در نخستین نشست گفتمان سازی سند تحول بنیادین؛

رضا مددی: معلمان ما باید با فلسفه وجودی درس خود آشنا شوند

تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین در آغاز نشست گفتمان سازی سند تحول بنیادین که باحضور معلمان و گروه‌های آموزشی برگزار شد، آگاهی از فلسفه هر برنامه درسی را کلید دست‌یابی به اهداف حوزه‌های یازده‌گانه تعلیم و تربیت عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
رضا مددی: معلمان ما باید با فلسفه وجودی درس خود آشنا شوند

نخستین نشست «گفتمان سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر رویکرد تمام ساحتی» امروز یک شنبه 10 اسفند ماه 99 با حضور رضا مددی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین و باحضور سرگروه‌های آموزشی مناطق شهر تهران به صورت آنلاین برگزار شد.

مددی در توضیح اینکه چرا معلمان برای حضور در این دوره آموزشی انتخاب شده اند اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب پیشتر فرمودند که بدنه آموزش و پرورش، خصوصا معلمان باید با ادبیات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آشنا شوند. همچنین باید بدانید که سند تحول نقشه راه و چارچوب حرکت ما در آموزش و پرورش است.

برنامه درسی یکی از مهم‌ترین امکانات نظام تعلیم و تربیت است

وی درباره نقش مهم تربیتی معلمان در نظام تعلیم و تربیت گفت: معلمان نقش اساسی در جریان تعلیم و تربیت دارند و از دو جهت بر تعلیم و تربیت تاثیرگذارند؛ نخست توانمندی‌ها صلاحیت‌های شخصی معلمان است که تاثیر تربیتی بالایی بر دانش‌آموز دارد. دوم نیز امکاناتی است که در اختیار معلمان قرار دارد و آن چیزی جز برنامه درسی نیست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین ادامه داد: مواد و خوراک تربیت همان برنامه درسی ماست و معلمان گرامی از طریق برنامه درسی بچه‌ها را تربیت می‌کنند. این برنامه یکی از مهم‌ترین امکانات نظام تعلیم و تربیت است که نمی‌توانیم از آن چشم پوشی کنیم. ما در این جلسه با موضوع صلاحیت‌های معلمان سروکار نداریم، بلکه به برنامه درسی می‌پردازیم و اینکه چگونه از طریق برنامه درسی جریان تربیت را دنبال کنیم. یعنی در این جلسات سعی داریم از برنامه درسی برای تحقق امر تربیت استفاده کنیم.

وی درباره گروه‌های آموزشی و نقش و جایگاه مهم آنها در آموزش و پرورش گفت: گروه‌های آموزشی در کف کلاس و در صحنه عمل هستند، بنابراین اگر ایده و طرحی را با گروه‌های آموزشی مطرح کنیم و به توافق برسیم، قابلیت پیاده شدن در سطح کشور را خواهد داشت. ما به همین دلیل بر گروه‌های آموزشی متمرکز شدیم.

مددی درباره بخش‌هایی از سند تحول بنیادین که در این دوره مطرح می‌شود گفت: ما از مجموعه گسترده سند تحول بنیادین سه محور اصلی را برای این دوره آموزشی انتخاب کردیم: محور اول آشنایی با تربیت همه جانبه و متوازن مبتنی بر ساحت‌های تعلیم و تربیت؛ محور دوم تبیین اهداف دوره های تحصیلی و محور سوم برنامه درسی ملی و حوزه های یازده‌گانه تربیت و یادگیری است؛ اینها سه درسی است که به همراه رویکرد آموزش تلفیقی به شما منتقل خواهد شد. همچنین ما می‌خواهیم متناسب بر اساس ساحت‌های تعلیم و تربیت از درس‌های مان نتیجه گیری کنیم. آموزش‌های ما در این جلسات هم شامل مباحث نظری و آموزش‌های عملی و کاربردی خواهد بود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش درباره خروجی این دوره‌های آموزشی اظهار کرد: شما بعد از فراگرفتن این آموزش‌ها می‌توانید به معلمان آموزش دهید و سپس آنها را ارزیابی کنید تا از یادگیری آنان اطمینان حاصل کنید. ما به شما فرصت می‌دهیم کار خود را در قالب فرمتی ساده به ما ارائه کنید تا اشکالات کار را برطرف کنیم.

اگر ندانیم کسر و اعشار به چه درد دانش‌آموز می‌خورد، به چه حقی آن را آموزش می‌دهیم

وی درباره حوزه‌های یازده گانه تربیت و یادگیری گفت: بارها با این پرسش مواجه می‌شویم که مطالب درسی به چه درد زندگی بچه‌ها می‌خورد و فایده یادگیری این مطالب چیست؟ می‌توانیم پاسخ‌های مختلفی به این پرسش دهیم. می‌توانیم تلاش 12 ساله دانش‌آموز در مدرسه را تنها در عبور از کنکور و رفتن به دانشگاه خلاصه کنیم. ولی این پاسخ قانع کننده نیست. پاسخ قانع کننده از فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش دروس به دست می‌آید.

مددی اضافه کرد: باید توجه داشته باشید که این سوال بسیار چالش برانگیز است. در واقع پاشنه آشیل آموزش و پرورش است. اگر ما ندانیم جمع و تفریق و کسر و اعشار به چه درد دانش‌آموز می‌خورد، به چه حقی آن را آموزش می‌دهیم. باید بدانیم که تربیت پازلی است که یک قطعه آن ریاضی؛ یک قطعه علوم، یک قطعه ورزش و تربیت بدنی و به همین ترتیب هردرس است. معلمان عزیز ما باید با فلسفه درس خود آشنا شوند و این اتفاق از طریق پیوند آنها با حوزه‌های یازده گانه تعلیم و تربیت محقق خواهد شد. اینجاست که تدریس کسر و اعشار برای خود معلم به عنوان جزئی از نظام تعلیم و تربیت انسانها معنادار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار