عضو کانون وکلای مرکز‌شهر تهران:

علاقه، تنها شرط ورود به رشته حقوق نیست

تهران (پانا)- هفتم اسفند‌ماه یادآور خاطره شکوهمندی است، روزی که به همت و تلاش نخست‌وزیر مردمی وقت، نهضت مشروطه‌خواهی ایران توفیقی سترگ حاصل کرد و با تصویب لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، حق دسترسی به وکیل مستقل دادگستری و حاکمیت قانون و اجرای صحیح عدالت، به رسمیت شناخته شد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۴۸۱
لینک کوتاه کپی شد
علاقه، تنها شرط ورود به رشته حقوق نیست

تقریبا بیش از ۶۰ سال پیش در روز ۷ اسفند سال ۱۳۳۱ لایحه استقلال وکلا با پافشاری‌های دکتر مصدق تصویب و هفتم اسفند ماه به عنوان روز استقلال کانون وکلا و بزرگداشت روز وکیل مدافع ثبت شد.

سیاوش اردستانی، یکی از وکلای عضو کانون وکلای مرکزشهر تهران ، مدرس دانشگاه و از اساتید جوان موسیقی کشور است. او در گفت و گو با پانا اظهار کرد: نزدیک به دو سال است که در حوزه وکالت مشغول هستم و پرونده‌هایی بوده است که از قبول‌کردن آن‌ها خودداری کرده‌ام.

او با اشاره به جایگاه وکلا در جامعه ادامه داد: در این رابطه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد و هر کس به میزان درک و فهم خود از این حرفه واکنش‌های متفاوتی را نشان می‌دهد؛ رفتار وکلا هم بسیار متفاوت است، مثل تمام حرفه‌ها و مشاغل دیگر. شاید سالیان سال باشد که فردی مشغول به کار وکالت است ولی این دلیلک نمی‌شود که تمام افراد مانند یگدیگر رفتار کنند.

اردستانی افزود: دانشجویان رشته حقوق باید این موضوع را شاکله ذهنشان قرار دهند که این حرفه یک رشته مفهمومی و کاربردی است علاوه بر آنکه به دنبال قبولی در رشته‌های مختلف این حرفه هستند باید فهم و درک درستی هم از آن داشته باشند چون با فارغ‌التحصیل شدن اتفاق خاصی برای آن‌ها نخواهد افتاد و آن‌ها باید برای ورود به حرفه وکالت، قضاوت و غیره در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند. بهتر است که در دوره تحصیل، آمادگی لازم علمی را پیدا کنند و برای آن‌ها تجربه کسب شود.

رسالت یک وکیل، دفاع از حقانیت و اجرای عدالت در جامعه است از این رو یک وکیل علاوه بر فارغ التحصیلی در رشته حقوق میبایست توانایی تحلیل و تشخیص حق و شجاعت دفاع از شرافت و انسانیت را داشته باشد

او با بیان ارزش و شان حرفه مقدس وکالت افزود: یک وکیل خوب باید مقدمه لازم و آگاهی کافی را در مورد پرونده‌ای که قبول می‌کند داشته باشد و تمام تلاش و تمرکز خود را بر پرونده‌ای که در دست دارد قرار دهد و هر آنچه در توانش است انجام دهد. او نباید صرفا به بعد مالی و مادی پرونده توجه کند و باید از موضوع پرونده اطلاعات کافی را کسب کند. رسالت یک وکیل، دفاع از حقانیت و اجرای عدالت در جامعه است از این رو یک وکیل علاوه بر فارغ التحصیلی در رشته حقوق میبایست توانایی تحلیل و تشخیص حق و شجاعت دفاع از شرافت و انسانیت را داشته باشد تا به خوبی از جان و مال و آبروی موکل که ارزشمتد ترین دارایی وی هستند دفاع کند.

سیاوش اردستانی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مسئله‌‌هایی که در این حرفه برای شخص وکیل به وجود می‌آید فشارهای روحی و روانی است که به شخص وکیل وارد می‌شود، زیرا یک وکیل صاحب جان، مال و حیثیت موکل خود است و با کوچک‌ترین سهل‌انگاری او ممکن است خطایی رخ دهد که سرنوشت موکل و حتی زندگی شخصی خود را هم تغییر دهد، که این خود یک موضوع استرس‌آور است.

او که خود مدرس دانشگاه است در رابطه با تدریس مجازی یادآور شد: زیر‌ساخت‌های سخت‌افزاری آن طور که باید فراهم نشده است، ارتباط میان دانشجو و استاد یک مسئله بسیار مهم است که از این طریق این امر به صورت کامل اتفاق نمی‌افتد و ممکن است انتقال مطالب به صورت کامل انجام نشود و با توجه به مجازی شدن امتحانات، ‌‌ما نمی‌توانیم از نمرات واقعی دانشجویان اطلاع یابیم و این آزمون‌ها نمی‌تواند معیار مناسبی برای شناخت اینکه دانشجویان در چه سطح علمی‌ هستند باشد.

می‌توان گفت که علاقه لازمه‌ ورود به این حرفه است ولی برای آن کافی نخواهد بود؛ این شغل بسیار پویا و جذاب است و لازم است فردی که وارد این شغل می‌شود دارای آگاهی و توانایی بسیار بالایی در قدرت تصمیم‌گیری باشد

سیاوش اردستانی عضو کانون وکلای شهر تهران با اشاره به اینکه تنها علاقه برای وارد شدن به این رشته کافی نیست گفت: می‌توان گفت که علاقه لازمه‌ ورود به این حرفه است، ولی برای آن کافی نخواهد بود؛ این شغل بسیار پویا و جذاب است و لازم است فردی که وارد این شغل می‌شود دارای آگاهی و توانایی بسیار بالایی در قدرت تصمیم‌گیری باشد، یک وکیل باید از علم و آگاهی قابل‌توجهی برخوردار باشد و از لحاظ اخلاقی، شرافت‌مند و شرافت‌مدار باشد؛ این حرفه یک قداست و والایی خاصی دارد.

او در پایان عنوان کرد: با توجه به تجربه اندکی که در این شغل به دست آورده‌ام، مهم‌ترین موضوع این است که یک وکیل بابد تمام تلاش خود را در جهت برقراری عدالت و حقوق موکل به کار گیرد و از آنجا که در جامعه کنونی در همه ابعاد زندگی به آگاهی نسبت به مسائل حقوقی نیاز مبرمی احساس می‌شود و افراد می توانند با داشتن آگاهی حقوقی مناسب نسبت به روابط و معاملات خود، امنیت روابطه‌شان را به خوبی تامبن کنند، بنابراین توصیه من برای تمام افراد این است قبل از انجام هر کار حقوقی با یک وکیل مشورت کنند، چون پیشگیری بهتر از درمان است و در این صورت پیش‌گیری سهل‌تر و کم‌هزینه تر از درمان درد می‌تواند باشد و شاید بتوان با پیشگیری راه را برای بروز مشکلات دیگر مسدود کرد.

خبرنگار: شیدا مشهور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار