ابهام در بکارگیری پرستاران باردار در بخش‌های کرونا

تهران (پانا) - علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده است که بکارگیری پرستاران باردار در بخش‌های کرونا ممنوع است اما جان‌باختن پرستاران باردار در دو هفته اخیر نشان داده است به این مساله در بیمارستان‌ها توجهی نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۶۶۰۳
لینک کوتاه کپی شد
ابهام در بکارگیری پرستاران باردار در بخش‌های کرونا

بیش از یکسال از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و مجاهدت پرستاران در طول یکسال گذشته بی‌نظیر بوده است. این در حالی است که بیش از 60 هزار پرستار به این بیماری مبتلا شده‌اند و 100 پرستار نیز جان خود را از دست داده‌اند اما در این میان هستند پرستاران باردانی که در راه مجاهدت، جان خود را از دست داده‌اند به طوری که در دو هفته اخیر 3 پرستار باردار جان خود را از دست دادند.

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت روز گذشته درباره خروج پرستاران باردار از بخش‌های کرونایی اظهار کرد که از همان آغاز شیوع کرونا در کشور طی ابلاغی از دانشگاه‌های علوم پزشکی درخواست شد تا پرستاران آسیب‌پذیر از بخش‌های کرونایی خارج شوند.

هم‌اکنون به دلیل مشکلاتی که در حوزه پرستاری وجود دارد، سیستم به گونه‌ای است که فشار مدیران پرستاری بر پرستاران زیاد است. مواردی وجود دارد که با مرخصی پرستار باردار موافقت نشده است و در مواردی نیز شاهدیم که برخی پرستاران شرکتی به دلیل باردار بودن، به جای دریافت مرخصی از کار اخراج شدند

معاون پرستاری وزارت بهداشت تاکید کرد که براساس این ابلاغ بر حفظ ایمنی کادر پرستاری آسیب پذیر تاکید شد و از روسای دانشگاه‌ها خواسته شد تا پرستاران آسیب پذیر مانند، پرستاران باردار و شیرده، پرستاران دارای هر نوع بیماری زمینه ای، پرستاران دارای نقص ایمنی بدن، یا افرادی که داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌ کنند، در بیمارستان‌ های ریفرال و کووید ۱۹ به کار گرفته نشوند که خطری برایشان نداشته باشد و از خدمات این افراد در امر آموزش، مشاوره و پیگیری امور بیماران مبتلا پس از ترخیص در بیمارستان های ریفرال بهره گرفت.

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در دو هفته اخیر 3 پرستار باردار جان خود را بر اثر ابتلا به بیماری کرونا از دست داده‌اند درباره بکارگیری پرستاران باردار در بخش‌های کرونا گفت: «فقط در هفته گذشته دو پرستار از شهر کرج جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند که این اتفاق بسیار غم‌انگیر است و به دلیل مشکلاتی که در حوزه پرستاری وجود دارد شاهد از دست رفتن جان پرستاران هستیم.»

دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه سلامت جسمی، روحی و روانی پرستاران باید در اولویت قرار بگیرد، گفت: « پرستاران باردار نباید در بخش‌های کرونایی یا عفونی فعالیت داشته باشند اما هم‌اکنون به دلیل مشکلاتی که در حوزه پرستاری وجود دارد، سیستم به گونه‌ای است که فشار مدیران پرستاری بر پرستاران زیاد است. مواردی وجود دارد که با مرخصی پرستار باردار موافقت نشده است و در مواردی نیز شاهدیم که برخی پرستاران شرکتی به دلیل باردار بودن، به جای دریافت مرخصی از کار اخراج شدند. بنابراین اکنون فشار بر روی پرستاران زیاد است و مدیران پرستاری به جای اینکه مشکل را حل کنند صورت مساله را پاک می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «در نظام پرستاری دنیا اینگونه است که اگر پرستاری در خوداظهاری درج کند که نیاز به مرخصی استعلاجی دارد، به راحتی به او مرخصی می‌دهند زیرا معتقدند اگر پرستار مریض باشد، بیمار هم دچار مشکل می‌شود اما این سیستم در کشور ما با چالش مواجه است و پرستاران برای مرخصی استعلاجی نیز با مشکل روبرو هستند. در واقع وقتی پرستار استعلاجی می‌خواهد حتما باید به بیمارستان محل خدمت خود برود تا پزشک او را ببیند و سپس به آن استعلاجی می‌دهند.»

شریفی‌مقدم با بیان اینکه پرستاران در شرایط سختی قرار دارند، گفت: «بخاطر فشارهای بی‌امانی که مدیران پرستاری به دلیل کمبود نیرو وارد می‌کنند، پرستاران در شرایط سختی قرار دارند و این باعث شده تا فشار بر کادر درمان وارد شود. در نهایت پرستار خسته می‌شود به ویژه پرستاران باردار که ریسک بیماری دارند، در معرض خطر قرار دارند و جان آنها در خطر است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار