در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

مذاکره با چین و هند برای واردات واکسن کرونا

اصغر باقرزاده: حلقه محدودیت‌های کرونایی در برخی استان‌ها باید تنگ‌تر شود

تهران (پانا) - یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید توزیع واکسن کرونا مورد توجه و نظارت کمیسیون بهداشت قرار دارد و اولویت تزریق واکسن کرونا با گروه‌‌های پرخطر قرار دارد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد
مذاکره با چین و هند برای واردات واکسن کرونا

فاز اول برنامه واکسیناسیون علیه بیماری کووید19 با تزریق واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه و با اولویت کادر درمان شاغل در آی‌.سی.یو از روز 21 بهمن ماه امسال آغاز شد و فاز دوم نیز از روز جمعه 8 اسفندماه آغاز شد. بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور حداقل به مدت یک‌سال ادامه خواهد داشت، این برنامه با اولویت گروه‌های درمانی آغاز شده و به مرور زمان به بخش بزرگی از جمعیت کشور تسری می‌یابد. به گفته متولیان حوزه سلامت برای مهار بیماری کرونا حداقل باید 70 درصد جامعه واکسینه شوند یعنی حدود 60 میلیون نفر از جمعیت کشور باید واکسینه شوند و از آنجا که مبنای دریافت واکسن حداقل تزریق دو نوبت واکسن به ازای هر فرد است، نیازمند 120 میلیون دوز واکسن خواهیم بود. همچنین بنا به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو 250 هزار دوز واکسن کرونا نیز از کشور چین وارد شده است تا بر اساس برنامه جامع واکسیناسیون تحت نظارت کمیته اجرایی واکسیناسیون ظرف روزها و هفته های آتی برای واکسیناسیون گروه‌های هدف مورد استفاده قرار بگیرد.

اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره واکسن کرونا و اولویت‌بندی تزریق به گروه‌های هدف به پانا گفت: واردات واکسن کرونا و همچنین تمرکز بر تولید واکسن ایرانی کرونا، روند خوبی به خود گرفته است و مذاکرات قابل توجهی هم برای واردات واکسن کرونا با کشورهای چین و هند صورت گرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه اولویت تزریق واکسن کرونا با گروه‌‌های پرخطر قرار دارد، اظهار کرد: گروه‌های پرخطر بیماری شامل کادر بهداشتی و درمانی، بیماران خاص، سرطانی، دیالیزی، پیوندی، پرسنل اورژانس، سالمندان و معلولان می‌شوند که طبق برنامه‌ریزی در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره نظارت بر روند توزیع واکسن کرونا از سوی کمیسیون بهداشت گفت: این کمیسیون فقط می‌تواند در بخش نظارت به ماجرا ورود کند و کار اجرایی بر عهده وزارت بهداشت است اما در بخش نظارت، نماینده مجلس در ستاد ملی کرونا حضور دارد و اقدامات لازم انجام می‌شود.

یاقرزاده با تاکید بر پرهیز از رفتن به مسافرت در ایام نوروز گفت: ویروس کرونا از ابتدای شیوع چند پیک را پشت سر گذاشته است و اکنون شاهد جهش این ویروس هستیم و اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، روزهای بدی را پیش رو خواهیم داشت و تا زمانی که واکسیناسیون کرونا برای جمعیت بیشتری از مردم قابل دسترسی است، باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود ضمن اینکه با توجه به شیوع ویروس جهش یافته در برخی استان‌ها باید حلقه محدودیت‌های کرونایی تنگ‌تر و محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.

وی با بیان اینکه از شرکت‌های داخلی برای تولید واکسن کرونا حمایت‌های لازم انجام می‌شود ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر واکسیناسیون به شکل گسترده آغاز شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار