هزینه بالای اقتصادی ادامه بیماری کرونا برای جوامع

تهران (پانا) - کارشناس مسائل اقتصادی و عضو انجمن دوستی ایران می‌گوید هم اکنون بسیاری از مردم از نظر اقتصادی در مضیقه هستند به همین دلیل ابتلا به بیماری می تواند آسیب های جامعه را جدی تر کند، زیرا بسیاری هزینه های پایه درمانی هم ندارند، از این رو واکسیناسیون جزو برنامه های اولویت دار نظام باید قرار بگیرد و در این فرایند واکسن های مطمئن که دارای صلاحیت پزشکی و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی هستند چه داخلی و چه خارجی قابلیت استفاده خواهند داشت تا مردم از ابن بلا به دور باشند.

کد مطلب: ۱۱۶۶۵۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هزینه بالای اقتصادی ادامه بیماری کرونا برای جوامع

محمدرضا کمالی نویسنده و کارشناس مسائل اقتصادى گفت؛ تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تاکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ جهش ژنتیکی در ویروس کرونا مشاهده شده که از میان آن‌ها قدرت سرایت گونه انگلیسی از همه بیشتر بوده است. دکتر کمالی گفت ویروس جهش یافته جدیدکرونا که در انگلیس شناسایی شده است، بیش از گونه قبلی در کودکان مسری‌تر است و تحقیق و مطالعه در این زمینه همچنان ادامه دارد، این ویروس علاوه بر میانسالان و سالمندان، جوانان و نوجوانان را نیز مبتلا می کند و ضرورت دارد پروتکل های بهداشتی بیش از پیش رعایت شود. هنوز شواهدی در دست نیست که نشان دهد واکسن‌ها صد در صد موثر در همه نوع باشند . با این حال و با توجه به نوع جهش ویروس و افزایش میزان تکثیر آن به نظر می رسد نگرانی هایی از این بابت وجود دارد،همچنین دانشمندان دانشگاه کمبریج نیز سرگرم ساخت واکسن جدیدی هستند که دربرابر گونه‌های جهش یافته کرونا مقاوم باشد؛ اما هنوز اطلاعات دقیقی درباره زمان تولید واکسن موثر در دست نیست.

کمالی گفت: حفظ سلامت مردم مبنای سخنان رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات واکسن های غیرمطمئن است، چراکه چند وقت پیش برخی رسانه های آمریکا اعلام کردند حتى نظامیان آمریکا به واکسن کشورشان اعتماد ندارند و این مساله در نتیجه افزایش مرگ افراد تست کننده واکسن در آمریکا بوده است.
وی ادامه داد:‌ مقام معظم رهبری چندی پیش از رسانه ملی اعلام کردند که «ورود واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع است». این موضوع باعث شد تا رسانه های بیگانه و معاند انقلاب اسلامی و افرادی که نسبت به صحبت های مسولان نظام ناآگاه هستند سوار بر موج رسانه های خارجی شوند و تصور کنند که رهبر معظم انقلاب با اصل واردات واکسن به داخل کشور مخالف هستند که بعدها با واردات واکسن از روسیه مشخص شد این مساله صحت ندارد و حفظ سلامت مردم مبنای سخنان رهبر معظم انقلاب برای جلوگیری از واردات واکسن های غیرمطمئن بوده است، ما در کشور داروهای زیادی را داریم که ساخت کشورهای اروپایى و انگلیس و آمریکا هستند و هیچ گاه رهبر معظم انقلاب اعلام نکرده اند که با ورود این داروها به کشور مخالف هستند.

عضو انجمن دوستی ایران گفت: در شرایط کنونی کشور در موقعیت خاصی قرار دارد نمی توان نسبت به واکسیناسیون مردم در مقابل ویروس کوئید ۱۹ بی تفاوت بود.

وی اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از مردم از نظر اقتصادی در مضیقه هستند به همین دلیل ابتلا به بیماری می تواند آسیب های جامعه را جدی تر کند، زیرا بسیاری هزینه های پایه درمانی هم ندارند، از این رو واکسیناسیون جزو برنامه های اولویت دار نظام باید قرار بگیرد و در این فرایند واکسن های مطمئن که دارای صلاحیت پزشکی و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی هستند چه داخلی و چه خارجی قابلیت استفاده خواهند داشت تا مردم از ابن بلا به دور باشند.
این فعال اقتصادی افزود: این واکسن های ساخت آمریکا و انگلیس به دلیل اینکه از فناوری های نوینی بهره گرفته اند و به جای ساخت معمول واکسن ها که از ویروس ضعیف شده تولید می شوند از فناوری RNA استفاده شده و کارایی آن هنوز مشخص و مورد تایید نیست به همین دلیل رهبری آن را منع کرده اند تا مردم از شائبه تست و آزمایش این واکسن ها در ایران در امان باشند، به عبارت دیگر رهبر معظم انقلاب معتقد هستند که اگر این واکسن ها کارآمد هستند چرا در آمریکا و انگلیس روزانه هزاران نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند؟ بنابراین واکنش های منفی درباره سخنان رهبر معظم انقلاب به دلیل ناآگاهی از جزئیات پشت پرده این واکسن ها است.
وی ابراز کرد: یک واکسن در حالت معمول برای اینکه به بازار بیاید باید مراحل گسترده ای را بگذراند که چندین سال طول می کشد. اما با توجه به شرایط ویژه ای که تمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می کند واکسن هایی به بازار عرضه شده که برخی از آنها مراحل نهایی آزمون را طی نکرده اند از این رو قابل اعتماد نیستند.
کمالی افزود: واکسن های شرکت فایزر از همین واکسن های غیرقابل اعتماد در تمامی دنیا است، زیرا آن طور که در خبرها آمده در مراحل نخست تست انسانی، این واکسن کشته های زیادی داشته که البته رسانه ای هم نشده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که واکسن های شرکت فایزر و مدرنا مراحل تست خود را بگذرانند و بتوانند از سازمان بهداشت جهانی و از وزرات بهداشت کشور مجوز بگیرند، به طور قطع رهبر معظم انقلاب با ورود این واکسن ها به کشور مخالفتی نخواهند داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار