اهداف دوره های تحصیلی و نقش آنها در مدارس

تهران(پانا)- اهداف دوره های تحصیلی در هر سیستم آموزشی یک سری نهایت ها و سیاست ها دارد که شامل اهداف بلند مدت یا غائی و اهداف کوتاه مدت در بازه زمانی دوره های تحصیلی است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
اهداف دوره های تحصیلی و نقش  آنها در مدارس

به گزارش اداره کارشناسی اطلاع رسانی و روابط عمومی منطقه 7 و در ادامه ی جلسات اجرائی کردن سند تحول بنیادین؛ جلسه ای با حضور نادیا دواری مدیر منطقه و گروهی از مدیران منطقه ٧ وسایر مناطق تهران و آمنه احمدی؛ پژوهشگر در حوزه تعلیم وتربیت و استاد دانشگاه برگزار شد.

احمدی سخنان خود را با طرح چند سوال آغاز کرد: اهداف چه نسبتی با شما برقرار می کند؟ اهداف دوره های تحصیلی چه نقشی در مدرسه دارند و در کجای فعالیت های علمی قرار دارند؟ آیا تصمیمات ما در مدرسه در حال حاضر تحت الشعاع اهداف دوره های تحصیلی است؟

احمدی در ادامه گفت: اهداف دوره های تحصیلی در هر سیستم آموزشی یک سری نهایت ها و سیاست ها دارد که شامل اهداف بلند مدت یا غائی و اهداف کوتاه مدت در بازه زمانی دوره های تحصیلی است که البته تفاوتهایی از جمله توجه به مراحل رشد واقتضای بومی و.....از تفاوت ها تکیه بر ارزش ها وباورها وجوه مشترک آن است.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف های نهایی بسیار کلی و مبتنی بر نظام ارزشی حاکم بر جامعه هستند، اظهار کرد: هدف نهایی بلند مدت است و مبنای پاسخگویی در کوتاه مدت را ندارد. اما نظام آموزشی باید پاسخگو باشد و مدیران مدارس نیز که در یک دوره خاص دانش آموزان را تحت پوشش خود دارند و باید نسبت به خروجی خود پاسخگو باشند.

احمدی با اشاره به اینکه نیازهایی در وضعیت فعلی و در حال حاضر داریم اظهار کرد: ما باید برای رشد بچه ها و برای رسیدگی به پاسخها به اقتضائات و نیازهای جامعه توجه داشته باشیم. همچنین یادگیری امروز بچه ها در جهت آماده سازی برای زندگی امروز و فردای آنان باشد.

به گفته وی اهداف دوره برای یک مدت زمان مشخص برای 7 سال یا 10 سال مصوب می شود و این اهداف ممکن است بر اساس نیازها و تغییرات اجتماعی که بسیار زیاد و پرشتاب و تاثیرگذار است باید تغییر کنند و متناسب با تغییرات در نظر گرفته شوند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه پیامدهای یادگیری در مدرسه از اهداف دوره های تحصیلی نشات می گیرند گفت: مثلا آگاهی یاد گیرنده از نسبت فرد با خدا و دستیابی یادگیرنده در محیط واقعی از پیامدهای این یادگیری است.

وی درخصوص برخی تعارض ها بین تربیت در خانواده و مدرسه گفت: ارزش های مشترک بین مدرسه و خانواده را باید مبنای هدف گذاری قرار دهیم. رسانه ها و نهادهای اجتماعی هم موثرند. فاصله بین مدرسه و خانواده ها را باید با تمرکز بر ارزش های مشترک قرار داد. مثلا تاکید بر صداقت، نوع دوستی و. ..در کل امکان دارد خانواده ای با این تربیت مشکل داشته باشد.

چالش کرونا از دیگر بحث هایی بود که احمدی به آنها اشاره کرد و گفت: امروزه دنیای ما و محاسباتش دچار تغییر و تحول زیادی شده است.

او گفت: شتاب تغییرات در سالهای قبل بسیار کند بود، در حالی که شتاب تغییر و تحولات در دنیای امروز بسیار سریع و پیش بینی های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را سخت و ناشدنی کرده است.

وی در ادامه در خصوص مفاهیم پیوند زدن، درک روابط، پیش بینی، مداخله و روش ها واهداف صحبت کرد و ادامه داد: نگاه تحلیلی به هدف؛ نگاه ما را به یاد گیرنده نیز تغییر می دهد. وجود و شخصیت یادگیرنده یک ماهیت یکپارچه است که وقتی ترکیب میشوند تبدیل به صفت و توانمندی می شود. به عنوان مثال گاهی دانش آموز تست های کنکور را 90 درصد در درس دینی پاسخ می دهد، اما یادگیری های او تبدیل به صفت نشده است و ما تحقق تربیت دینی در دانش آموز نداریم.

احمدی با اشاره به اینکه اهداف دوره های تحصیلی مصوب سال 97 انتظار عملکرد در یک موقعیت را دارد و عملکرد انعکاس دهنده صفات و توانمندی ها است گفت: عملکرد برآیند اعتقادات، ارزش ها، باورها، صفات و توانمندی هاست.

وی با اشاره به مفروضات در تبیین اهداف دوره ها به تشریح این موارد پرداختند. ماهیت یکپارچه وتشکیل اهداف، سیال بودن وتحول پیوسته هویت، پویا وانعطاف پذیری، تحقق ظرفیت های بالقوه، جامع وترکیبی (ترکیبی از صفات وتوانمندی ها )، انتخاب وآزادی عمل، هماهنگی و تعادل و توازن در ابعاد وجود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار