رییس بهزیستی بهشهر در گفت و گو با پانا خبرداد:

مراجعه سالانه ۱۵۰۰ نفر به مراکز درمان اعتیاد غیردارویی

ساری (پانا) - رئیس بهزیستی بهشهر به فعالیت ۴ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد در بهشهر اشاره کرد که هدفشان درمان غیر دارویی و سم‌زدایی است و قریب به ۱۵۰۰ نفر سالانه به صورت خود معرف به این مراکز مراجعه می‌کنند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
مراجعه سالانه ۱۵۰۰ نفر به مراکز درمان اعتیاد غیردارویی

محمد باباجانی در گفت و گو با پانا با بیان اینکه توقع جامعه و مردم از نهادهای دولتی از جمله بهزیستی زیاد است، گفت: «با توجه به آسیب‌های نو پدید و مشکلاتی که در جامعه به وجود می‌آید و گریزی از بسیاری از محدودیت‌ها نیست، سازمان بهزیستی در نظر دارد که خدمات ۲۲ گانه‌ اصلی را به مراکز خدمات بهزیستی که در حال افتتاح رسمی هستند، واگذار کند.»

او فراگیری خدمات‌، دسترسی به خدمات و ‌توزیع عادلانه و شفافیت را رسالت اصلی بهزیستی برشمرد و با اشاره به تحقق اصل ۴۴ ادامه داد: «این اصل از ‌سیاست‌های اصلی نظام است و کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش بهره‌بری و کاهش بهای خدمات و سپردن کار به مردم را در نظر دارد ضمن اینکه می‌توان از مجموع ظرفیت‌ها برای ارتقا سلامت روان جامعه استفاده کرد.»

باباجانی با اشاره به آغاز فعالیت سازمان بهزیستی از سال ۱۳۵۹، فعالیت این سازمان را سه حوزه اصلی توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی برشمرد و گفت: «افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار و افرادی که در معرض آسیب هستند از خدمات این نهاد بهره‌مندند. ۷ مرکز فعال توانبخشی در بهشهر از معلولان زیر ۱۴ سال نگهداری می‌کنند و از معلولان بالای ۱۴ سال، سازمان توانبخشی هاشمی‌نژاد نگهداری می‌کند.»

او به فعالیت ۲ مرکز حرفه‌آموزی در بهشهر اشاره کرد که به کودکانی که توان استفاده از مراکز استثنائی را ندارند آموزش‌های لازم داده می‌شود.

رییس بهزیستی بهشهر به مراکز نگهداری و توانبخشی بیماران روانی مزمن اشاره کرد و گفت: آنها بیمارانی هستند که از بیمارستان شهید زارع ترخیص شده و در شرایط مناسب‌تری هستند. «نگهداری از این بیماران بسیار سخت و هزینه‌بر برای خانواده‌هایشان است و می‌طلبد که ارگان‌ها و متخصصان کمک کنند تا اسباب سلامت روان خانواده و جامعه فراهم شود.»

مراجعه سالانه ۱۵۰۰ نفر به مراکز درمان اعتیاد غیردارویی

باباجانی به فعالیت ۴ مرکز پیشگیری و درمان اعتیاد در بهشهر اشاره کرد که هدفشان درمان غیر دارویی و سم‌زدایی است و قریب به ۱۵۰۰ نفر سالانه به صورت خود معرف به این مراکز مراجعه می‌کنند. «۴ مرکز سرپایی درمان و پیشگیری از اعتیاد هم در بهشهر فعال است که به شکل دارویی درمان می‌کنند که قریب به ۴۰۰ نفر در این مراکز درمان می‌شوند.»

رییس بهزیستی بهشهر با یادآوری اینکه خدمات اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۸۶ شروع شده و ۴ نوع فعالیت را پیگیری می‌کند، گفت: « خط تلفنی ۱۲۳ که با برقراری ارتباط به افرادی که نیاز به حمایت‌های خاص دارند، در معرض آسیب و آسیب‌دیده هستند، خدمات ارائه می‌کند، خدمات سیار خودرویی با هدف خدمت به موقع تخصصی و فوری برای افرادی که در معرض آسیب و آسیب‌دیده هستند، مرکز مداخله، به افرادی که به نوعی به شکل فردی یا خانوادگی دچار مشکلات حاد می‌شوند مثلا کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی، خودکشی، مردم‌آزاری و... نیز خدمات ارائه می‌کنند.»

باباجانی پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی را عامل کاهش قطعی هزینه‌های درمان و مداخلات برشمرد و توضیح داد: «سالانه نزدیک به ۷ هزار کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری می‌‌شوند تا آن‌هایی که دچار تنبلی چشمی هستند شناسایی و ارجاع شوند. برای سنجش شنوایی نوزادان نیز با کمک شبکه بهداشت نزدیک به ۲ هزار نوزاد در سطح شهرستان غربالگری و سنجش می‌شوند. در خانواده‌هایی که فرد معلول دارند و یا زنانی که سقط مکرر داشتند یا مشکلات ژنتیکی در خانواده آنها بوده، برای پیشگیری آنان را به مراکز مشاوره معرفی می‌کنیم.

رییس بهزیستی بهشهر به حمایت مالی از ۱۵۰ نفر برای تهیه مسکن‌ مهر با حدود ۶۰۰ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: «در تهیه مسکن خانوارهای دارای معلول نیز حدود ۸۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض با استفاده از منابع تفاهم‌نامه هایی که با بنیاد مستضعفان و خیران داشتیم، پرداخت شد. البته کار سازمان بهزیستی ساختن مسکن یا ایجاد اشتغال نیست، بلکه ایجاد فرصت و تسهیلگری است.»

دانش‌آموز خبرنگار: ترلان فلاح

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار