«محاکات»شبکه دو، سرگذشت‌ها را به ساخت فیلم و نگارش اثر ادبی پیوند می زند

تهران (پانا) - «محاکات» با بررسی قصه ها و داستان های مخاطبان خود و پرسشگری و هدایت آن ها ، به دنبال استفاده و بهره برداری این روایت ها برای ساخت یک اثر تلویزیونی و یا نگارش ادبی است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۰۷۴
لینک کوتاه کپی شد
«محاکات»شبکه دو، سرگذشت‌ها را به ساخت فیلم و نگارش اثر ادبی پیوند می زند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ «محاکات» مسابقه‌ای بزرگ برای روایت داستان‌های زندگی، یک چالش دوست‌داشتنی و صمیمی از حکایت‌هایی است که روایتگر آن خود مردم هستند.

«محاکات» زنده کردن سنت به حاشیه رفته قصه‌گویی است و می خواهد مفهوم حکایت‌گری را به درستی به نسل جدید منتقل کند.

مسابقه «محاکات» رقابتی با حضور هیئت داوران و تماشاچیان است که از تعاملات متعددی شکل می‌گیرد و می خواهد با معرفی منابع ادبی، اهمیت حکایت‌گری را روشن‌تر کند چرا که باور دارد قصه ، قدرت تاثیرگذاری فراوانی دارد.

نخستین قسمت این مجموعه ، ششم اسفند و در شب میلاد مولی الموحدین (ع) از شبکه دو سیما روی آنتن رفت.

به بهانه پخش مسابقه «محاکات» با برخی از عوامل این برنامه گفت و گو کرده ایم .

منصور ضابطیان که کار اجرای مسابقه «محاکات» را بر عهده دارد ، درباره ساختار این برنامه گفت : «محاکات» ماجرای زندگی آدم های معمولی اطرافمان است ، ماجراهای زندگی افرادی که در مسیر زندگی با فراز و فرودهایی مواجه شده اند که همین امر ، قصه آن ها را شنیدنی و جذاب کرده است .

ضابطیان ادامه داد : خیلی از این آدم ها را ما اطراف خودمان دیدیم و «محاکات» به دنبال این است که ببیند چگونه قصه ها را می تواند به تصویر درآورد و تا چه اندازه داستان زندگی افراد قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم ، سریال یا یک اثر ادبی را دارد.

وی با اشاره به اینکه افراد در هر جایگاه و مقامی با حضور در برنامه داستان زندگی خود را تعریف می کنند و در پایان هر ماه ، کارشناسان برنامه به ارزیابی قصه ها می پردازند ، گفت : «محاکات» سعی کرده است فضا را برای مهمان خود به گونه ای فراهم کند که به راحتی درباره داستان زندگی خود صحبت کنند و به برنامه اعتماد داشته باشند .

وی ابراز امیدواری کرد : با پخش این برنامه تعداد زیادی قصه به دست ما برسد و ممکن است هر کدام از جذابیت بالایی برخوردار باشد و جریان ساز شود.

ضابطیان با توجه به این که در برنامه سه کارشناس ثابت حضور دارد ، گفت : فلورا سام ، امیرشهاب رضویان ، رسول نجفیان از کارشناسانی هستند که در هر برنامه با شنیدن قصه ها و روایت مهمانان برنامه ، نظر خود را اعلام می کنند و یک کارشناس مهمان از شخصیت های فرهنگی ، هنری ، اجتماعی کشورمان نیز ، هر بار در کنار بقیه کارشناسان حضور دارد.

مجری «محاکات» ویژگی این برنامه را بررسی قصه ها و داستان ها به منظور بهره برداری و استفاده در ساخت یک اثر تلویزیونی یا نگارش کتاب و اثر ادبی عنوان و تصریح کرد : ما در تلاش هستیم که این داستان ها را به گونه ای هدایت کنیم که به صورت کاربردی از آن استفاده شود و این اقدام ، نخستین بار است که در تلویزیون صورت می گیرد.

رسول نجفیان از کارشناسان مسابقه محاکات هم درباره این برنامه گفت : افرادی که در این برنامه حاضر می شوند هر کدام سرگذشت شگفت انگیز و عبرت آمیزی دارند و در زندگی خود سختی ها ، شادی ها ، غم ها ، فراز و فرودهایی را داشتند و ما در این برنامه به شنیدن داستان واقعی زندگی آن ها می نشینیم.

نجفیان از بازیگران خوب کشورمان ادامه داد : هر داستانی می تواند شرح حال زندگی هر کدام از ما باشد و ویژگی هنر در این است که با برقرار کردن ارتباط با مخاطبان ، وجوه مشابهت را درک می کند . ما قرار است در این برنامه اندرز بگیریم و هم ذات پنداری کنیم که ویژگی و خصلت هنر است.

وی با اشاره به این که « محاکات» سرشار از روایت سرگذشت های واقعی و عبرت آمیز است ، گفت : همه ما در طول پیمودن مسیر زندگی با سختی هایی مواجه شدیم که از آن عبور کردیم و به روزهای خوبی زندگی رسیدیم و در «محاکات» سعی خواهد شد اگر موضوع روایت شده قابلیت تبدیل شدن به فیلم باشد یا بتوان از آن رمانی ارزشمند در شکل و شمایل کتاب عرضه شود با کمک گروه های فیلمسازان و نویسندگان این امر محقق شود.

بازیگر پیشکسوت کشورمان خاطرنشان کرد : براساس پرسشنامه و معیارهای اعلام شده ، گروه کارشناسی نظرات خود را ماهانه اعلام می کند و خود من ، سرگذشت ها را به ادبیات کهن و ارزشمند زبان فارسی تسری می دهم.

فلورا سام فیلمنامه نویس ، کارگردان و بازیگر که از کارشناسان محاکات است گفت : در این برنامه سعی داریم قصه واقعی زندگی مردم که دراماتیک تر و امکان تبدیل شدن به فیلم و کتاب را دارند برای بینندگان بیان کنیم .

وی افزود : معیارهای ما برای انتخاب داستان های گزیده ، این است که خط داستان باید ، خط روایی خوب و منطقی و گره گشایی خوبی داشته باشد و موضوع از شگفتی و شبهه برخوردار باشد.

در « محاکات» می خواهیم بگوییم که همه آدم ها با دشواری ها و سختی هایی در زندگی همراه بودند اما توانستد با توکل به خدا ، همت ، تلاش و امید ، مشکلات را پشت سر بگذارند.

شنیدن این داستان ها ، این پیام را به بینندگان و مخاطبان می دهد که هر کسی در زندگی مشکلات و سختی هایی دارد که نباید فکر کند در پایان راه است و می توان با امید و انگیزه باید بر سختی ها فائق آمد.

فلورا سام خاطرنشان کرد : از آن جایی که قصه گویی همیشه برای مردم جذاب بوده امیدواریم این برنامه بتواند با مخاطبان ارتباط خوبی برقرار کند و هدف آن نیز محقق شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار