بررسی آینده روابط بایدن_بن‌سلمان در گفت‌‌وگوی پانا با هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل جهان عرب؛

پایان حیات سیاسی «آقای اره استخوان»

هانی‌زاده: رئیس‌جمهوری آمریکا، «محمد بن سلمان، را از چرخه قدرت سیاسی عربستان حذف می‌کند / «محمد بن نایف» که در حصر خانگی است به جایگاه ولیعهدی بازمی‌گردد

تهران (پانا) - هانی‌زاده، تحلیلگر ارشد مسائل جهان عرب تاکید کرد که محمدبن نایف دوباره به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب می‌شود و آمریکا به دنبال انزوای محمدبن سلمان از چرخه قدرت سیاسی آل سعود است.

کد مطلب: ۱۱۶۷۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
پایان حیات سیاسی «آقای اره استخوان»

حسین هانی‌زاده در گفت‌وگو با پانا، نگاه دولت بایدن به محمدبن سلمان را انتقادی دانست و گفت: «فصل جدیدی در روابط میان عربستان با آمریکا به ویژه تیم جو بایدن آغاز شده است. در گذشته بن‌سلمان زیر چتر حمایت‌های دونالد ترامپ قرار داشت و دست به ماجراجویی و رفتارهای بلندپروازانه می‌زد.»

وی ادامه داد: «بن سلمان مرتکب قتل جمال خاشقچی، کشتار مردم یمن و نقض آشکار حقوق بشر شده است، اما دولت ترامپ مقابل جنایت‌های او سکوت کرد و در نتیجه حیثیت سیاسی آمریکا زیر سوال رفت.»

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تاکید کرد: «اعضای حزب دموکرات ایالات متحده در تغییر سیاست‌های جو بایدن در قبال عربستان به ویژه محمدبن سلمان نقش به‌سزایی داشته‌اند. چراکه آمریکا به خاطر ماجراجویی‌های ولیعهد عربستان هزینه‌های سنگین سیاسی پرداخت کرده است.»

هانی‌زاده تصریح کرد: «با توجه به انتشار گزارش اخیر درباره قتل خاشقچی پیش‌بینی می‌شود که تیم جو بایدن به تدریج محمد بن‌سلمان را منزوی و از چرخه قدرت عربستان خارج کند. نانسی پلوسی، رئیس کنگره نیز در روند تغییر رفتار یا انزوای بن‌سلمان نقش کلیدی دارد زیرا او جو بایدن را در این زمینه به شدت تحت فشار قرار داده‌ است.»

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه گزارش منتشر شده درباره قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد عربستان را به معنای خروج بن‌سلمان از مصونیت دانست و گفت: «76 نفر از نزدیکان محمد بن‌سلمان مورد تحریم قرار گرفته‌اند و در آینده احتمالاً او از قدرت خارج و به جای وی محمد بن نایف، ولیعهد سابق عربستان که در حصر خانگی است دوباره به عنوان ولیعهد انتخاب خواهد شد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: «مساله حقوق بشر برای تیم جو بایدن از اهمیت به‌سزایی برخوردارست و در آینده دولت آمریکا با فشارهای ایالات متحده به جنگ ظالمانه عربستان علیه یمن پایان خواهد داد. بنابراین با چنین وضعیتی روزهای سختی در انتظار بن‌سلمان است و احتمالاً از چرخه قدرت سیاسی منزوی و حذف می‌شود.»

هانی‌زاده در پایان گفت: «در هفته‌های اخیر بن‌سلمان به بنیامین نتانیاهو برای کاهش فشارهای آمریکا متوسل شده است و لابی صهیونیست نیز در تعدیل گزارش منتشر شده نقش کلیدی داشته است. اما محمد بن‌نایف رابطه بسیاری خوبی با جو بایدن به ویژه حزب دموکرات دارد و نگاه بایدن این است که نایف بهتر از هر کسی می‌تواند منافع آمریکا را در عربستان حفظ کند.»

گفتنی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته اعلام کرد که دولت ایالات متحده روز دوشنبه هفته جاری طی بیانیه‌ای، سیاست‌های خود در قبال عربستان اعلام خواهد کرد.

«آقای اره استخوان» لقبی است که جیم روتنبرگ، روزنامه‌نگار آمریکایی نشریه نیویورک تایمز برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بعد از ارتکاب به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار معارض سعودی انتخاب کرد و خیلی زود به یکی از مهترین القاب وی در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. هم‌اکنون نیز بسیازی از فعالان سیاسی، محمدبن سلمان را با همین لقب خطاب می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار