نگاهی به مشارکت گسترده خیّرین مدرسه‌ساز در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی

تهران (پانا) - استان‌های گیلان، یزد، خوزستان و کرمان در ارتباط تصویری با سالن حجاب محل برگزاری بیست و دومین دوره جشنواره خیّرین مدرسه‌ساز کشور گزارشی از مشارکت خیّرین را در ساخت و توسعه فضاهای اموزشی طی یک سال گذشته ارائه دادند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
نگاهی به مشارکت گسترده خیّرین مدرسه‌ساز در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیّر مدرسه ساز، به صورت ویدئو کنفرانس با مراکز استان‌های سراسر کشور برگزار شد، چند استان کشور در ارتباط با معاون اول رئیس جمهور گزارش مختصری از روند برگزاری جشنواره و مشارکت خیرین در ساخت و توسعه فضاهای آموزشی ارائه کردند.

مشارکت خیرین گیلانی در ۸۰ درصد پروژه‌های آموزشی امسال

ارسلان زارع استاندار گیلان گفت: بیش از ۳۲۰ خیّر با مشارکت درساخت صدها پروژه در هفت سال اخیر نقش موثر و قابل تحسینی در تأمین محیطی مناسب و مطلوب برای یادگیری دانش آموزان عزیز و آینده سازان این سرزمین و سرمایه‌های اجتماعی این مملکت داشتند.

وی افزود: در سال جاری بر اساس تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور، دو پویش مردمی در استان گیلان برای ساخت فضاهای آموزشی به اجرا درآمد که هر دو پویش مورد استقبال مطلوب نیکوکاران گیلانی قرار گرفت و تا زمان حاضر، گیلان رتبه دوم کشوری در تعداد نفرات شرکت کننده و جذب ریالی و نیز استان اول در شاخص مشارکت بر اساس نسبت تعداد دانش آموزان استان است.

استاندار گیلان اضافه کرد: همانگونه که مایه مباهات ماست و موجب خرسندی شما بزرگواران هم خواهد بود، ‌در سال جاری از ۳۳ پروژه‌ای که به بهره برداری رسیده است و تحویل دانش‌آموزان و اداره کل آموزش و پرورش شد، در ۲۶ پروژه یعنی 80 درصد پروژه‌ها، خیرین مشارکت داشتند و خوشحالیم که برای سال آتی نیز پروژه های قابل توجه نیمه تمامی داریم که انشالله تا مرداد و قبل از آغاز سال تحصیلی به بهره برداری می‌رسند.

هر کارخانه یک مدرسه/ احداث دو مدرسه با کمک های خرد مردمی

محمدعلی طالبی استاندار یزد در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور اظهار کرد: امروز بار بزرگی از اقدامات عام المنفعه در استان یزد در بخش آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و درمانی به دوش خیرین بزرگوار است و به اتکای همکاری و مساعدت این عزیزان، استان یزد توانسته است در بسیاری از شاخص‌های توسعه جزو سرآمدهای کشور باشد.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات استان یزد ۲۶ سال صدرنشینی در کنکور سراسری است که بخشی از این مرهون نقشی است که خیرین مدرسه ساز در استان داشتند، گفت: در استان به دلیل قدمت آموزش پرورش با معضل و مشکل فرسودگی مدارس مواجه هستیم؛ گرچه به لحاظ سرانه ها در آمار آموزش و پرورش دارای جایگاه نسبتاً خوبی هستیم اما به لحاظ فرسودگی مدارس شرایط مناسبی را نداریم.

طالبی اضافه کرد: در حال حاضر از ۱۶۶۵ مدرسه، ۵۲۹ مدرسه بلا استفاده است که ۳۲ درصد مدارس را شامل می‌شود همچنین ۲۸ درصد از مدارس در لیست تخریب و بازسازی قرار دارند که نشان دهنده وضعیتی است که در استان با آن مواجه هستیم.

وی افزود: به اتکای حضور خیرین بزرگوار توانستیم پویش‌های خوبی را در راستای نهضت مدرسه سازی راه بیندازیم و امسال با حضور خیرین ۱۹۵ میلیارد تومان در آمار ۱۰ ماهه جذب، مساعدت و همراهی خیرین داشتیم.در بحث آجر به آجر هم اقدامات و فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است که ۵ هزار خیر احداث یک مدرسه سه کلاسه را در یکی از مدارس استان با همکاری گروه جهادی شهید الله‌دادی تقبل کردند، همچنین در پویش " من مادرم، بچه های ایران فرزند من" هم دو هزار شرکت کننده داشتیم که مدرسه‌ای را در یکی از روستاهای شهرستان یزد در حال احداث دارند.

استاندار یزد اضافه کرد: اتفاق دیگر در طرح آجر به آجر، مشارکت خیرین و صاحبان صنایع و معادن بود در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی شان، به طوری که در برخی شهرستان ها تحت عنوان «هر کارخانه یک مدرسه» کارهایی را انجام دادند و جریان کلنگ زنی مدارس و همچنین افتتاح مدرسه های خیری به یکی از جریان های مستمر در مناسبت های مختلف در طول سال تبدیل شده است که بسیار حائز اهمیت است.

طالبی با بیان اینکه ۲۲۰۰ خیّر در استان فعال هستند که مشارکت های خوبی را داشتند، ادامه داد: ۳۰۰ بانوی خیّر داریم که در حال فعالیت هستند و طی سال های ۹۲ تا ۹۹ در بحث احداث مدارس از رقم ۱۸ میلیارد تومان در سال ۹۲ به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیدیم که رشد بسیار خوبی دارد و نسبت به سال گذشته هم دو و نیم برابر آمار جذب خیرین بوده است.

برچیدن مدارس سنگی خوزستان در دست اقدام

زیبا صالح پور رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان در بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور که با هدف تکریم از 1000 خیر مدرسه ساز برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست‌های تعیین شده از سوی جامعه خیرین در سال گذشته تکمیل طرح های نیمه تمام است اظهار کرد: خوشبختانه به لطف خدا، همت خیرین و مشارکت دولت توانستیم تمام پروژه های نیمه تمام سال های گذشته را که سال‌ها رها شده بودند به اتمام رسانده و یا در حال اجرا هستند.

صالح پور افزود: سیاست دیگر، توجه به احداث و تکمیل هنرستان‌هاست که خوشبختانه در این امر هم با مشارکت خیرین و بودجه تعیین شده از سوی دولت توانستیم موفقیت‌هایی را کسب کنیمغ همچنین ۱۱ مدرسه استثنایی را با مشارکت خیرین در استان به بهره‌برداری رساندیم.

وی اضافه کرد: سیاست دیگر استان خوزستان، برچیده کردن مدارس سنگی است که از هزار کلاس سنگی خطرساز موجود در استان خوزستان دویست کلاس را طی سال جاری در دست احداث داشتیم که تعدادی از آنها به بهره برداری رسیدند.

وی ضمن تشکر از مسؤولان گفت: باز هم انتظار داریم که دولت این بودجه را استمرار دهد و بودجه بالایی اختصاص دهد و مشارکت خیرین را با دلگرمی فراهم کند؛ ما در سال گذشته و در سال جاری ۱۲۰۰ کلاس درس احداث کرده و دردست ساخت داریم که از این تعداد، ۹۰۰ کلاس درس توسط خیرین احداث شده است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه استان خوزستان افزود: در پویش محرم طرح آجر به آجر توانستیم رتبه چهارم را به دست آوریم و اولین استانی بودیم که این پروژه را شروع کردیم که در حال اتمام است و در پویش " من مادرم، بچه های ایران فرزند من" که در حال اجراست در رتبه اول قرار داریم.

افتتاح هنرستان نیمه کاره بعد از 17 سال

سید مهدی طبیب زاده نماینده خیرین حقوقی و رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان در ارتباط تصویری با سالن حجاب تهران بیان کرد: سرانه فضای آموزشی استان از حد متوسط کشوری کمتر است؛ برای حل این مشکل و در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی؛ اتاق بازرگانی قبول کرد با کمک فعالان اقتصادی، ۱۰۰ مدرسه با ۷۲۰ کلاس درس در استان کرمان احداث کند و ۲۰ مدرسه دیگر هم توسط موسسه خیریه مهر گیتی در حال احداث است.

وی خواستار فراهم شدن تسهیلاتی برای خیرین مدرسه‌ساز از لحاظ مالیاتی شد که تشویقی برای آنها محسوب شود و گفت: توقع داریم که سهم دولت هم به موقع تزریق شود که همزمان با هزینه کرد خیّر، احداث مدرسه به اتمام برسد.

طبیب زاده افزود: ما همان سیاست که در خوزستان اعمال شده بود و تکمیل مدارس نیمه تمام را انجام دادیم و در دهه مبارکه فجر، هنرستانی را در شهرستان بافت افتتاح کردیم که ۱۷ سال نیمه ساخته مانده بود و این نهضت ادامه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار