدیریت است و یقینا وزیر آموزش و پرورش نیز بارها تاکید کرده است نیروی انسانی اساسی ترین رکن نظام تعلیم و تربیت و جای تمام نداشته‌های ماست.

کاظمی کمبود شدید نیروی انسانی را مشکل اساسی این معاونت دانست و گفت: بسیاری مدارس از وجود نعمت نیروی مشاور محروم هستند و جای این سوال باقی می‌ماند که چگونه می‌توانیم با این محدودیت‌های شدید و خلایی که طی سال‌های متمادی به دلیل خروج نیروهای پرورشی ایجاد شده است در ماموریت‌های خود موفق باشیم.

امسال رشته امور تربیتی با طراحی جدید در دانشگاه فرهنگیلان راه‌اندازی شد

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه داشتن مهارت و دانش کافی در نیروهای موجود جای خود دارد عنوان کرد: ما قدردان هستیم و باید تشکر کنیم برای اولین بار در سال جاری 2 اتفاق مهم در این حوزه رقم خورد و با حمایت‌های وزیر موفق شدیم بیش از 8 هزار مربی و مشاور را جذب کنیم و رشته امور تربیتی با طراحی جدید در دانشگاه فرهنگیان راه‌اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه منابع مالی نیز باید تقدیر کنیم چراکه برای اولین بار تخصیص این حوزه در سال جاری و سقف اعتبارات این حوزه در سال آینده 50 درصد افزایش داشته است افزود: امروزه کانون‌ها، دارالقرآن‌ها و اردوگاه‌ها به عنوان مهم ترین ابزار حوزه پرورشی از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند و توسعه و تجهیز آنان متوقف شده است دیگر اردوگاه و کانون جدیدی ساخته نمی‌شود، ردیف خاصی نداریم، سرانه به آنان تعلق نمی‌گیرد و برای تجهیزات آنان با مشکلاتی مواجهیم.

تدوین آیین نامه معافیت‌های مالیاتی خیرین

کاظمی اضافه کرد: اختصاص حدود یک میلیارد تومان برای 350 اردوگاه، هزار و 182 کانون و 750 دارالقرآن منابع پایدار ما در این حوزه است؛ البته تلاش‌های وزیر در تدوین آیین نامه معافیت‌های مالیاتی خیرین و تعریف جدیدی از فضاهای پرورشی و آموزشی قابل توجه است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: توجه وزیر به ارتقای اردوگاه فرهنگی تربیتی باهنر در استرداد سند آن و پرداخت وجه ضمام آن و توسعه و تجهیز این اردوگاه ستودنی است اما امیدواریم بخشی از چالش‌های باقی مانده این حوزه را مرتفع کنید.

وی با اشاره به تلاش‌های همکاران، مربیان و مشاوران در زیست بوم جدید از تلاش‌های خالصانه وزیر در راستای راه‌اندازی شبکه شاد به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در دوران کرونا تشکر و بیان کرد: شعار ما در زیست بوم جدید این بود که هیچ فعالیتی را تعطیل نمی‌کنیم لذا با شعار استمرار و توسعه فعالیت‌ها متناسب با نیازهای فرهنگی و ذائقه دانش‌‌آموزان با رویکرد فراگیری و جذابیت در دوران کرونا برنامه ریزی کردیم.

نه تنها هیچ فعالیتی تعطیل نشد بلکه فعالیت‌های جذاب، متنوع و جدیدی را اجرا کردیم

کاظمی عنوان کرد: امروزه با افتخار اعلام می‌کنیم نه تنها هیچ فعالیتی تعطیل نشد بلکه فعالیت‌های جذاب، متنوع و جدیدی را اجرا کردیم و توانستیم با مشارکت مربیان، مشاوران و دانش‌آموزان و به مدد ظرفیت‌های نامحدود مکانی و زمانی در فضای مجازی صدها هزار محتوای ارزشمند در حوزه‌های مختلف تولید و ارائه کنیم.

فعالیت‌های حوزه پرورشی در کرونا

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد: افزایش تنوع پذیری متناسب با نیازهای دانش‌آموزان بدون افزایش حجم کار مدیران مدارس و مربیان با مشارکت دانش‌آموزان، تشکیل دبیرخانه و پایگاه‌های کشوری، راه‌اندازی قرارگاه مجازی فعالیت‌های قرآنی با 17 پایگاه، برگزاری پیش اجلاسیه‌های نماز، برگزاری جشن تکلیف فراگیر، محافل استماع قرآن با جامعه مخاطب بالا، مسابقات قرآن، عترت و نماز، برگزاری دوره‌های توانمندسازی مربیان و مدیران دارالقرآن‌هاو ایجاد هزاران کانال در قالب یک شبکه مویرگی، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری، جشنواره حمایت از کالای ایرانی، جشنواره باشکوه علمدار و حجاب و عفاف، مدرسه مجازی شعر و داستان و بازی سازان فردا، برگزاری باشکوه اردوهای راهیان نور، پرسش مهر ریاست جمهوری، استمرار طرح نماد، توسعه کانون یاریگران زندگی، تشکل فعال همیارمشاور و اجرای طرح‌های ارتقای صدای مشاور، پیام مشاور، طرح همدل، اجرایی کردن 2 بسته تحولی از 25 بسته تحولی در قالب 5 برنام و زمینه سازی برای مشارکت گسترده تشکل‌های دانش‌آموزی مصداق بارزی از همت و تلاش مربیان، مشاوران، معاونان پرورشی و مدیران کل ستادی در زیست بودم جدید است.

وی در پایان با تاکید براینکه تربیت و فعالیت قرآنی در فضای مجازی جایگزین حضوری نیست گفت: امیدوارم بتوانیم در راستای سند تحول بنیادین به موفقیت‌های مورد اتظار دست یابیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار